Teenagere fra Aarhus gik live for hele Ghana!

Total Hip Replacement

På SPOT festival i 2017 markerede Total Hip Replacement sig som festivalens husorkester med otte koncerter på en enkelt dag. Det vuggende orkester med rødder i hjertet af Århus gjorde dog allerede i 2013 opmærksom på sig selv, hvor de noget uventet pludselig havnede i en kæmpe live produktion på nationalt Ghanesisk TV. Hvordan det gik til, og hvad det har betydet for de unge musikere, der er højaktuelle i denne måned med singlen ”Come Along” fra det forestående debutalbum, er ikke bedre fortalt end af forsanger og trombonist Victor West.

Af Mikkel Sonne Friis

All the way from Denmark – The Hip Replacement Band!

Knap har TV showets konferencier annonceret aftenens første act, før fem unge knægte I spraglede skjorter indtager scenen, foran et dansende publikum. TV produktionen Music Music er live i æteren i december 2013, og hele Ghana ser med.

Afrika og særligt Ghana har i dag stor betydning for de svingende unge musikere fra bandet Total Hip Replacement. Da Victor West Hosbond og broderen Carl startede bandet i gade ikke langt fra Rutebilstationen i Århus, var det dog slet ikke i tankebanerne, at Afrika skulle være med til at forme deres musik. Til at starte med var mere funket end den tunge reggae-stil, der er grundstammen for deres lyd i dag.

Det var først igennem mødet med den Ghanesiske rytmiske guru Kweku Adisson, der i dag er bosat i Viby, at grundstenene blev lagt til et tæt forhold mellem Total Hip Replacement og det afrikanske kontinent.

Fra en sindssyg idé til Afrikansk eventyr

– Vi oplevede African Footprint på godsbanen i Århus tilbage i 2013, og her snakkede vi lidt med Kweku om vores musik, og at det kunne være sjovt at lave noget sammen, forklarer Victor, da jeg møder ham til kaffe en kold mandag formiddag i det nordlige Århus.

Kweku må have ment det samme, for hans svar frisk men sikkert – I skal da bare komme med til Ghana!

Idéen om en afrikatur for de unge knægte, hvis projekt knap havde set dagens lys, virkede næsten utænkeligt. Men med vejledning og støtte fra mesteren Kweku, som han omtales af bandet i sangen Master Master, så en vild idé nu pludselig virkelig ud.

– Det var en jo en sindssyg idé, men Kweku fik os til at tro på, det kunne lade sig gøre. Vi søgte også støtte hos DUF, som hjalp os på vej økonomisk.

I december var drengene klar til at svinge hofterne forbi Ghana, hvor de sammen med Kweku havde planlagt en række koncerter over et par uger. Mest var det mindre jobs i Kwekus hjemby Cape Coast og byen Accra ca. tre timers kørsel fra guldkysten, men selv de tilsyneladende små jobs skulle kaste nogle ganske specielle oplevelser af sig.

– Vi spillede på Green Hills i Cape Coast, og i Accra spillede vi på Paul Simons percussionists klub. Han kom også lige op og spillede lidt talking drums.

Der var dog mere stjernestøv i vente for ’The Hip Replacement Band’, der inden deres afrikanske eventyr, var uvidende om den mandsdomsprøve af en ilddåb, der ventede dem i Ghana.

Total Hip Replacement

Kendt fra TV

– Vi skulle spille support for den ghanesiske reggae stjerne Shasha Marley på nogle af hans gigs. Han var stor ca. 10 år forinden, og nu ville han gøre comeback. Vi spillede også reggae og kom fra Danmark. Det synes de var ret sjovt.

Det var Kweku, som først havde arrangeret, at Total Hip Replacement kunne agere opvarmere, og tilsyneladende var det noget Shasha Marley kunne lide, for mod slutningen af orkestrets afrika-tur blev de pludselig bedt om at troppe op og varme op igen, da der skulle optrædes på nationalt live TV.

– Det var fanme en speciel oplevelse. Det var jo en kæmpe produktion, og der var virkelig mange, der så det. Men samtidig var det relativt utjekket i forhold til lydprøver, og hvad der skulle ske. Også i forhold til hvor mange der så med live.

Selvom drengene fra Århus på dette tidspunkt ikke havde ladet sig kue af de særdeles uvante omgivelser, og de udfordringer som mødte dem i forbindelse med deres færd, så indrømmer Victor, at oplevelsen her var noget ud over det sædvanlige. Det var bestemt ikke en formalitet at skulle optræde for en hel nation på live TV.

– Jeg synes det var rimelig vildt. Jeg havde aldrig været på TV før. Da vi stod der, var vi ret nervøse, men det var egentlig meget fedt, for der var også et ret stort crowd inde i studiet. Og de tog godt imod det. Det var en del kristne skoler, der var inviteret, og de gik rimelig meget amok. Det var sgu ret sjovt.

Der var dog ikke meget tid for orkestret til at tage oplevelsen ind og reflektere over det, de lige havde bedrevet, for næste spillejob ventede.

– Vi skulle spille på en bar samme aften. Vi var helt smadrede efter at have lavet lydprøver, ventet og spillet hele dagen, og klokken 11 kører vi så videre mod klubben. Måske var kl. i virkeligheden 12 eller 01.

– Der var ret tæt trafik, så vi var der måske først ved en 2-3 tiden, og vi skulle åbenbart direkte op og spille. Vores bassist Phillip havde ligget og sovet hele turen, så han blev vækket, fik stukket en bas i hånden, og så ellers smidt op på scenen for at spille.

Debutalbummet på plads

Den sene koncert på klubben i Accra blev en af de sidste for Total Hip Replacement på denne rejse til Ghana, men indtrykket som århusorkestret leverede satte tilsyneladende et solidt aftryk, for ikke mere end to år senere var orkestret atter invitereret til at medvirke i det nationale Tv-live show.

De seneste år har det efterhånden omrejste orkester også lagt vejen forbi Tanzania, for at optræde og optage video til deres netop udgivede single ”Come Along”. Singlen er første udspil fra det kommende debutalbum, hvor de afrikanske rejser har sat sine spor.

– Vi prøver jo at eksperimentere med det i vores egen musik, fx har vi et nummer på vores nye album, som går over i det klassisk afrikanske 6/8 groove, og vi synes generelt, det er fedt at fusionere musikken. Der er et par numre, som er mere eller mindre afrikanske i sit udtryk. Det skyldes også, at vi har trompetisten Richmond fra accra med på albumet.

Hele albummet er indspillet i Åbyhøj studiet AabyRoad Studios, som er bestyret af produceren Dennis Ahlgren. Han er også manden bag flere udgivelser fra nogle af de mere manifesterede musikere i Århus heriblandt Tina Dickow, Vincent Van Go Go og BliGlad. Et samarbejde orkestret har været særdeles glad for.

– Det er produceret af Dennis Ahlgren, og han har produceret alt, vi har lavet faktisk. Hans tilgang er at musikken skal være meget levende og alt udstyret er analogt, men så kan han alligevel også godt tilføje de elektroniske elementer og cuts i numrene, der gør hele produktionen mere stramt og frisk i det.

Nummeret ”Come Along” kan streames på Spotify, og du kan finde videoen på orkestrets egen hjemmeside.

Relaterede artikler