MALMØ udgiver tabu-udslettende single

Foto: Martin Baltser

Musik har Maria Malmø altid beskæftiget sig med. Det at synge og spille, kom samtidigt med at hun lærte at gå og tale. Behovet for at udtrykke sig gennem musikken, har altid været der. For nyligt udgav Maria sin nye single Bleed Me Dry, som bryder tavsheden om spontane aborter.

Af Nina Bogicevic

Maria Malmø har haft musikken tæt på livet siden hun kunne tale og gå, og hun kan ikke huske en tid hvori musikken ikke har været en del af dagligdagen.

– Jeg kan huske jeg har stået på tæer som 2 årig for at kunne nå de sorte tangenter på klaveret og sunget vrøvlesange på mit selvopfundne sprog, informerer MALMØ om.

Behovet for at udtrykke sig gennem det kreative felt, har altid eksisteret for artisten. Hvad enten det var gennem musik, tegning eller dans – så skulle Maria Malmø ud med dét, som foregik i den indre verden. Hvis ikke det var musikken, så var det helt sikkert en andet kunstform sangeren levede af.

– Det er mere følelsen af at det valgte mig.  Det er som om at det er noget jeg blev ved med at vende tilbage til. Jeg prøvede alle mulige forskellige andre ting, men det er ligesom det altid er der, jeg er blevet ved med at vende tilbage, uddyber MALMØ.

I jagten på en levevej kredsende om musik, fortalte mange i MALMØs omgivelser, at det var svært at leve af at lave musik. Hvis MALMØ kunne bare noget andet, så blev hun rådet til at gøre det. MALMØ tog ordene til sig, og efter en lang tid hvor hun prøvede kræfter med alt andet end det auditive, vendte hun atter tilbage til musikken i sidste ende.

Maria Malmø kombinere sin musik, med sceniske koncertoplevelser.

Behovet for at udtrykke sig selv

På et tidspunkt i livet, da Maria Malmø læse dramaturgi og troede hun skulle på skuespillerskolen, blev musikken ved med at prikke til hende. Maria startede sit musikalske projekt MALMØ uden helt at vide hvorfor. Med tiden gik det dog op for hende, at hun blev nødt til at være ærlig overfor sig selv, hvilket betød at hun gav sig helt hen til den musikalske verden.

– Jeg kunne pludselig mærke, at det der med at lade som om jeg er en anden faktisk ikke var noget jeg ville bruge mit liv på. 

Behovet for at udtrykke sig gennem musik og sceniske koncerter, på præcis den måde Maria Malmø ønskede det, var uundgåelig og dermed tog sangeren beslutningen om atter at fokusere på musikken.

– Det var en ret kompromisløs beslutning. Jeg stoppede på dramaturgi og gik i gang med at skrive musik og finde musikere til mit band og indspille den første EP “time and tide waits for no man” som udkom i 2015, fortæller Maria Malmø.

Lyden beskriver Maria som organisk, eksperimenterende pop. Et sted hvor det akustiske møder det elektroniske, det simple møder det komplekse. Skrøbeligt og på én gang vildt –  kort sagt arbejder Maria Malmø i et kontrastfyldt univers.

 

MALMØs første single fra ‘The Inevitable End’.

 

Sorgens byrde er tung på egne ben

Foruden MALMØs album ‘We Come From The Stars’, har Maria Malmø netop udgivet anden single i sin seneste EP ‘The Inevitable End’. EP’en kommer til at bestå af fire kapitler, som hver især er en dommedagsprofeti, dom behandler forskellige emner. EP’en sætter blandt andet fokus på de udfordringer, som Jorden og civilisationen står overfor, hvis den skal overleve.

– Hvis vi ikke ændrer vores levevis så uddør vi ganske enkelt, mener Maria Malmø.

Anden single Bleed Me Dry fra EP’en, har en yderst personlig fortælling for Maria Malmø. Sangskriveren pådrog sig den tabubelagte erfaring at abortere spontant. Noget som hun har oplevet bliver mødt med en mur af tavshed – men en mur Maria Malmø med sin nye single søger at rive ned.

– Jeg oplevede hvordan folk gik forbi mig på gaden fordi de simpelthen ikke anede hvad de skulle sige eller gøre, af frygt for at gøre det forkerte. Jeg følte mig meget alene i min sorg da det er helt usynligt det der med at miste et barn før det er født. Det er skamfuldt og forkert og man lever ikke op til det perfekte, beskriver Maria Malmø.

Singlen har haft en enorm betydning for Maria Malmø, fordi hun inderligt håber at den kan slå et slag for at bryde tabuet om tabuet. Maria oplyser at det er hver fjerde graviditet, som ender i abort, hvilket er noget mange ikke er klar over. Derfor skal der tales mere om det, således at vi som mennesker kan hjælpe hinanden gennem de svære tider.

– Det er universelt at føle smerte, det er en del af det at være menneske. Men smerten føles ikke så kolossal når man ikke er alene, forklarer Maria Malmø.

 

Den seneste single ‘Bleed Me Dry’  med dertilhørende video kan ses her.

 

Dræber kvinder mon deres børn

Med singlen ‘Bleed Me Dry’, er det første gange Maria Malmø bevidst skriver om et specifikt tabu og behandler det gennem sin musik. Ligeledes er det første gang hun kaster sig ud i et kønsladet emne, som spontan abort. Målet er at provokere, men på en måde, som får lytteren til at stoppe op og reflektere over sin levevis og dets konsekvenser.

– Hvad nu hvis at vi er ved at udslette os selv indefra, hvis kvinder dræber deres børn, mens de stadig ligger inde i maven, så uddør vi jo på et tidspunkt. Og hvad nu hvis det her ved at ske, forklarer Maria Malmø.

Maria Malmø leger i sine tekster med forudsigelser. Ikke fordi at musikeren ved om det kommer til at ske, men hun udfordrer tanken om ‘hvad nu hvis’, og forsøger at plante den samme undren og eftertænksomhed hos lytteren.

– Jeg håber at det provokerer folk  til at stoppe op og reflektere over, hvordan er de egentlig lever sit liv. At de tænker ‘Når jeg æder det her pap fra McDonald’s eller når jeg går i det her solarium, fordi jeg gerne vil være perfekt og se brun ud, putter jeg så i virkeligheden giftige stråling ind gennem min krop samtidig, som måske gøre at jeg bliver steril. At jeg ikke kan få børn’, forklarer Maria Malmø.

Menneskets fremmedgørelse i forhold til sig selv, og sine ur-instinkter er noget som Maria Malmø mener at vi har overkompliceret. Det at mennesket har taget nogle helt naturlige og enkle ting, og gjort det meget kompliceret, er det Maria Malmø vil behandle i hendes fire kapitlers EP, som består af fire af Maria Malmøs forudsigelser.

– Jeg vil vende tingene på hovedet. Provokere med de her fire forudsigelser, i håb om at der er nogen, der kigger på sig selv og hinanden og snakker om de her ting, forklarer Maria Malmø.

Artwork: Kasper Vindeløv

En tiltrængt single

Modtagelsen af Bleed Me Dry har været god, og mange har oplevet en forløsning ved et nummer, som endelig tager fat om så udbredt et tabu, og bryder tavsheden.

– Alle har taget utrolig godt imod at jeg taler om det. Der er så mange søstre,mødre, veninder naboer der har prøvet det på egen krop. Så folk er glade for at der åbnes op for at tale om det, forklarer Maria Malmø.

Artisten har erfaret tabuet på egen krop, og har i den forbindelse selv oplevet hvor dybdegående et tabu det var at abortere spontant. Maria Malmø oplevede til dels at folk havde svært ved at forholde sig til det, når hun begyndte at fortælle om det. I de tilfælde Maria Malmø brød tavsheden om den tabubelagte oplevelse, blev folk mundlamme.

– De blev super bange for at såre mig, de var helt vildt usikre. ‘Hvordan kan jeg sige noget til dig uden at du begynder at græde?’ Du ved den der er frygt for og berøringsangst over for følelser. Berøringsangst over at tale om noget som er svært eller hårdt, beskriver Maria Malmø sin egen oplevelse.

Kunstneren insisterer på at det er en del at det at være menneske, at livet som udgangspunkt er fyldt med udfordringer – og at disse udfordringer ikke føles lettere hvis vi går med dem alene og ikke taler om dem.

Maria Malmø oplevede selv at folk decideret gik uden om hende på gaden eller at de ligefrem gik over på den anden side af vejen, fordi de ikke vidste hvad de skulle sige til hende. En reaktion som sangerinden er bevidst om ikke var ondskabsfuld, men samtidig gør opmærksom på er det sidste man har brug for, når man er i sorg.

– Man har virkelig brug for at der er nogen der siger; “ Det er sgu lidt hårdt lige nu, men jeg er her og du kan ringe.”, forklarer Maria Malmø.

Maria Malmø forklarer at hun udmærket forstår mekanismen bag, og har forståelse for at det kan være svært at vide hvad man skal sige eller gør. Det er lidt ligesom en struds, som stikker hovedet i jorden, og tror at de således kan slippe for at tale om det.

Med ‘Bleed Me Dry’ danner Maria Malmø et rum hvori at tabuet kan behandles, og forhåbentligt italesættes. Og det er vigtigt, da spontane aborter giver anledning til negative følelser af skyld og skam. Maria Malmø forklarer hvilke tanker, der kan løbe igennem hovedet på én i sådan en proces,

– Hov det mig der er noget galt med. Det må være noget jeg har har gjort, det må være noget jeg har spist, det var noget jeg har indkøbt noget der ikke var økologisk, eller røget for mange cigaretter, eller hvad det nu kan være, forklarer Maria Malmø.

Alle tanker, som er påvist er dårlige for ens krop. Og viden om hvordan det går ind og påvirker et spirende liv i maven er usikker. Sådan oplever Maria Malmø at der er så meget i vores samfund, som i virkeligheden dræber os selv på sigt – Fordi vi har skabt noget som vi ikke er herre over, og ikke er klar over hvor stor skade der forvolder.

Infoboks

MALMØ er en aarhusbaseret artist og EP en The Inevitable End følger debutalbummet “We Come From the Stars” som udkom i Danmark i 2017 og i England i 2018 og fik en flot modtagelse med airplay på både BBC6 Music, BBC Ulster, Amazing Radio, Shoreditch Radio og en lang række mindre stationer, imponerende anmeldelser, og showcase koncerter på SPOT Festival, Nordklang Festival (Schweiz), Dias Nordicos (Spanien) og  Arctic Sounds (Greenland) samt en radio promo-tour i England.

Relaterede artikler