Pernille fik lov til at starte forfra: Frankly Female

08/03/2020 Selma Elias

Pernille Gunvad Frankly Female

Pernille Gunvad vs. Frankly Female

Pernille Gunvad har tidligere udgivet 2 albums i eget navn (”Fire” i 2005 og ”Doing Right” i 2010).

”Jeg har døjet med sceneskræk under begge albums og kunne ikke komme i gang… eller rettere sagt turde ikke træde ind i rampelyset igen efter mit sidste album i 2010. Der skulle gå noget tid, hvor det skulle bearbejdes.”

Med hjælp fra hendes manager, som fik skubbet hende ud i at lave musik igen og var med hende i transformationen til Frankly Female, skabte Gunvad sig et såkaldt alter ego. Set fra et psykologisk perspektiv hjalp det hende til at distancere sig selv og sin skræk for at stå i rampelyset og istedet skabe plads til udelukkende at fokusere på at give slip og fortælle ærligt gennem musikken.

”Det var en måde at få lov til at starte forfra på.”

 

Processen

Selve processen har været lidt speciel, fortæller Pernille Gunvad. Efter at have hørt nummeret ”Hollow Talk”, som Zan Van Gaulle producerede for Choir Of Young Believers og som blev brugt i TV-serien Broen, tog Pernille kontakt til ham.

”Jeg har stalket ham (Zan Van Gaulle) i forbindelse med at få lavet demoer for 3 år siden og han sagde ja,” fortæller hun grinende over telefonen.

Det specielle ved den process var, at de aldrig har mødt hinanden. Han bor i Los Angeles, California og Pernille i Århus. Hun indspillede klaver, kor og lead vokalen og sendte det til ham. Zan Van Gaulle var i særlig grad indover vokalproduktionen.

”Jeg blev lidt fornærmet, da han gerne vil have en anden vokallyd fra mig end det jeg leverede, da det jo ikke var en del af min identitet. Men det gav mening i sidste ende og det var godt at blive rusket lidt op i.”

Pernille fortæller, at hun er forundret over hvor godt det er lykkedes dem at ramme den lyd, som hun gerne vil have.

”Jeg kan godt indrømme, at jeg er en kontrolfreak, når det kommer til mine ting, men jeg har forsøgt at give slip og lade ham om at styre det. Han har brugt alle mine arrangementer fra klaveret og vokalerne, så resultatet er blevet rigtigt meget mig men samtidig også ham … det var noget andet end det jeg har lavet før og er vant til, men det var spændende og udfordrende.”

 

Tekster om og til mennesker

Pernille Gunvad beskriver lyden bag Frankly Female som storladen Nordic Noir Pop, hvor den til tider dystre nordiske/skandinaviske lyd kommer i samspil med elementer af pop, rock og det elektroniske. Kombineret med arrangementerne kulminerer det til et storslået filmisk univers.

Pernille er oprindelig uddannet pædagog og særligt hendes erfaring fra arbejdet i folkeskolen har haft indflydelse på produktionen af albummet. Her har tanker såsom hvordan man får unge mennesker til at trives, til at arbejde med sig selv og formå at lege gennem livet i særlig grad præget hende.

Sangene er skrevet om og til mennesker ud fra deres beretninger om livet. Inspirationen kommer fra en årelang indhentning af viden om menneskers behov og længsler, hvordan de vokser, hvordan man får dem til at trives og vokse og blive lykkelige uden lidelser såsom angst og depression som præger mange i nutidens samfund. Sangene giver et indblik på samfundet og hvad der er vigtigt; det at miste, at gennemgå sin sorgproces for derefter at samle op på sig selv og acceptere døden som en del af livet.

Der er sange, der handler om, at vi alle føler, at vi skal det samme og bliver påduttet en måde at være på i livet, som hun vil gøre op med.

”Der skal være plads til de kreative, skæve individer og plads til at være original. Vi skal huske det empatiske i mennesket og kærligheden, som er det centrale for at vokse og gro som menneske.”

De 11 sange i albummet er farvet af temaer som menneskets længsler og behov, troen på livet, accept af døden og størst af alt kærligheden.

”Det essentielle i livet er jo kærligheden.”


Disse tanker og observationer har resulteret i Frankly Females debutalbummet ”Cinematic Songs For The People”, som udkom den 6. marts 2020.