Pan African Festival samler Afrika og Danmark til folkefest i Botanisk have

Pan African Festival
foto: Steve Muganji - GoodnessPhoto

Lørdag inviterer hele den afrikanske kultur til folkefest i Botanisk have. Pan African Festival bygger bro mellem dansk og afrikansk kultur centreret omkring mødet i afrikansk musik og mad. Det samme møde skabte bandet Faratuben, der spiller på festivalen. Bandet blev dannet i 2016 i Mali rundt om en kærlighed til Bobo-musik de danske medlemmer Mikas, Jakob og Mads ikke vidste, de havde.

Af Andreas Kristiansen

Pan African Festival er opstået i Aarhus for at skabe en platform, hvor afrikanere i fællesskab kan vise deres kultur frem i form af mad og musik. Selv om det er en afrikansk festival, tager festivalen også danske artister med, der dyrker den afirkanske musik. Musikken kommer fra lande som Mali, Senegal, Gambia, Ghana, Benin, Kenya, Uganda, Burkina Faso, Italien og Danmark. Det er en festival, der samler musik fra mange afrikanske lande.

Læs Også: NorthSide er ovre, men det er festivalsæsonen ikke

– Det er et projekt og et hjertebarn, jeg har drømt om. Der mangler et festivalfokus på Afrika her i Aarhus, fortæller arrangør Yvonne Pedersen fra Yves Afro Events. Til daglig arbejder hun som koordinator i Sundhed og Omsorg, men hun har drømt om et sted at vise den afrikanske kultur frem.

Bygger bro mellem afrikansk og dansk kultur

Pan African Festival er mere end en lukket afrikansk fest. Den bygger bro i på tværs af kulturerne, oplever Yvonne.

– Musikken er med til at åbne folk op. Festlige lejligheder som denne, hvor musikken gør folk helt begejstret og glade, og åbner op og får snakket om en hel masse, fortæller Yvonne. Hun ser folk, der begynder at stå at snakke med deres sidemakker om musikken, og lige pludselig bliver samtalen mere personlig og mere privat. Der er en læring for danskerne at tage med ifølge Yvonne, for afrikansk kultur består af andet end folk, der sidder derhjemme og laver ingenting. Der er faktisk nogle rigtig kreative og produktive kræfter blandt afrikanerne i Aarhus.

Det er den ene side af mønten, men derudover får afrikanere, der sidder fast i en tilstand, hvor de føler, de ikke passer ind i det danske samfund, åbnet sig op til Pan African Fest.

– De kommer ud, hvor danskerne møder dem, og det åbner døre for dem og de tænker ”Nå jeg kan ligeså godt tage til Aarhus Festuge, fordi det er ikke kun til danskere. Det er også til afrikanere.” smiler Yvonne. Passionen og glæden i Yvonne fremstår tydeligt. Det en drøm, der går i opfyldelse, men det er ikke ligetil at arrangere en festival med musik fra Afrika.

Det står klar efter en snak med det dansk/malinesiske band Faratuben, der spiller 17.30 på Pan African Festival.

Faratuben på første danske turné

Faratuben blev booket af Yvonne allerede for et halvt år siden, men forberedelserne på at få den malinesiske del af bandet til Danmark begyndte for et år siden. Modsat tager det omkring en uge at få visum for den danske del af bandet, når de rejser den anden vej. Stramme regler for indrejsetilladelser til Danmark gør langsigtet planlægning nødvendigt, specielt når nogle af medlemmerne slet ikke har pas:

– Alle skal dokumentere, at de har, hvad der svarer til 150 kr. per dag, de skal være her, og det tager lang tid at indhente de nødvendige visum og tilladelser, forklarer trommeslager Jakob De Place. De har løbende været i kontakt med ambassaden og mere intenst henimod afrejsen til Danmark, hvor bandet for første gang skal turnere de næste tre måneder.

– Det bliver nemmere efter det første Schengen-stempel, pointerer Mikas Bøgh Olesen.

Læs også: En mester fra Ghana

Nu står de her. Med en fælles kærlighed til Bobo-musik, som de præsenterer for det danske publikum.

Hvad er Bobo-musik?

– Bobo musik er mega populært i Mali, men hører lidt barerne og prostitutionsmiljøet. Mange af sangene synger man om, at man drikker, forklarer Mikas, der var det første af de danske medlemmer, der stiftede bekendtskab med Mali.

 Efter et dansekursus i Senegal ville Mikas gerne tilbage til Afrika, helst til Syd-Afrika og spille jazz eller tilbage til Senegal. Det Jyske Musikkonservatorium kunne ikke sende ham afsted til Syd-Afrika. Til gengæld var der mulighed for at komme til hovedstaden Bamako i Mali. Mikas tænkte, at han da bare kunne smutte videre til Senegal fra Mali, hvis det var, men han blev fuldstændigt overvældet af musikken.

– Jeg havde aldrig hørt musikere spille så godt. Første gang jeg var ude, tog jeg hjem og turde ikke spille guitar i fire dage. Jeg tænkte, at det kunne jeg aldrig nogensinde lære.

Mikas fortalte Jakob det, og næste gang han tog på udveksling var Jakob med. Kimen til Faratuben var lagt.

Faratuben – når musik forener og overvinder

Faratuben er indbegrebet af udfordringer. Der er mange flere end blot de praktiske ved at komme til Danmark. Udfordringer er hele historien om bandet.

Anden gang i Mali fik Mikas og Jakob til opgave af konservatoriet i Bamako, at lave et crossover-projekt til jazzfestivalen. De skulle komme med den musik, de er groet ud af, som skulle mødes med den malinesiske musik. Til det projekt spillede de med Dieudonne, en virkelig overlegen guitarist, der godt vidste, han var god. Mikas kunne faktisk ikke rigtig lide ham der, netop af den grund. Han vidste det nok lidt for godt. Alligevel endte Dieudonne i som guitarist Faratuben.

Sory Dao mødte de i en lille landsby. Han var total ukendt, men han sang virkelig godt, og Faratuben havde brug for en sanger. De havde før ageret backingband for andre sangere, men havde oplevet problemer med at blive betalt. Desuden var lysten til at lave deres eget også en faktor. De spurgte Sory om han ikke ville komme til Bamako og spille med dem. Der havde Sory aldrig været, og nervøsiteten for det nye gjorde, at han sendte sin kone og børn i forvejen. De agerede forposter, spejdere. Sory endte som forsanger i Faratuben. Han tog til Bamako. Og nu er han fløjet til Danmark.

Det sidste medlem Kassim Koita spiller balafon, en slags marimba, og han har vundet titlen som bedste balafonspiller 4 gange i Mali.

Udfordingerne ligger også i sproget. Faratuben er en sammentrækning af Farafin og Toubabu, der betyder sort og hvid på sproget Bambara, og det er et kulturelt clash med mange sprog involveret. I øvelokalet bliver der talt dansk, fransk og Bwa Ba. Og hvordan øver man, når halvdelen af bandet er taget tilbage til Danmark og resten er i Mali:

– Lige inden vi tog til Danmark øvede vi og spillede en masse koncerter i Mali, så jeg føler det er ret varmt, så det vi er begyndt på nu her, fordi de kommer faktisk i morgen, det er, at vi er begyndt at øve rytmegruppen sammen her i Danmark, forklarer Jakob.

Faratuben har bygget bro med hinanden igennem musikken. Pan African Festival søger ligeledes at bygge bro, og udvikler det hvert år. Det handler om at åbne sig.

Jakob og Mikas fortæller om, hvordan det er at bo 30 mennesker i et hus i Mali i total åbenhed. Yvonne fortæller om, hvordan nogle afrikanere alligevel zoner mentalt ud i mødet med den danske kultur og føler sig alene med deres afrikanske i Danmark. Der er altid noget at åbne sig for, hvor end du kommer fra. Pan African Festival foregår lørdag fra 11-21 i botanisk have. Vel mødt.

Relaterede artikler