Martin Baltser brød ud af kassen i Berlin

300.000 streaminger, rotation på MTV Asia og rosende omtale på diverse blogs. Den Aarhus-baserede musiker Martin Baltser er nået langt, siden hans første single ramte internettet i januar 2017. Det begyndte med en musikalsk vækkelse i Berlin og tog fart efter en koncert på SPOT.
Af Christian Bjerggaard Jørgensen
I september 2018 udgav Martin Baltser sit debutalbum ’The Wasteland Incident’. En elektro-folk-plade ”gennemsyret af tanken om, at hvis der er noget, du vil have, så må du gå efter det.”
Det var også det, den nu 28-årige musiker besluttede sig for at gøre i foråret 2016. Han var godt i gang med sit studie i rytmisk sang på Det Jyske Musikkonservatorium, men det var et halvt års studieophold i udlandet, der for alvor ledte ham ind på sit nye musikalske spor.
– Jeg var på udveksling og kom lidt væk fra alle de kasser, man kan blive fanget i som musiker, måske især på konservatoriet, hvor man ligesom får et ry om, hvem man er, fortæller han Aarhus Echo en torsdag i januar.
Selvom kasser ofte er noget, man ender med at skabe selv, gav opholdet ham muligheden for at prøve en masse nye ting af og finde ind til den lyd, der havde ligget og boblet i baghovedet.
– Jeg elsker den akustiske musik, men jeg har også altid siddet og nørdet meget i musikprogrammer, især Logic, og nørklet med forskellige soundscapes. Jeg har sådan en magisk ting i mit hoved og vil gerne skabe en slags magisk verden med musikken. Jeg følte, at den elektroniske del kunne tilføre det akustiske udtryk lidt mere magi eller storladenhed. Og så handler det måske i virkeligheden også om, at jeg ikke rigtigt har turdet tage skridtet og bare finde mig et band og tænke stort.
Det ændrede sig efter Berlin, der var en øjenåbner og et opgør med gamle tankemønstre.
– På det tidspunkt var jeg bare så pissetræt af, at jeg altid havde sagt, at du må ikke tro, du er noget, siger Martin Baltser, der er opvokset i Vojens.
– Sådan en lille sønderjysk dreng, der altid havde tænkt, at ’neej, man måtte jo ikke tro så meget, på det man gør og sådan noget. Så sad jeg nok i Berlin og tænkte ’nej, det skal satme være løgn. Prøv nu bare lige det af, mens du har muligheden’.
En danser i Los Angeles
I januar 2017 udsendte han singlen ’Call med Wild’ gennem DiGiDi, et andelsselskab til fælles digital distribution og salg af musik. Den er i dag streamet over 300.000 gange og har ført til flotte omtaler på en lang række udenlandske musikblogs.
Omtalen er imidlertid ikke kun opstået ud af det blå. Den er også resultatet af timevis af mails og research på nettet efter relevante musikblogs og potentielle samarbejdspartnere. Flid er heldets moder, som man siger.
– Der er i virkeligheden ikke så meget andet og sige, end at hvis man vil noget, så må man jo ligesom gøre opmærksom på det, siger Martin Baltser om arbejdet.
En af dem som faldt over sangen var koreografen Sabrina Phillip, og pludselig var musikken havnet i en video fra en danseworkshop i Los Angeles. Som tak for opmærksomheden sendte Martin Baltser hende senere et eksemplar af pladen. Det endte med, at hun spurgte om lov til at bruge en sang til en koreografi med den tidligere verdensmester i moderne dans, slovenske Jan Ravnik.
– De fik lavet videoen, så jeg blev fuldstændig rørt af det i virkeligheden, til en af mine sange der hedder ’Boy from the Stable’, hvor han danser ude på en ridebane, fortæller han.
Opdaget på SPOT
Fire måneder efter udgivelsen af ’Call me Wild’ spillede Martin Baltser på SPOT Festival. Sammen med bandet var det lige nøjagtig lykkedes at strikke et sæt på 25 minutter sammen til koncerten i Kammermusiksalen. Publikum var mødt talstærkt op.
– Koncerten gik over al forventning, og jeg husker det som om, at jeg virkelig fløj efter koncerten – noget som jeg meget sjældent er ude for, fordi jeg ofte kan være en værre perfektionist, erindrer han.
Læs også: Den anden side af SPOT – ‘Meet The Talent’ Ane Monsrud
-Vi skulle lave et hurtigt sceneskift og gøre plads til det næste band, men jeg husker, at jeg blev holdt hen af en del, der havde set koncerten, som ville i snak. Også to tyske branchefolk fra hver deres label var vældig begejstrede for musikken. De kendte hinanden og jokede med at skubbe lidt til hinanden for at komme først til. Jeg er en ydmyg sønderjyde og skyndte mig at give dem mit kort og bad dem kontakte mig til en senere snak, da jeg jo skulle hurtigt videre.
Han regnede ikke med at høre fra dem igen. Men halvanden måned senere fik han en mail fra Hamborg. Det tyske label Backseat, der blandt andre repræsenterer Lightwave Empire og Les Big Byrd, ville have ham ombord.
– Så startede det derfra. De er virkelig pro dernede.
Mangel på gode fortællinger
Backseat fik ham på tysk radio og satte skub i processen frem mod debutpladen, der udkom i september i år. Flere af sangene fra SPOT-koncerten endte på albummet i omskrevne versioner, og lyden blev mere elektronisk hen ad vejen. Resultatet er ni poetiske og personlige sange med en falset, der vækker mindelser om Bon Iver. Sammen underbygger de på forskellig vis scenarier fra livet i storbyen, hvor livet pludselig har ændret sig, så man bliver nødt til at tage stilling.
Hvad er drømmescenariet som ung, debuterende sangskriver og musiker?
– Jeg tror, jeg har to drømmescenarier.
– Det første lyder så klicheagtigt, men jeg er vokset op med især en farmor, der altid læste historier op for mig, og det betyder sindssygt meget for mig. Jeg har lært meget igennem det. Jeg synes, der mangler nogle gode fortællinger i den her verden, som man kan lære noget af. Det er første drømmescenarie. Jeg vil gerne ud og fortælle de der historier, siger Martin Baltser.
Før det giver mening, skal der imidlertid også være et publikum med lyst til at lytte.
– I det drømmescenarie nummer to ligger selvfølgelig også, at jeg gerne vil tjene i hvert fald nogen af mine penge på at spille musik, især i udlandet, fordi jeg ved ikke, hvor dansk min musik er. Måske er det, måske ikke, men det er da sjovt også at komme lidt på eventyr med musikken, synes jeg.
Martin Baltser har for nylig fået tilknyttet en booker i Tyskland og skal i februar og marts spille showcases i Berlin, Hamburg og Køln.

OM MARTIN BALTSER
Aarhus-baserede Martin Baltser bevæger sig genremæssigt et sted mellem electronica og folk og udgav d. 21 september 2018 debutalbummet ’The Wasteland Incident’. Han begyndte at spille musik på Hoptrup Efterskole som 16-årig og blev i 2018 uddannet i rytmisk sang fra musikkonservatoriet i Aarhus. Ved siden af solokarrieren underviser han også i musik.