Rigmor går i tomgang sammen med medmennesket på ny single

Rigmor - Foto: Peer Jon Ørsted
Rigmor - Foto: Peer Jon Ørsted

At finde sig selv, i en tid præget af samfundets ustoppelige pres på den enkelte, kan være svært for de fleste. Og til tider kan det få tilværelsen til at fremstå meningsløs. Det ved Rigmor også. Det aarhusianske band, Rigmor, der tidligere i påtog sig titlen som vinderen af Fatter Eksil Prisen, er i dag aktuelle med den nye single, ’Vægtløs’, der med sin dertilhørende musikvideo fortæller, at de både ser det og føler det. Ligesom alle os andre. Også manden på bænken. Aarhus Echo fangede bandet til en lille snak om den nye sang.  

Af Mie Lykke Sørensen.

Det startede med Strunge. Dansksprogede digte, der skildrer 80’er-ungdommens oprørskhed og afmagt overfor samfundet, omsat til lyd. Et projekt, som bandet ubestridt lykkedes med. Nu er de fire medlemmer i Rigmor klar med 2. Single, ”Vægtløs” som foruden ”Træ” de udgav tidligere på året, skal udgøre en del af deres kommende EP som udkommer til februar. Nu skriver bandet egne tekster, som på trods deres 2019-lyd, alligevel ikke ligger så langt fra Strunge-universet. Mest fordi bandet i høj grad har vist sig at finde sandhed i teksterne.

Sarah Wichmann, forsanger i Rigmor, fortæller:

– Vi har tænkt os at fortsætte lidt i den ånd, men vi skriver vores egne tekster. Det er ikke et Strunge-projekt, det er mere et band med noget på hjerte, der har fundet enormt meget sandhed i de tekster. Det gav bare virkelig god mening på det tidspunkt. Derfra fortsatte vi ligesom i den tråd, hvor vi bare skrev vores egne tekster, siger hun.

 

At finde sin plads i livet

Det viser sig da også at være et af de tunge, men uomgængelige sandheder som Rigmor synger højt. At vi alle skal et sted hen, selvom det kan være svart at finde fodfæste i et samfund som konstant stiller os overfor valg og evindelige krav.

– Vægtløs handler om at man måske kan gå lidt i tomgang og har lidt svært ved at finde ud af hvad ens plads er i livet. Jeg synes virkelig at den sætter det på spidsen, fortæller Sarah.

 

En snært af samfundskritik

Bandet fortæller om den kommende musikvideo, hvor hovedrollen spilles af en autentisk hjemløs mand. En fin detalje, som tilføjer sangen en yderligere dimension:

Oliver Stewart, guitarist i bandet, fortæller:

– Vores fotograf skulle lave denne her video og så gik han rundt i parken. Her så han lige pludselig denne her hjemløse mand og så filmede han ham. Vi syntes på en eller anden måde at det var meget symbolsk.

Med dette visuelle udtryk, minder Rigmor os altså om vi på trods af samfundsklasse og baggrund, alle er mennesker, i den samme verden, i det samme samfund, som alle forsøger at finde en plads i tilværelsen. Lader man her lyden tale sammen med billedet, smager det lidt af en samfundskritik. Måske en tilfældighed. Måske ikke. Men spørger man bandet, passer det dem egentligt meget godt. For det er nogle af de ord, de ikke har noget imod at have på sig. ”Samfundskritiske”. Et nøgleord, som på mange måder går hånd i hånd Strunge-ånden.

Skrevet på kontrabas og klaver

Men kan de fortælle lidt mere om sangen?

– Vi skulle spille en koncert om fredagen og vi øvede om mandagen. Vi måtte nødt til at lave et nyt nummer, for på det tidspunkt var vores set ikke langt nok, fortæller Sarah og fortsætter:

– Det var dejligt vejr og sommer udenfor så egentlig var der ikke rigtig nogle af os der gad at være indenfor og øve. Victor (Victor Sousa, bassist i bandet) og jeg satte os sammen, men vi havde kun et klaver og en kontrabas. Alligevel skrev vi sangen. Da jeg kom hjem fra den øver, kan jeg huske at jeg tænke at det her løb bare mega dårligt, griner hun.

 

Da en ælling blev til en svane

Det skulle siden hen vise sig at Sarah skulle gå hjem fra den øver og blive overrasket. At skrive en sang med en kontrabas og et klaver, er et alternativt udgangspunkt for sangskrivning, men kan ikke desto mindre vise sig at kunne byde på noget ingen havde turde håbe på. Ifølge Sarah, et nærmest melankolsk udtryk:

– Når man lyttede på den optagelse der, hvor Victor spiller kontrabas med bue og jeg klaver, fik den et eller andet melankolsk udtryk som var ret fint og det gav pludselig virkelig god mening. Det prøvede vi ligesom at videreføre til de andre instrumenter da vi skulle indspille den.

Victor tilføjer:

–Det er virkelig sjovt at det startede med at lyde så dårligt, men sluttede med at lyde skide godt.

 

Ny single er et skridt tættere på Rigmor

Hvad kan ”Vægtløs” i forhold til den første single?

– I forhold til den første single, ’Træ’, er ’Vægtløs’ måske mere et forsøg på at dykke lidt mere ned i hvem vi er som band og gå lidt mere kunstnerisk til det, siger Sarah.

Oliver fortæller:

”Jeg tror også at hvis man har både de to singler, så får man ligesom spændet over hvad Rigmor er, både genremæssigt og stilistisk.

– Vægtløs definerer os nok mest som band, slår Lasse Lykke, trommeslager i bandet,  fast.

– Og går det galt, er jeg alligevel tvunget til at stå på egne ben, lyder et par linjer i bandets nye sang. Et par linjer, der på mange måder omkranser både idéen om at Rigmor har løsrevet sig fra Strunges tekstunivers, men bestemt ikke har givet slip på  stemmen der hvisker dig alle samfundets sandheder i øret. Også de slemme.

Men det er okay, for Rigmor sætter sig ved siden af os på bænken og minder os om at vi alle bare er mennesker, der forsøger at finde fodfæste i livet.

Vandt de aarhusianske hjerter

Rigmor vandt for alvor indpas på den aarhusianske musikscene som deltagende i den årlige Fatter Eskil Pris, som har åbnet for tilmeldinger til Fatter Eskil Prisen 2020. Rigmor deltog dog ikke bare, Rigmor vandt Fatter Eskil Prisen i foråret 2019. Det var en oplevelse, der var med til at give dem meget sparring og udvikling som band. Fatter Eksil Prisen består af en række runder, inden den endelige vinder bliver kåret, hvilket fører til at et band får lov til at spille op til tre koncerter, ud fra samme koncept.

– Jeg synes, det har været mega fedt at spille det samme sæt og blive ved med at udvikle på det. Det jeg godt kunne lide ved det her, det var, at man havde et show, og så havde man noget tid indimellem til at arbejde på det, siger Victor Sousa.

Fatter Eskil Prisen førte et job på Skanderborg festivalen med sig og på Skanderborg, fik Rigmor også lov til at optage en livesession i et Dynaudio glasstudie. Studiet står solidt plantet på marken ved områden ’Kærligheden’, ikke så langt fra Live Camp-scenen, hvor Rigmor også skulle spille. En af ideerne med Dynaudios studie er stillet op her, er for at give kunstnere mulighed for at afprøve lydfirmaet Dynaudios gear, mens glasfacaden er til for at publikum kan følge processen:

– Det var så nice. Det var en vildt god oplevelse, siger Oliver, og Sarah fortsætter:

– Jeg bliver altid dødnervøs inden koncerter, og inden Livecamp kunne jeg næsten ikke få luft, fordi jeg var så nervøs. Men i studiet går man ind i et helt andet mode, fordi man tænker også at det her skal trackes. Hvis man laver en fejl, kan man bare gøre det igen, forklarer Sarah og fortæller, at det var meget uhøjtideligt og sjovt for både publikum og Rigmor at prøve.

Dele af artiklen er skrevet med citater fra denne tidligere udgivede artikel.