Når Aarhus florerer under SPOT

Spot

Aarhus er en by, som på alle tider af året, glædeligt byder ind med kulturelle tiltag, i alle mulige former. Men det er for mange aarhusianere uundgåeligt ikke at lægge mærke til byens markante voksende gadeliv i løbet af årets første forårsdage. Det er her SPOT synger foråret ind med både koncerter udendørs og indendørs rundt omkring i byens gader og forskellige spillesteder.

Af Mie Lykke Sørensen og Thomas Garde

For mange er SPOT et vigtigt organ. Både for mange musikere, som kan se tilbage på SPOT som sit karrieremæssige afsæt, men også for de mange musikelskere, som mødes om det, de elsker aller mest. Aarhus Echo har snakket med mennesker, som har et større eller mindre forhold til festivalen. Alt fra Headquarters, hvor festivalen har sit hovedområde, til Joe and the Juice, som blot ser festivalen udefra. Følg med i deres fortællinger om, hvordan SPOT ændrer byen fra storby til festby.

De kommer fra vidt forskellige miljøer i Aarhus, men har alligevel på den ene eller anden måde SPOT Festival tilfælles:

Ingvild på en alder af 20 har gang i sine sabbatår. Hun er næsten lige begyndt som deltidsansat på Headquarters, har gået på Aarhus Katedralskole og brugt en del af sin tid på Filurens talenthold for teater.

Amira er som 30-årig en af medejerne af Headquarters og partner på natklubben Sway. Det har hun været i en årrække, og gennem hendes samarbejde med SPOT festival har hun en del kendskab til den.

Kristian er 22 år, studerer Nordisk sprog og litteratur og er musikelsker. Han er dedikeret SPOT gænger og køber glædeligt billet til festivalen hvert år, hvor han har flere gode musikalske minder knyttet til.

Zina er 22. Hun arbejder på Drudenfuss, VinDanmark og Hantwerk, og har en historie som tidligere Danmarksmester i synkronsvømning for landsholdet.

Emma er en 20-årig højskoleelev, som bruger en hel del energi på alle mulige former for kunst. Hun har altid haft en stor interesse for musik, og har været festivalgænger på SPOT flere år.

Rasmus er fuldtidsansat på Joe and the Juice ved Åboulevarden, hvor han har været i nogle år.

Hvad er dit forhold til SPOT Festival?

Amira:

– Jeg har, i kraft af at jeg er medejer på HeadQuarters, været med til SPOT festival de seneste 7 år. Det vil også sige, at jeg har været med som ekstern arrangør, hvilket betyder, at jeg ikke rigtig kan huske, hvordan det er at være en ‘almen’ gæst på festivalen. Jeg kender kun til SPOT som arrangør, og det forhold er lige så kompleks, som det er fantastisk.

Ingvild:

– Jeg har kendt til SPOT, siden jeg som 14-årig fik min første festivaloplevelse i og rundt om musikhuset med Lucy Love og Vinnie Who, med store øjne der sugede alt til sig, og fuld på adrenalin dansede foran scenen i takt til den dybe bass. Sidenhen er der ikke gået et år, hvor jeg ikke bare været på en eller flere festivaler, men trods Roskildes store navne og overvældende verden er SPOT noget andet; det er lokalt, jeg kender gaderne, musikken og de fleste deltagere og føler mig stolt som aarhusianer hvert år det står på.

Emma:

– SPOT er i mine øjne århusianernes festival. Der sker en helt særlig forvandling af byrummet, når festivalen løber af stablen. Grænserne mellem det trashy gademiljø og de fornemme koncertsale i musikhuset opblødes, hvilket er med til at sætte ild under mangfoldighedsfølelsen og sammenhængskraften mellem byens indbyggere. Jeg ser en kæmpe værdi, i den forandring byen undergår i dagene under spot, og det er fordi, SPOT festival er så meget mere end koncerterne – det er også mellemrummene. Gåturene fra sted til sted badet i brudstykker af lyd, kolde øl ved musikhuset, og mødet med nye mennesker.

Kristian:

– Jeg har et stadig relativt nyt forhold til festivalen, men det er uden tvivl en begivenhed, jeg ser frem til med spænding og stor glæde, når vi nærmer os maj. Jeg elsker at dyrke upcoming musik, og muligheden for at få så mange gode musikalske oplevelser kombineret med at kunne debattere musik med lige fra sine bedste venner til branchefolk er noget, som jeg synes er med til at gøre SPOT Festival til et must for musikelskere. Den nerve, der skinner igennem fra scenen, er unik, og jeg er meget spændt på, hvilke highlights jeg vil se tilbage på, når SPOT 2018’s sidste koncert er spillet.

Rasmus:

– Det er lidt sjovt med SPOT festival. Det er sådan noget, jeg altid gerne har villet deltage i men har aldrig rigtig fået det gjort. Men jeg kan godt lide ideen om det. Jeg synes det er fedt, og mit indtryk er, at det er en slags steppingstone for mange kunstnere.

– Det sker rundt omkring i hele Aarhus, og det giver en ret fed vibe i byen, i de dage. Jeg kunne godt tænke mig at deltage, men det finder jo desværre sted i vores travle periode herinde (Joe and the Juice).

Byrummet bliver brugt på mange forskellige måder under SPOT. foto: Christina Lykke

Hvordan synes du at byen ændrer sig med SPOT festival?

Amira:

– Det er der helt sikkert for en sådan én som mig, for jeg er altid med. SPOT gør at byen summer på en anden måde. Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis forskelligt fra de andre ”højtider” i byen, såsom Festugen, NorthSide m.m. Hånden på hjertet, så kunne SPOT godt bruge et ansigtsløft, så man nøjagtig ved hvad SPOT er, hvad SPOT har til hensigt og kan, når festivalen er i gang. Det er ikke ment i en negativ vending, men med et håb om, at fremtiden bliver endnu bedre for SPOT.

Ingvild:

– Under SPOT er det hele Aarhus, der forvandles til en festival. Med alle de gratis arrangementer som pryder byrummet, bliver alle byens borgere trukket ind i stemningen – selvom man blot trasker ned ad åen i sin daglige gang blæser musikken, kulturen og festivalen i gaderne, så man ikke kan undgå at blive ramt af forårets folkelige festivalsforelskelse. Alle samles i gader og stræder, så livet bobler og bruser i de små kringlede gader i Aarhus, der ellers kunne stå stille hen en lørdag formiddag. Folk mødes på tværs af erhverv, alder og vaner i Aarhus og hører Katinka til deres søndags-is ved Åen. På den måde inkluderer SPOT byrummet og borgerne, selv hvis man ikke er så stor fan af en kunstner, at man køber billet. Har du ikke armbånd, kan du stadig slå dig ned med en øl i solskinnet på Godsbanen mellem koncerterne, og tage del i det livlige fællesskab med volleyball, grill og småsnak.

Festivalen tiltrækker ikke kun folk fra byen, beretter Ingvild og fortsætter:

– Jeg snakkede med nogle nordmænd, der var i Aarhus for første gang, og vi skulle derfor give dem en introduktion til, hvad unge laver i Aarhus. Og så slår det os, at de i virkeligheden allerhelst burde komme tilbage til Maj og opleve Aarhus under SPOT. Der ser man aarhusianerne og byen fra den bedste side – en lille festival der fylder hele byen og blander alle på tværs, et perfekt sted for udefrakommende. Musikken, det er alt; kendt, ukendt, dansk, udenlandsk, utallige genrer, og navne jeg slet ikke kender endnu. De var for eksempel meget imponerede over, at den norske Cezinando skulle spille her i vores lille by. De ville gerne have rejst hele vejen blot for den oplevelse.

Cezinando spiller til SPOT 2018, og de er tilsyneladende vilde med den 22-åirge kunstner i Norge, foto: Maria Pasenau

Emma:

– Der sker noget med Århus i midten af maj. Der sker noget med måden, mennesker mødes. Der sker noget med måden, vi opfatter tid. Når SPOT Festival rammer byen, opstår der en enestående undtagelsestilstand, hvor folket for en stund slår hverdagens autopilot fra og bare sanser. Underlige lydspor fra kælderskakte ingen normalt bemærker. Ophvirvlet støv og ølsprøjt i luften, når unge danser i ekstase til Aarhus Volumes koncerter på Godsbanen. Stilhed afledt af dyb fascination, når nye og gamle kunstnere fusionerer eller eksperimenterer med alternative musikalske udtryk i musikhusets koncertsale. Det er sansningen, der for mig er det unikke ved SPOT Festival. Her samles et væld af mennesker, med den fælles intention, at opleve så meget ny og eksperimenterende musik som muligt, hvilket SPOT festival favner så godt, når den omdanner byen til et stort lydunivers og ophæver bevidstheden om tid og sted, så man ikke kan andet end at flyde med.

Zina:

– Jeg synes, det er fedt, at man kan mærke, stemningen ændrer sig. Andre festivaler er uden for byen som Northside og Grøn. Det er spredt ud over centrum, som skaber bobler med god energi og sommervibes, også hvis vejret er dårligt. Det fede er, at uanset hvor end man er, så møder man nogen, og samtaleemnet er SPOT. Hvad har folk hørt og oplevet? det skaber en fællesskabsfølelse. Man kan høre toner alle steder fra – en spiller på strøget, ved musikhuset hører man andre ting, liv. Hele århus bliver en stor blandet højttaler. Man springer bare ud for at møde nye mennesker og mærke stemningen.

Kristian:

– Aarhus er i forvejen en by med en markant musikalsk puls, men det er helt tydeligt, at SPOT Festival sætter et stort spotlight på det musikalske fællesskab, som stadig er i udvikling her i byen. Det er helt tydeligt, at man mødes og er fælles om musikken, hvilket bl.a. skiller sig ud, hvis man sammenligner med Northside-weekenden. Under SPOT mødes man om musikken, og at opleve den fælles interesse få lov til at folde sig ud er en utrolig fed oplevelse.

Rasmus:

– Der har jo været nogle koncerter derude, i løbet af det sidste år. Mit indtryk er, at det giver sindssygt god stemning. Der kommer jo flere mennesker til. Der sidder mange nede omkring åen, og der kommer også flere hertil vores kundeområde, udenfor. Det giver generelt sådan en ”sommer vibe”. Så jo, jeg synes da helt sikkert, at gadebilledet ændrer sig. Der er markant mere fest og hygge i gaden end normalt. Hvis vejret er godt, så tror jeg også, det gør, at folk bliver hernede i området og hygger sig. Og så er vi jo meget nærliggende. Så det vil jeg da helt sikkert sige. Vi ligger jo lige ud til scenen.

Har du nogle minder som knytter sig til SPOT?

Kristian:

– Jeg har haft mange store musikalske oplevelser, men én koncert, jeg stadig får kuldegysninger af at tænke tilbage på må være Farveblinds afsluttende koncert i kongrescentret sidste år. Farveblind satte ild til Scandinavian og satte en tyk streg under, hvorfor hypen var berettiget. Det er by far en af de stærkeste oplevelse, jeg har haft på SPOT. En elektronisk mavepumper.

Zina:

– Jeg kan huske på festivalen i 2012. Der spillede en ret ukendt kunstner på v58. Jeg gik på gym der. Jeg tjekkede hende ud, og det var vildt godt. hun havde kun lavet en sang, og jeg forstod ikke, hvorfor hun ikke var større. Sangen var Maiden, kunstneren var MØ. Jeg tog sangen med ud til alle mine venner, så meget jeg kunne. Omar Souleyman var også en kæmpe oplevelse.

MØ Presse/Have kommunikation

Ingvild:

– Lige så vildt som det kan være at blive opslugt af menneskemængden på Scandinavian Scenen til nogle af ens yndlingssange, lige så dragende er det at stå ved den lille scene på Godsbanen, så tæt på kunstneren at man må holde sig i skindet for ikke at række ud og gribe fat. Der hvor man lærer nye sange at synge med på, og hvor musikerne næsten står i øjenhøjde med publikum. Ligeledes oplevelsen af at kunne gå fra den ene koncert, der bød på følelsesladet elektronisk og til den næste koncert med bragende hip hop og dansebeats, og at begge gjorde lige stort indtryk på trods af, at jeg aldrig havde hørt musikken før, og knapt kunne gentage hvad bandet hed. Og ikke mindst oplevelsen af at man på en sær måde føler sig hjemme i byen og i festivalen, hvor man ikke kan undgå at støde ind i både venner og familie, og hvor det er ligeså naturligt at slå sig ned på græsset og knappe en øl op og dele sine kiks ud, som var det ens egen baghave.

 Det står klart, at uanset hvor man kommer fra, og hvordan man deltager, så gør SPOT noget ved Aarhus. Festivalen er noget man som aarhusianer bliver nødt til at forholde sig til, om så har købt armbånd eller ej. Næsten hele Aarhus får noget ud af de stemninger, der opstår i starten af maj, når musikken fylder gaderne og byder foråret velkommen.

Relaterede artikler