Når mørket tager over i en anden verden!

Aarhusiansk spillested skifter udseende og lyd for en aften, når Aarhus 2017 finalen bliver serveret for publikum d. 9. december. Aarhus Echo har mødt den visuelle artist, Jon Gotlev, til en snak om det ekstraordinære arrangement.
Af Carsten Holm
Han har gjort det før. Indrettet spillestedet Radar på en hel anden måde, end publikum normalt forventer det, til en koncert. Dengang spillede Jon Gotlev med i bandet Lis Er Stille – et dunkelt postrocket band, der fik mulighed for at overtage Radar, og visuelt indrette det, som de selv ville, samtidig med at de selv gav koncert.
– ’Det var en fed udfordring’, husker Jon tilbage. ’Vi åbnede backstagelokalerne for publikum, og lavede nogle installationer dér. Så i stedet for at bruge det, som bandsnes lokaler, indrettede vi det som kunstværker, som folk kunne træde ind i.
– ’Så prøvede vi at lokke folk ind bag ved scenen, men det krævede også noget overtalelse. Normalt er publikum ikke vant til at gå om bag scenen og ind i de rum, som artisterne bruger – og da de endelig kom dertil, var det ikke alle, der turde at gå ind i rummene – for så var de en del af kunstværket, og det virkede måske grænseoverskridende for nogle’
Jon og kammeraterne satte et par projektorer ind i lokalerne og fyrede op for 3D grafik, som forestillede figurer der gik rundt i nogle virtuelle rum.
Selve koncertsalen på Radar, blev også brugt til at projektere kunst i hele rummet – men det sted, hvor Jon brugte mest tid, var toiletterne. På Radar er toiletterne ét stort lokale, med adgang for både mænd og kvinder, hvor der også er sat højtalere op, så man kan høre koncerten fra salen, mens man slår en streg.
– ’Toiletterne på Radar har oprindeligt en helt ’clean’ lys, så rengøringen kan se hvad de skal gøre rent’, fortæller Jon. ’Vi greb det simpelt an, satte blåt film på alle lamperne og satte en projektor ind, så man igen fik følelsen af, at gå ind i et kunstværk. Jeg har aldrig været så fascineret af et toilet før’, griner Jon Gotlev.
Nu står han igen overfor en udfordring, med at indramme Radar i en speciel opsætning af lys. Denne gang når de tre tunge bands, Bersærk, møl og belgiske Oathbreaker giver koncert til Aarhus 2017 Finalen d. 9. december. Alle tre bands, repræsenterer et dystert univers, der grænser til den sataniske ’black metal’ og hvor især Bersærk bevæger sig i et nordisk mytologisk univers, som Jon Gotlev vil prøve at tage udgangspunkt i.
– ’Jeg kommer ikke til at gå full-on norsk black metal stil, men vil prøve på at ramme noget organisk og få noget natur ind i billederne’, fortæller Jon. ’Lige nu arbejder jeg med nogle træer, der vender på hovedet. Samtidig er jeg meget stor fan af sci-fi, så jeg forestiller mig, at jeg kommer til at sætte noget strøm til, på én eller anden måde.’
Tankerne om hvordan det endelige produkt kommer til at se ud, er mange. De skal også afstemmes med aftenens tre bands, der også kan have nogle ønsker til, hvordan udtrykket kommer til at være. Men én ting er sikkert – det kommer til at blive en parallelverden at træde ind i, når man som publikum går ind på Radar d. 9. december, når Aarhus 2017 lukker og slukker for det internationale kulturby år!