’Live at Tapetown’: Sådan sætter du et lokalt lydstudie på landkortet

Live at Tapetown

Med ’Live at Tapetown’ har Rasmus Bredvig og resten af teamet bag session-serien skabt et koncept, der vækker udenlandsk interesse for studiet i Lydhavnen.

 Af Christian Bjerggaard Jørgensen

Internettet er fuld af guld, når det gælder live sessions med både små og større bands. I udlandet er kanaler som KEXP og NPR altid værd at holde øje med, og der er utvivlsomt noget særligt over at se musikken blive fremført af menneskene bag. Der er en øjeblikkets energi, og kunsten er at indfange den.

Det har producer og musiker Rasmus Bredvig gjort en dyd ud af at forsøge siden efteråret 2017, hvor svenske Dead Vibrations lagde vejen forbi hans Tapetown Studio i Lydhavnen til første officielle installation af serien ’Live at Tapetown’.

Læs også: Jeg kan huske, da de spillede på Arena, og jeg var lige ved at gå kold

Siden er det blevet til en række live-sessions med danske og internationale navne som Ulrika Spacek, Peter Sommer og Pale Honey, der tilsammen har trukket over en halv million visninger på Youtube.

 

Hollandsk stoner-doom-pige-duo

Rasmus Bredvig var med til at etablere Lydhavnen i 2012 og har ligesom flere af de andre på stedet en fortid i Feedback. Han har skabt lydstudiet Tapetown Studio af kærlighed til de alternative genrer.

– Jeg har altid lyttet til mange bands, som jeg kun kendte få andre personer, der rigtig kendte til. Det synes jeg er en skam. Der findes så utrolig meget god musik i de alternative genrer derude, som ikke når ud til et bredt publikum. Mit mål med Tapetown har hele tiden været at få den slags musik frem, fortæller han.

Det kan være svært at indkredse ’alternativ musik’. Rasmus Bredvig understreger, at han hverken er snobbet eller en genre-nazi, men vi er så afgjort i rockland.

– Personligt kommer jeg nok aldrig til at arbejde med EDM eller K-Pop, og jeg holder mig som regel også fra Metal, men jeg har f.eks. lige lavet en plade for en hollandsk stoner-doom-pige-duo, der lyder som en blanding af Toner Low, Melvins og Breeders – for mig er det et eksempel på noget alternativt og super fedt.

Han kender selv musikerlivet indefra som mangeårig forsanger og guitarist i bandet Captain Casanova, der har punkrocket Europa rundt i en årrække. I 2015 var han desuden med til at stifte virksomheden ’Merch City’, der hjælper bands med at skabe indtægt via salg af merchandise i en tid, hvor musikbranchens pengestrømme ikke er, hvad de har været.

Opmærksomhed fra udlandet

’Live at Tapetown’ flyder fra samme idealistiske kilde. Ambitionen er at skubbe talenter i de alternative genrer ud til et bredere publikum ved at skabe en platform, som folk holder øje med. Når der løbende kommer større bands, vokser publikum. At præsentere ukendte artister blandt anerkendte bands er en fantastisk måde at få god musik ud til mange, pointerer Rasmus Bredvig.

Samtidig er det visuelle element med til at synliggøre Tapetown og i højere grad end ellers forbinde musikken med studiet. Det har resulteret i øget opmærksomhed fra specielt udlandet.

– Vi har løbende artister, der henvender sig, så det kan være svært at vide, hvornår det er gennem videoerne, word of mouth eller et album, de har hørt. Vi har dog lige haft et band fra Stockholm i studiet, som kom fordi de havde set nogle af videoerne og syntes, det både lød vildt godt og så fedt ud, fortæller Rasmus Bredvig.

Topnavn glippede

Sessionerne er stramt kurateret for at sikre genrevariation og bands med værdier, som passer godt ind i setuppet. Et af de større bands, som kunne have været på plakaten, endte desværre med at gå i vasken.

Via en kontakt i sit netværk var Rasmus Bredvig blevet introduceret for amerikanske Warpaints skandinaviske repræsentant. Herigennem var det lykkedes at lave en aftale med kvartetten og deres label i USA.

– Desværre endte de med at måtte aflyse, da de både var blevet syge og havde fået ændret flytider, så de efter deres Northside-koncert skulle flyve direkte videre til næste stop på touren, fortæller han.

De fleste bands i ’Live at Tapetown’ er på tour, og det er ofte med til at komplicere den i forvejen omfattende planlægning. Når bandet endelig er i studiet, er tidsrammen som regel stram.

Hvordan er din tilgang til optagelserne?

– Det handler om at fange det umiddelbare og ramme den nerve, artisten tager med i studiet. Det at det hele foregår på så kort tid, gør det muligt for mig udelukkende at tage beslutninger baseret på min intuition. Hvis du har et band med noget på hjerte, som spiller fedt og samtidig en producer, der forstår, hvor de kommer fra. Hvis alle i den konstellation gør det, der falder dem mest naturligt ind, så bliver det bare med rigtig god sandsynlighed rigtig godt.

En gennemsnitlig optagelse tager omkring 1-2 timer uden at medregne opsætning og nedpakning af udstyr. Herefter følger efterarbejde med mix, videoredigering og korrespondance med blogs, musiksites, band, management og label.

– Hvis jeg, før vi startede, havde været klar over, hvor meget det krævede at få det hele til at køre optimalt, så havde jeg sikkert tænkt mig om en ekstra gang. Men sådan er det altid, når man vil skabe den slags. Man bliver nødt til at være en smule naiv fra starten. Det har jeg vænnet mig til.

Om ’Live at Tapetown’

’Live at Tapetown’ er en serie af live studiesessioner med danske og udenlandske bands på tur. Konceptet er et samarbejde mellem Rasmus Bredvigs Tapetown Studio i Lydhavnen og spillestederne i Aarhus. Det blev lanceret i efteråret 2017 sammen med Sound of Aarhus. ’Live at Tapetown’ har præsenteret navne som Ulrika Spacek, Peter Sommer, Pale Honey og David Nance m.fl. Se mere på: Tapetowns Facebook

Relaterede artikler