Når Spor festival 2018 rammer Aarhus

Spor festival
Anne Marqvadsen er en af de to festivaldirektører på Spor Festival

Nu er det snart nu. Om lidt mere end en uge bliver Aarhus ramme om endnu en forrygende og nyskabende kulturbegivenhed. Det handler om Spor festival anno 2018, som løber af stabelen d. 3. maj, og fortsætter indtil d. 6.

Af Michael Glerup Madsen

Ny kunstmusik og lydkunst skabt og opført af nogle af de mest anerkendte kunstnere indenfor feltet, vil atter være tilgængeligt i et mål, der kan få de fleste til at spærre øjnene op.

Ikke fordi jeg selv er en connoisseur, eller nørd på dette område. Faktisk var jeg ret ubekendt med genren, før jeg fik mulighed for at skrive denne artikel. Men nu efter megen research og ikke mindst, en spændende telefonsamtale med festivaldirektør og kunstnerisk leder Anne Marqvadsen, er jeg mere end parat til at købe min billet.

Pas på, Aarhus. Det her bliver rigtig fedt!

Egentlig har Spor festival to festivaldirektører, der også begge bestrider posten som kunstnerisk leder. Anne Marqvadsen og Anna Berit Asp Christensen, har plejet et mangeårigt, tæt samarbejde om kurateringen af festivalen. Faktisk havde de jubilæum sidste år og nu, i 2018, er de for 11. gang i vælten for, i fællesskab, at finde de værker der skal præsenteres.

Jeg havde fornøjelsen af at tale med Anne Marqvadsen i anledning af årets festival. Hendes glæde ved Spor skinnede tydeligt igennem. Festivalen er et hjertebarn for Anne. Det mærker jeg hurtigt på hendes stemme og hendes entusiastiske måde at fortælle om de mange forskellige danske og udenlandske kunstnere, der gæster festivalen. Jeg ved, at årets festival har et rigtig stærkt program, så jeg åbner samtalen med denne ros og spørger, hvad der ligger til grund for den høje kvalitet af indholdet?

-Programmet udvikler sig hele tiden, og ambitionerne har altid været høje, siger Anne, med stolthed i stemmen.

En stolthed der er tilstede med god grund. Jeg har, ved selvsyn, erkendt at det er et imponerende udbud af kunstnere, der bidrager til årets festival. Fælles for dem er deres uovertrufne kreativitet og viden, indenfor deres arbejde med musik, lyd og visuelle, sanselige installationer.

Verdensberømt værk kommer til Spor

Når jeg ser sådan et program, kan jeg slet ikke undgå at blive nysgerrig på hvad der gemmer sig under den store kunstneriske ambition, som programmet afspejler. Det er naturligvis ikke et spørgsmål, der let lader sig besvare, men Anne tager ubekymret udfordringen op. Noget af det jeg hæfter mig mest ved i hendes refleksion, er da hun siger:

-Kunstnerne på Spor festival udfordrer idéen om, hvad musik, kunst og teater er, og hvordan vi kan opleve dem i vores verden. Der er mange måder at opleve Spor festival på. Du behøver ikke at vide på forhånd, hvad der skal foregå, når du går ind til en forestilling, betror hun mig.

-De kunstnere, vi har valgt, arbejder meget legende og intuitivt med deres materiale. Du kan selvfølgelig godt sætte dig ind i sagerne først, men oplevelserne på festivalen er først og fremmest meget sanselige og levende.

Et godt bud på en sådan oplevelse er Stifters Dinge. Et verdensberømt værk af den tyske komponist og instruktør Heiner Goebbels. Adspurgt om sit mål som kunstner og kunstformidler har Goebbels tidligere udtalt, at han ønsker at skabe åbne rum til menneskers fantasi, hvor de kan danne sig deres egne erfaringer.

Stifters Dinge Har allerede været opført mere end 250 gange i udlandet, og Spor festival danner rammen for den første opførelse på dansk jord.

-Værket ville måske passe bedre til det kgl. teater, pga. størrelsen, fortæller Anne.

-Det var et kæmpe arbejde at bringe det til Aarhus, og Filmby Aarhus var det eneste sted, vi kunne finde plads til det hele.

Stifters Dinge eksisterer midt mellem teater, kunst og lydproduktion. Scenografien inkluderer bl.a. røg, store kar med vand og fem selvspillende klaverer. Musikken spænder så bredt som jazz, pop og klassisk.

-Det hele er sammensat på en ikke hierarkisk måde. Alle elementer arbejder fra starten, forklarer Anne, mens min notepen begynder at ryge. Min håndskrift bliver progressivt værre, samtidig med jeg forsøger at indoptage de mange informationer. Anne lader mig også vide, at det i flere år har været planen at bringe Stifters Dinge til Danmark, og jeg kan tydeligt mærke hendes begejstring over, at det nu endelig er lykkedes.

Spor Festival
Heiner Goebbels har lavet værket Stifters Dinge

Spænding om uropførelserne

I løbet af vores hyggelige samtale, får jeg spurgt Anne, om ikke det er svært at skulle formidle så utraditionelle værker for et bredt publikum.

– Uropførelserne er der jo ikke nogen, der har set endnu. Så de kan godt være lidt udfordrende at præsentere, siger hun. Så fortæller hun mig om en af de uropførelser, der er på programmet i år. Det er et 6 timer langt, performativt lyd-værk, som er skabt af danske Ragnhild May og canadiske Stefan Maier. Det hedder ‘The Walls Are Moving’, og opføres i Sct. Lukas Kirken. Anne beskriver værket som et ”droneunivers”, og tilføjer at forskellige musikere vil gæste Sct. Lukas Kirken i løbet af opførelsen og aktivt tage del i den lydlige skabelsesproces, der foregår. Hvem disse gæstemusikere er fremgår ikke af programmet, så der er lagt op til overraskelser på flere niveauer, når ‘The Walls Are Moving’ foldes ud i et rum med en helt særlig akustik. Hvordan det kommer til at foregå, er noget der kun kan opleves.

En anden uropførelse, der kan opleves på Spor festival, er ‘White Sun’. Ophavskvinderne hertil tæller den danske lydkunstner Søs Gunver Ryberg, scenograf Nathalie Mellbye (NO), og instruktør Anja Behrens (DE). De tre, individuelt stærke kunstnere, præsenterer deres fælles installationsværk ‘White Sun’ på udstillingsstedet Spanien 19C. Om sin inspiration i arbejdet med værket fortæller Søs Gunver Ryberg flg.

“Længe har jeg haft idéer til at samarbejde med andre kunstnere om iscenesættelse af musik og tværkunstneriske møder hvor musikken/lyden er udgangspunktet. Jeg fortsætter den proces med disse to kunstnere, som jeg samarbejder med indenfor teateret, og hvor vi alle er interesseret i anderledes arbejdsmetoder og udforskning af rum, bevægelse og improvisation som centrale elementer i mødet mellem de forskellige kunstneriske udtryk.” [Citat hentet i festivalens program].

Spor Festival
Søs Gunver Ryberg, foto: Emil Hornstrup Jakobsen

Gæstekurator Cathy Van Eck

Udvælgelsen af de mange værker, der vises på Spor festival, har været en givende proces. Det er forestået i selskab med en gæstekurator. I år er denne gæstekurator ingen ringere end komponist og lydkunstner Cathy Van Eck (NL), der har en imponerende række af produktioner på cit CV. Van Eck er bl.a. kendt for sit talent, for at arbejde på tværs af genrer og konventioner. Hun har medvirket i udvælgelsen af de værker, der hører under Spor festival’s udstillingsprogram; et program med hovedvægt på lyd-baseret kunst og installationer, samt kunstværker med performative elementer.

-Gæstekuratoren er en god legekammerat, beretter Anne.

-Hun er enormt fin at have med, fordi hendes viden og erfaring udvider vores fælles horisont.

Men det er ikke den eneste bonus, der er at hente i et sådant samarbejde. Spor festival er nemlig også et sted, hvor gæstekuratoren oplever mange nye indtryk. Samarbejdet faciliterer dermed også, at danske kunstnere bliver set, og forhåbentlig, senere kurateret i udlandet. Anne er godt tilfreds med samarbejdet, og det mulige ekstra udbytte for de deltagende kunstnere.

-Værkerne skal helst leve videre efter festivalen, siger hun.

Så mange kunstnere, og så mange værker. Alle med vidt forskellige æstetiske udtryk. Det lille udvalg jeg har præsenteret i denne artikel, kan desværre kun rumme en brøkdel af, hvad Spor festival har at byde på. Hvordan hænger det hele sammen, sidder jeg og tænker. Hvad er det der knytter så mange forskellige sanseindtryk sammen. Er der et fælles tema for festivalen spørger jeg Anne.

-Det er faktisk første gang vi ikke har et overordnet tema for festivalen, svarer hun.

-Programmet er vokset frem uden tema. Fællesskabet i værkerne handler meget om frihed indenfor genrer, og frihed til at blande genrer og udtryk.

Nu spekulerer jeg på, om dette er et synligt tegn på kurateringssamarbejdet med Cathy Van Eck. Men i skrivende stund er telefonen for længst lagt på, og jeg må nøjes med at arkivere denne indskydelse som gætværk. Helt sikkert er det dog, at en rød tråd i årets Spor festival, efter min samtale med Anne, fremstår ganske tydeligt for mig: Grænser brydes ned, og nye fællesskaber opstår.

Spor Festival
Ragnhild May og Stefan Maier på Inter Arts Center i Malmö. De spiller i Lukaskirken til Spor festival, Foto: Jonas Fogh

Relaterede artikler