Mellem kondomer, ølsjatter og cigaretskodder. Historien om dengang da Bo Andersen startede som koncertbooker.

Bo Andersen, Skandinavian, Aarhus Musikkontor
Bo Andersen er i dag leder af Skandinavian, der startede som Aarhus Musikkontor

Et af Danmarks ældste bookingbureauer hedder Skandinavian, som sidder med artister fra TV-2 og Poul Krebs til Bæst og Julie Berthelsen. For 10-12 år siden ændrede det navn og havde før det en klang af noget væsentlig mere lokalt – Aarhus Musikkontor. Det blev startet i slutningen af 70’erne, men vores historie begynder i starten 80’erne, i en baggård i Vestergade.

Skrevet af Carsten Holm

Hver mandag morgen stank det af værtshus – den bruneste bodega i mands minde. Bo skulle igennem samme ritual, hver mandag morgen. Fjerne kondomer, tørre ølsjatter op og tømme overfyldte askebægere. Bo Andersen var midt i tyverne, da han startede med at arbejde med musikken i Aarhus. Han var booker og blev hyret som den nye leder af ’Aarhus Musikkontor’. Det eneste rum, hvor der var plads til Bo, var backstagelokalet til spillestedet V58 – vel at mærke når der ikke var koncerter.

– Der lugtede ikke godt, sådan en mandag morgen, efter tre nætters fest i lokalet. Sådan var det hver uge, husker Bo.

Vi skriver foråret 1982, og Bo levede under hippiernes frie regelsæt. Han kom til samtale på Aarhus Musikkontor hos Gunnar Madsen og Sven Gaul, der begge stod til at stoppe på kontoret. De havde brug for en ny mand, og kendte lidt til Bo, da han var med til at booke koncerter på Pavillionen i Grenaa. Bo og vennerne havde startet Østdjurs Musikforening og brugte tiden på det, når de ikke mediterede, dyrkede grøntsager eller kørte rundt som postbude og glarmester. Gunnar og Sven tænkte, at han var manden til jobbet, men Bo havde egentlig andre tanker.

– Jeg kom til samtale, med rygsækken fyldt med bananer. Jeg skulle ud i Europa for at se verden, men tænkte at jeg godt lige kunne tage den der samtale først. Så jeg havde samtale, sagde ’farvel’ og tog afsted. Jeg tomlede hele vejen ned igennem Europa og brugte i alt 700 kr. De 300 af dem, brugte jeg på togbilletten hjem fra Nice, fordi jeg ikke orkede at tomle mere.

Med bananerne spist, men med rygsækken fyldt af oplevelser, vendte Bo retur til Aarhus. Han blev genforenet med vennerne, som han også havde byens første vegetariske restaurant ’Satva’ sammen med. Gunnar og Sven havde stadig ikke fundet den rette afløser i Aarhus Musikkontor, og kaldte Bo til samtale igen.

Bo stod på den berømte skillevej. Skulle han læse psykologi eller religionshistorie? Han kunne også kaste sig yderligere ud i den spirituelle verden og lære alt om alverdens religioner, hvordan og hvorfor! Men nu hvor chancen bød sig, kunne han godt se sig selv i front for Aarhus Musikkontor i et år – eller to. Han har nu siddet dér i 35 år!

Han kom meget tæt på musikken, for bookingbureauet var drevet af musikere, for musikere! Sven Gaul spillede trommer i TV-2, og Gunnar Madsen arbejdede som altmuligmand for andre bands.

Men det blev også for tæt på musikken! Dels lokaliteten, for der gik en måneds tid, inden Bo rykkede teltpælene op fra V58 og rykkede ind i hans gamle meditationslokale ovenpå restauranten ’Satva’. Med tiden endte Aarhus Musikkontor i en baggård til Guldsmedgade. Herfra begyndte han at rydde lidt op i, hvem der gjorde hvad, for der var en klar ulempe ved, at medlemmer fra byens bands, skulle booke koncerter for byens øvrige orkestre.

– Indtil da hed det Aarhus Musikkontor – ’musikernes egen booking’, og bestyrelsen bestod af en masse bands. Men hver gang et band følte sig truet af nye bands, så kom der aldrig nogle nye navne ind på kontoret. Men vi havde navne som Kliché, Shit & Chanel, TV-2 og den slags.

– Hver gang Sven sad der, blev der nok booket mest TV-2. Hver gang Jørn fra Ballast var der, blev der nok booket mest Ballast. Hver gang en af dem fra Hjerter Knægt var der, blev der booket mest Hjerter Knægt, fortæller Bo med et smil på læben og glimt i øjet.

Stener Nielsen boede sammen med Bo i kollektiv på Djursland. Han var på vej til en landbrugsskole et sted, fordi han ville uddanne sig som landmand. Men Bo kunne godt bruge lidt ekstra kræfter på Aarhus Musikkontor, og fik lavet en ’kulturformidlende funktion’ til Stener, som Aarhus kommune støttede op omkring.

Dermed var Steners løn dækket af det kommunale tilskud, under en titel som lidt blev opfundet til lejligheden

Der var ingen fast løn til Bo. Pengene måtte han selv lave, ved at booke koncerter. Fx kostede TV-2 3500 kr. at få ud at spille i eksempelvis Vejle. Det var en af de første kontrakter, han lavede – og deraf fik Bo 15 procent af honoraret – så der skulle mange koncerter igennem systemet, inden det kunne begynde at give et fornuftigt afkast.

Stille og roligt kom der flere medarbejdere til. Morten Rasmussen, som i dag er producent på DeLuca Film, var selv trommeslager og stod for at booke bl.a. Elevatordrengene, med blandt andet en ung Thomas Helmig i bandet.

Bestyrelsen af musikere blev brugt til at lave sammenslutningen ’De Danske Musikkontorer’, der er forløberen for ROSA – Dansk Rock Samråd, som i dag bl.a. står for at lave den årlige Spot Festival – og som har Gunnar Madsen som formand – igennem mange år.

’De Danske Muiskkontorer’ bredte sig over hele landet – fra København over Odense til Esbjerg og Aalborg og havde en klar agenda.

– Det var en klar modvægt til mange af de andre bookingbureauer, som i vores øjne var kommercielle og bookede artister som Birthe Kjær. Vi mente, at vi havde en profil, at vi skulle arbejde med den nye musik – og vi i Aarhus skulle i den grad arbejde for den Aarhusianske musikscene, som i den grad var lidt bagud på det tidspunkt – i alle fald i forhold til den nordsjællandske scene, som lå noget højere på hitlisterne.

Der opstod også et stærkt organisatorisk arbejde bag linjerne. Hurtigt fandt Bo og holdet omkring ’De Danske Musikkontorer’ ud af, at det var alt for dyrt, at få fragtet bands fra den ene ende af landet, til den anden.

Sammen med Statens Musikråd og Kulturministeriet, satte de sig for, at arbejde på en støtteordning – som endte med transportstøtteordningen. Den findes stadig og bliver brugt flittigt, på samme vilkår som da den blev grundlagt et sted i 80’erne. Får dit band et job til den tarif, der svarer til overenskomsten, kan du søge transportstøtteordningen, for at få dækket transporten.

Tv2, Skandinavian, Aarhus Musikontor,
Tv2 solgte 15.000 singler på deres gennembrud popmusikerens vise

Fællesskabet spillede en central rolle. Dels organisatorisk og socialt. Byen boblede af musik, ikke bare i weekenderne men også på en kedelig og grå mandag, på hjørnet af Mejlgade og Sankt Olufs Gade.

– Dér lå det meget samlende spillested, Café Himmelblå. Der var altid nogle, der spillede dér – enten for hinanden eller for sig selv. Man spillede for at få et job. For at få et publikum, og det var hele scenen, der spillede dernede hver mandag på nogle meget simple og primitive præmisser, og sikkert for en kasse øl eller noget…

En del af de artister, som kom til Aarhus Musikkontor, blev fundet på mandage, på Café Himmelblå – og holdet omkring Bo var yderligere sammen hver torsdag, fredag og lørdag, hvor musikken typisk startede kl. 23.30 og blev ved til kl. 4. På Blitz måtte man helst ikke starte før midnat! Det var ikke ualmindeligt at bands spillede fire set af 45 minutter.

– Vi var ikke andre i Aarhus, der bookede på det tidspunkt. De andre bureauer, der dukkede op, havde med nogle navne at gøre, som slet ikke var vores musikstil. I København var der mere konkurrence imellem bureauer som PDH og Rock On, men det var der ikke på samme måde i Aarhus – på det tidspunkt.

Med navne som Kliché, TV-2 og Elevatordrengene havde Aarhus Musikkontor nogle ret fede bands at tilbyde – men der var ingen af dem, der var rigtigt publikumsvenlige. Det ændrede sig næsten natten over, da TV-2 brød igennem med singlen ’Popmusikerens Vise’, og herfra begyndte det at gå noget stærkere – dels for musikkontoret, men også for den Aarhusianske musikscene.

Den historie gemmer vi til den næste gode gang, hvor vi fortsætter fortællingen om Bo Andersens færden i det Aarhusianske musikmiljø.

Relaterede artikler

Sundays

BAEST