SPOT-direktør: Vi drømmer om en stærk musikby

SPOT-festival

Musiklivets aktører får mest ud af at arbejde sammen, hvis verden skal tro på fortællingen om Aarhus som musikby og Danmark som musikland. Det mener direktør for SPOT Festival, Gunnar K. Madsen, der i år udvider samarbejdet med blandt andre koncertarrangørerne Aarhus Volume.

Af Mads Degn Gregersen

Hvorfor kriges og konkurrere, når man kan samarbejde?

Det er kort fortalt filosofien bag SPOT Festivals mangeårige valg om at involvere en lang række organisationer i afholdelsen af den årlige festival. Blandt andre koncert- og festivalarrangører som Aarhus Volume, der på papiret fremstår mere som konkurrenter end partnere.

– SPOT Festival er sat i verden for at styrke en fortælling om, at dansk musik er værd at beskæftige sig med. At den findes, at den produceres, og at man kan gå på opdagelse i den som forbruger, publikum og forretningsperson. Og vi mener, at vi bedst understøtter den fortælling ved at inddrage, udvikle og samarbejde med foreninger, virksomheder og spillesteder rundt om i Danmark, siger direktør for SPOT Festival, Gunnar K. Madsen.

Unik strategi

Ifølge direktøren er det unikt for SPOT Festival, at de satser stort på samarbejde med musikarrangører som blandt andre Aarhus Volume og Det Turkise Telt. Han fortæller, at strategien blandt andet bunder i en række særlige brancheforhold.

– SPOT Festival er en showcasefestival, hvis brede fokus er nyere artister, som endnu ikke er brudt igennem kommercielt – og faglig vidensdeling. Så vi skal ikke booke de kunstnere, som publikum ved, de vil have. Vi skal booke de bands og solister, som vi tror, har noget at byde på i fremtiden. Derfor giver det mening for os at samarbejde med nogle dygtige, unge mennesker som dem i Aarhus Volume og Det Turkise Telt, der har fingeren på pulsen inden for nogle bestemte genrer, siger Gunnar K. Madsen.

Arrangørerne bag SPOT Festival har ingen drøm om at skulle topstyre alle områder af festivalen. Generelt har de kun oplevet det gode i at samarbejde med folk frem for at sætte sig på dem.

– Vi har ingen drøm om at eje det hele. Men vi har en ambition om om at være i førersædet i forhold til at koordinere samarbejdet og forene folks kræfter om nogle fælles mål. I praksis behøver der ikke være så stor forskel på at eje eller koordinere. Det bliver kun bedre eller minimum lige så godt, siger Gunnar K. Madsen og fortsætter:

– Og falder der noget af, så vækster vi alle sammen. På den måde følger vi andelsfilosofien: At dele er ikke ensbetydende med, at man taber noget. Tværtimod er samarbejde nødvendigt i et internationalt perspektiv.

På den lange bane kan et stærkt netværk også betyde, at Aarhus bliver styrket som musikby, mener han. Det image får man nemlig ikke alene ved at fostre populære artister. Det sker også gennem stærke organisationer og dygtige kulturfaglige netværk, der løfter musiklivet. Og hvis der ikke er politisk fokus på opgaven, så må byens aktører selv arbejde for det, mener direktøren.

– Skåltaler er ikke nok. For bag et fromt ønske om et image som kulturby ligger et metodevalg og en prioritering af udbygning af forretningsforbindelser, netværk og kulturelle platforme. Det er et kæmpe område, som i dag er underprioriteret politisk. Her forsøger vi selv række ud til vores naboer og skabe de her værdifulde forbindelser, fortæller Gunnar K. Madsen.

Aarhus Volume, SPOT
Aarhus Volume var også en del af SPOT i 2017. Foto: Allan Høgholm Photography, www.hoegholm.dk

Fælles overbevisning med flere indgange

SPOT Festival samarbejder dog ikke med hvem som helst. Der skal være en fælles vision, for at det giver mening, understreger Gunnar K. Madsen.

– Aarhus Volume og SPOT Festival deler en overbevisning om, at ny dansk musik er værd at beskæftige sig med. Men vi har hver vores dør ind til den tankegang. Derfor er de et godt supplement til festivalen, siger Gunnar K. Madsen.

Det er andet år i træk, at Aarhus Volume er en del af SPOT Festival. Sidste år stod de for udviklingen og afviklingen af et udendørs areal ved Godsbanen, hvor der var koncerter, madboder og gadekunst. I år gentager de arrangementet i større skala og indtager parkeringspladsen foran Scandinavian Congres Center.

Som led i åbningen af festivalen torsdag d. 10. maj giver navne som Hugo Helmig og Lord Siva gratis koncerter på pladsen. For Aarhus Volume er det en ære og en stor mulighed at være en så prominent del af SPOT Festival, fortæller Albert Helmig, der stiftede foreningen for to år siden.

– Vi har opnået meget på kort tid, men det er alligevel en kæmpe gave at blive inviteret indenfor til at gøre det, vi er gode til. Og SPOT Festival er fede at arbejde sammen med. Vi udveksler indspark, ideer og viden. Det er blevet sådan en lillebror-storebror-agtig relation, siger Albert Helmig.

SPOT Festival afholdes fra d. 10 til d. 13 maj. Læs mere her.

Relaterede artikler