Ny sommermusik til din fredag

19/06/2020 af redaktionen

Landet åbner gradvist op igen, solen giver håb om en god sommer, og musikken spiller stadig. Fem aarhusianske bands har alle mærket forandringen og er påvirket af verdenssituationen, men der er optimisme og energi at spore i flere af de nye sange, som leveres i forskellige genrer, fra synth-pop til støjrock.

Artisterne lever fortsat under Corona-vilkår, og jeg forsøger her at give indblik i den omstilling det har været at skulle skifte fokus midt i koncertsæsonen. Med deres egne ord hører vi, hvordan de enkelte bands har tacklet dette. Musik er noget af det, der kan samle mennesker og holde humøret oppe, i svære tider, så derfor kan det virke ironisk, at de udøvende musikere er nogen af dem, der virkelig lider under vilkårene i dag.

sore-2020

Med en ny trommeslager og et forstærket sammenhold, vender SORE tilbage – denne gang med en EP på fire sange. To af sangene så dagens lys i maj, og får nu følgeskab af to spritnye numre, ”Stranger Kills Love” og ”Spider”. Ifølge forsanger Line Sørensen, viser SORE med denne EP ”vores version af larm om kaos, frygt, skyld og skam”. Sangene er inspireret af livets mørke sider, og italesætter tabuer og svære spørgsmål. Med inspiration fra 80ernes og 90ernes støjrock, shoegaze-og new-wave, er SORE tilbage med ny energi efter Coronaperioden, og leverer sårbare tekster til vild musik.

Hvordan har Corona-perioden ændret jeres fokus for musikåret 2020?

På grund af aflyste koncerter er fokus flyttet til at gå i studiet og få spillet sig varm med den nye trommeslager, Heine Lennart Christensen – og de er sammen begyndt at skrive nye sange. Det at udgive en EP under disse omstændigheder, har været mærkeligt, idet der ikke er mulighed for at promovere den. Men grundet ændringerne i bandet virkede det som en frisk start at få udgivet numrene nu. Desuden har de med god afstand indspillet musikvideoer, som der ellers ikke havde været tid til denne sommer. Line Sørensen kalder perioden for et ”spændende benspænd”, som bestemt også har ført gode ting med sig.

Total Hip Replacement

kasper-heden-andersen
Foto: Kasper Heden Andersen

Med denne første single fra deres andet album, som udkommer til oktober, var Total Hip Replacement klar til en koncertfyldt sommer. Coronasituationen sendte bandet i studiet med fokus på sangskrivning, i en tid, hvor der ikke var andet at gøre. Frustrationen over de aflyste koncerter og ændrede arbejdsprocesser resulterede i sangen ”Lose Control”, som minder os om, at det er umuligt altid at bevare kontrollen, og at det til tider kan være okay at slippe den – hvilket man let kan komme til, når man hører den dynamiske sang, der ved at blande funkede og soulede elementer skaber en stemning, som på samme tid er festlig og afslappet.

Forsanger, Victor West Hosbond, udtaler følgende om tilblivelsen af sangen i denne tid:

Jeg tror rigtig mange kan genkende den indre kamp om selvbeherskelse og frustrationen ved at miste kontrollen i det daglige. Den frustration er jo sat fuldstændig på spidsen i denne Corona-tid, hvor vi på den ene side mister kontrollen over planer og retning i månedsvis, men samtidig er meget bevidst om et socialt ansvar, der kræver en ret stor grad af selvkontrol. Fra Danmark lukkede var vi ude i studiet hver dag og indspille. På den måde følte vi, at vi kunne bevare kontrollen og holde usikkerheden omkring fremtiden fra døren. Men usikkerheden afspejlede sig i vores proces, og vi blev perfektionistiske kontrol-freaks i vores arbejde med musikken. Den absurde kulmination kom dagen efter at hele vores festival-sommertour (som jeg stadig kan få det dårligt over at tænke på, hvor mange timer vi har brugt på at planlægge), blev aflyst. Frustrationerne blev for meget og endte ud i at mig og min bror rullede rundt på gulvet i afmagt. Det var den helt store nedtur, men blev samtidig en øjenåbner. I vores forsøg på at bevare kontrollen med både musikken og vores liv havde vi glemt, hvorfor vi laver den her musik: nemlig at skabe noget sammen, der kan bringe os selv og andre glæde. Den vekslen mellem afmagt og glæde tror jeg ’Lose Control’ er endt med at afspejle ret godt”.

MoonBee + The Astronauts

gry_band_trykjpg-1
Foto: Nina Bogicevic

I en tid med isolation og usikkerhed i en i forvejen svær branche, er det vigtigt at holde fast i de sammenhold, der styrker. Gry Colding og hendes astronauter udsender i dag deres tredje single, ”Invincible, som hylder uvurderlige venskaber og deres betydning for livet. Glæden ved musikken sættes over den ubarmhjertige branches forventninger, hvilket især er relevant i en tid, hvor mange artister kæmper. Selv kalder de genren for ”Astro-pop”, hvilket egentlig ikke behøver nærmere forklaring, når man hører sangens atmosfæriske stemning.

Gry Colding sætter her ord på deres situation under Corona:

Hvordan har Corona ændret jeres arbejde/prioriteter denne sommer? Og hvad er jeres fokus indtil i kan spille shows?

Vi er på mange måder lige blevet sat 10 skridt tilbage. Vi skulle have udgivet vores første dobbelt EP i efteråret, men har i stedet valgt at flyttet det til starten af 2021, så vi kan følge udgivelsen op med nogle kickass koncerter, hvor der forhåbentligt bliver helt proppet. Fokusset ligger derfor i stedet på at lave single-udgivelser med så meget D.I.Y. tilgang som muligt. Derudover tror jeg også at vi skal i gang med at lave de første numre til debutalbummet allerede fra efteråret, bl.a. fordi jeg under Coronatiden har skrevet nogle helt andre sange, som jeg glæder mig til at indspille.

Visionerne for releasen af vores første dobbeltsidede EP, “Come Move In Another Dimension”, er også blevet meget større. Vi tænker nemlig at det skal udgives som den installationskoncert, som vi skulle have lavet under SPOT sammen med strygerensemblet WHO KILLED BAMBI. Så det har vi også fuld gang i. Det bliver alt sammen så spændende”.

Hvad har i gjort for at imødekomme og omstille jer til situationen?

Taget en velfortjent slapper, og ladet livet gå i et andet tempo. Som musikere har vi været fanget i et limbo af ikke-eksisterende-hjælpepakker og slørede-planer, og på et tidspunkt var det bare lettest at sige PYT og følge med strømmen, og krydse fingre for at det hele nok skal gå i sidste ende. Vi er heldigvis ikke ligeså hårdt ramt som så mange andre, da vi ikke havde den store festival-tour planlagt henover sommeren. Så nu slapper vi af, og så skriver vi og brygger på vilde idéer, som vi kan eksekvere i 2021”.

Har situationen fået jer til at tænke over danske artisters vilkår generelt, ift. hvordan de prioriteres (eller ikke prioriteres) i hjælpepakkerne?

I høj grad. Jeg (MoonBee) synes at der har været en hjerteskærende retorik omkring behovet for kunst og kultur, og føler atter en gang det ikke bliver prioriteret i det store spil – måske fordi det er svært at forstå de store synergier og kæder af mennesker, der arbejder i denne branche (både musikere, managers, bookere, labels, spillesteder, lyd- og lysteknikere etc.). 

Af samme grund skrev jeg også et læserbrev til information omkring den retorik, som ofte bliver brugt om kunst og kultur. Det gjorde jeg i håb om, at det kunne skubbe lidt til den almene forfladige opfattelse, som jeg ikke synes vi har gjort os fortjent til. Jeg mener at kunst og kultur og musik er ånd og nærvær, og meget større end det “krymmel på kagen” som det ofte bliver italesat som. En holdning som jeg netop synes er blevet bakket op og tydeliggjort under Corona, hvor det netop er litteraturen, kunsten, musikken og kreativiteten vi har vendt os til for at søge stimuli og indhold i hverdagen”.

Pari Penn

pari-penn-pressphoto_2020_2-julius-ambrosius.jpg
Foto: Julius Ambrosius

Den unge synth-pop duo fra Aarhus er klar med anden single, efter første udgivelse for blot en måneds tid siden. Den lyder af ungdommelig optimisme, frihed og sommer – noget, som mange nok har længtes efter. De hylder den kreative proces, og den frihed det giver dem at producere musikken i deres fælles lejlighed, hvilket kommer til udtryk i sangen ”LP’s are cool (if you like them)”. De forsøger at indkapsle lyden af sommer, og minde os om, at livet ikke er mere kompliceret, end hvad vi gør det til.

Jeg spurgte drengene i Pari Penn, hvordan Corona havde påvirket deres sommer og fremtidsplaner:

Hvordan har Corona ændret jeres arbejde/prioriteter denne sommer? Og hvad er jeres fokus indtil i kan spille shows?

Faktisk har vi været så heldige at Covid-19 ikke har påvirket os synderligt, da det aldrig har været planen at vi skulle ud at spille før til efteråret, hvor det forhåbentligt er muligt igen. 

Vi har fokuseret på at skrive og producere de sange der skal med på vores EP til efteråret, og med et studie i soveværelset, har det heldigvis ikke været så problematisk”.

Hvad har i gjort for at imødekomme og omstille jer til situationen?

Vi har været nødt til at gentænke hele konceptet bag musikvideoen til LP’s Are Cool (if you like them), da en sal fyldt med danseklare mennesker ikke ligefrem var ideelt. Sammen med vores dygtige produktionsselskab Background.dk fandt vi en løsning, og det er jo endt helt fantastisk. Derudover har vi været nødt til at udskyde vores 2 første singler en måneds tid, så de ikke druknede i Covid-19-informationer”.

Har situationen fået jer til at tænke over danske artisters vilkår generelt, ift. hvordan de prioriteres (eller ikke prioriteres) i hjælpepakkerne?

Her kan man jo snakke om, at de danske artister ikke prioriteres overhovedet. Man bliver nødt til at huske, at en stor del af artisternes indtjening går videre til en masse andre aktører, som nu står uden økonomisk grundlag. Politikerne vælger at redde festivalerne, men de risikerer jo samtidigt at en stor del af branchen må lukke og slukke”.

Josie Amadonna

smooth-artwork
Artwork: Smooth

Hvordan klarer man sig bedst igennem en kedelig og usikker tid som kunstner, og menneske i det hele taget? Svaret er kærlighed, ifølge Josie Amadonna, og hendes partner og kæreste, Boris Hiort (som her fungerer både som producer og rapper). I deres nye single, ”Smooth”, synger de ”Kom og læg dig her ved min side, viser dig ting – så du hurtigt glemmer tiden” – et behov, som de fleste kan relatere til. Det handler om positivitet og håb, og om at holde hovedet koldt, når verden vendes op og ned. Sangen er således resultatet af en periode, med tid til fordybelse, og nye lyde i studiet. Om perioden udtaler de desuden ”Coronatiden (og regeringens fraværende støtte til artisterne) har været nådesløs […]Vi har alle brug for positiv energi lige nu og det er præcis hvad denne kærlighedssang sender”.