Mytologiske lydlandskaber

Still The Man udgav i år debut albummet “Myth”, som blander kunst og menneskelig psykologi og forvandler det til lyd og lyriske landskaber.

Nina Bogicevic

Aarhusianske Still The Man er et aktuelt band bestående af musikerne Ole Løhde og Kristoffer Veirum. Den første anti-single ramte Youtube tilbage i november 2017. Mange torsdage, timer og pizzaer senere, var de i år klar til at udgive albummet ‘Myth’.

ANTISINGLEN:

 

Kælderkunst i Højbjerg

Processen startede i Højbjerg hvor billedet “Judith Beheading Holoferness” af Caravaggio hang over sengen i Kristoffer Veirums kælder-hjem. Maleriet skulle vise sig at være startskuddet til en dialog, som førte til Still The Man. Kun en uge efter ordvekslingerne om maleriet, havde Kristoffer Veirum tre sange klar, som han præsenterede for Ole Løhde.

Det blev til et ritual, at alle sange tager udgangspunkt i et stykke kunst. Værkerne bag musikken på “Myth” har fungeret som et redskab til at kreere musik for de to musikere.

– Vores process er en tredelt ting. Den første del handler om det aktuelle billede, anden del handler om dén, der har taget eller malet billedet, og den tredje er at tappe ind i Kristoffers hoved. Og en fjerde er, at det altid leder os ud i at tale i det helt store, fortæller Ole Løhde.

Måden hvorpå “Myth” blev skabt, blev hurtigt traditionsbestemt for de to musikere.

– Vi tror på ritualet i tingene. Hver torsdag er der et bestemt tidspunkt hvor jeg henter Ole på, vi går i studiet hvor sangene bliver valgt og på et tidspunkt skal vi have den ugentlige pizza. Seriøst det er gået dårligere siden Domino’s lukkede, fortæller Kristoffer Veirum jokende, samtidigt med en hvis alvor.

En dél af ritualet bag hver sang er at lade umiddelbarheden komme til udtryk, og bruge begrænsningens kunst som en drivkraft, som skubber projektet fremad.

– Umiddelbarheden er en præmis for alle sange. Jeg ser det nærmest som et zen projekt, hvor man fjerner alt egoet og alt tænkningen, og bare lade musikken komme fra maven af, forklarer Kristoffer Veirum.

– Alt musikken er praktisk talt et one-take. Det første Ole fortæller mig, da vi går i gang, er at han godt kan lide at skrive en tekst over et halvt år. Det havde jeg ikke tålmodighed til, slår Kristoffer Veirum fast med et smil.

Begrænsningen har en betydning for projektet, hvor processen går for fuld damp. I en verden hvor muligheden for at gøre alt, er begrænsningen en vigtig ting, forklarer Ole Løhde og Kristoffer Veirum, som derefter understreget at man er tvunget til at præstere under pres, lidt ligesom når man står med en pistol for tindingen.

– Det er vigtigt at vi begrænser os, og vi får presset os selv til at grave dybere, hurtigere, fortæller Ole Løhde.

 

Myte-musik i midtbyen

Myten er én ting, som “Myth” kredser sig om. Myten er en urfortælling, og på den måde en adgang til en større historie. En historie, der rammer bredere end den individuelles historie og dennes enkelte skæbne. Myten bruges til at behandle de temaer, der er på pladen, forklarer de to venner bag Still The Man.

– Myten er en bredere fortælling, så mange kan se sig selv i den mytiske historie, fortæller Ole løhde.

Omdrejningspunktet på albummet er ikke kun myten, men i højere grad menneskets psyke. Mødet mellem kunstværket, dialogen og menneskets psyke munder ud i et tekst- og lydunivers, som får en mytisk funktion, snarere end at myten danner sig selv.

– Myten er et spejl for den menneskelige psyke. Det har været meget terapeutisk at lave pladen. Produktet er egentlig et metalag af vores sessioner, fortæller Kristoffer Veirum om albummet, hvorefter Ole Løhde tager over

– For at lave noget vi synes er fedt, er der et behov for at der skal være nogle lag i musikken, forklarer Ole Løhde.

Alle elementer skal være tilstede for at skabe de flere lag i sangene. Måden det opnås på er ikke at tænke for meget. Man skal glemme at være i hovedet, og mærke efter i maven. Her virker begrænsningen ligeledes som en drivkraft. Den manglende tid gør, at der ikke er tids nok til at så tvivl om det der skabes forklarer Kristoffer Veirum.

 

FØRSTE SINGLE FRA MYTH

Lydlandskaber i lejligheden

Lyduniverset på “Myth” spænder vidt, og det er svært at placere hvor det lægger sig.

– Vores lyd er et sammensurium af alt muligt shit vi har hørt. Jeg ved ikke hvad det er det lyder som, det har vi slet ikke beskæftiget os med, vi har beskæftiget os med at skabe det, fortæller Kristoffer Veirum.

Lyden er ligesom resten af processen funderet i umiddelbarheden, hvor den røde tråd ikke ligger i lydbilledet men i umiddelbarheden.

– Jeg starter med at spille fire toner, og hvis det lyder godt nede i maven, så bliver jeg ved med det. Jeg kan slet ikke lade være. Så synger Ole et eller andet hen over det, og så lyder det som Still The Man, forklarer Kristoffer Veirum.

Duoen har besluttet at de ikke spiller koncerter. Musikken skal fungere som et landskab, som lytteren forsvinder ind i.

– På scenen skal man genskabe den samme ting igen og igen, vi foretrækker at skabe det singulære. Vi bliver høje på gentagelsen, vi bliver høje på at skabe en ny ting, afslutter Kristoffer Veirum.

Still The Man kan derfor ikke opleves live, men ligger på streamingtjenester hvor man kan lade sig opsluge af det musikalske landskab.

Relaterede artikler