Katrine Stochholm tager de danske romantikere med på skoleturné

Katrine Stochholm
foto: Magrethe Yasmin

Med afsæt i romantikkens naturlyrikere åbner Katrine Stochholm døren på klem til sin egen personlige ungdomsfortælling om at søge tilflugt og inspiration i skoven.

Af Christian Bjerggaard Jørgensen

Aarhusianske Katrine Stochholm og DetVildeBand sætter strøm til danske digtere fra 1800-tallet, når de til efteråret spiller koncerter for 7. – 9. klassetrin på fem midtjyske skoler i regi af Levende Musik i Skolen, et nationalt kompetencecenter børn og unges møde med professionel musik.

Læs også: Historien om Synth Brutality-bandet War Drums, der spiller til RECession

Det tidligere Under Byen-medlem trak ros fra bl.a. David Fricke for sin koncert på SPOT tidligere i år, hvor hun spillede numre fra solodebuten ’Danser til Radio’ fra 2016. Her satte hun musik til digte af den romantiske digter Emil Aarestrup, ligesom hun tidligere har arbejdet med tekster af Jeppe Aakjær og Viggo Stuckenberg.

– Jeg kommer blandt andet til at fortælle om, hvordan jeg skriver, de digte jeg skriver musik til, samt digterne fra den tid og hvordan det har næret min glæde ved at være i naturen at læse deres beskrivelser af det, fortæller hun om koncertrækken.

Koncerter under Levende Musik i Skolen rummer også et fagligt aspekt. For Katrine Stochholm er ønsket at vække elevernes interesse for dansk lyrik, i særdeles naturlyrikken der for hende har været en stor musikalsk inspirationskilde. Men temaet har også en dybere klangbund i hendes egne ungdomsår.

Katrine Stochholm
foto: Michell Smedegaard Boysen

I skovens dybe, stille ro

– Jeg har selv en historie, hvor jeg søgte meget ud i skoven, da jeg var lige præcis i den alder, som dem vi skal spille for. Nogle ubalancer i min klasse gjorde det nødvendigt at foretage en eller anden form for flugt, hver gang det var muligt. Hvis der for eksempel var vikar, frikvarter eller man fik lov til at gå udenfor og skrive, så forsvandt jeg ned i skoven, der lå tæt på skolen. Jeg kendte alle mulige smutveje, så hvis nogen løb efter mig, ville de ikke kunne finde mig. Jeg kendte den her skov fuldstændig, fortæller Katrine Stochholm.

Skoven der strakte sig mellem Hinnerup, Hammel og Langå var stor nok til at give oplevelsen af at kunne gå i ren natur med tæt bevoksning, dyreliv og de stemninger og følelser, der opstår. Hvor meget det kommer til at fylde på turnéen afhænger af situationen, men det er en del af den personlige motivation bag koncerterne.

– Det var en lykke for mig at få de oplevelser, men der ligger selvfølgelig også en sørgmodighed bag, at det var nødvendigt. Det er også et spørgsmål om, hvordan man kan nå de her elever. Man kan jo ikke nå dem alle sammen, man kan nå dem på forskellige måder måske. Det vil måske vække genklang i nogen af dem, når jeg fortæller det, at få dem til at føle, at de ikke er alene, at der er håb forude på en eller anden måde, fordi det er en fortælling fra mit eget liv.

 Underligt, fremtidsagtigt og mærkeligt

Hvordan var dit eget forhold til musik i den alder?

 – Mit eget forhold til musik fyldte rigtig meget, men det var som om, at det hele smeltede sammen. Det kunne godt være noget med at gå nede i skoven og skrive eller have en lille fløjte med eller sådan noget, siger hun med et halvt grin.

I gymnasiet blev Katrine Stochholm grebet af romantikkens digtere. Sammen med ligesindede veninder drømte hun om et enkelt, primitivt liv uden vægt på karriere. En af veninderne var sanger og lyriker Henriette Sennenvaldt, som hun i slutningen af gymnasiet stiftede Under Byen sammen med ud fra ren og skær lyst til at skrive musik til venindens smukke digte. Resten er historie. Da hun mere end 10 år senere ledte efter inspiration til sine egne tekster, søgte hun tilbage til de danske romantikere, der har indtaget en vigtig rolle i hendes eget eksperimenterede, musikalske univers.

Hvad tror du, dit eget udskolings-jeg ville tænke om musikken, du laver i dag?

 – Det var en helt anden tid. Jeg tror, jeg ville have syntes, at det var vildt underligt og fremtidsagtigt og mærkeligt. Jeg tror ikke, jeg ville kunne forestille mig den her slags musik. Det er jo helt vildt, hvad der er sket inden for rytmisk musik. Det var lige inden triphoppen med Bjørk, som havde kæmpestor indflydelse på min opfattelse af musik. Når jeg tænker på det, synes jeg faktisk, det var lige inden, der skete en kæmpe revolution. Men der er jo selvfølgelig sket alt muligt. Det var meget The Beatles, Pink Floyd og The Doors, jeg lyttede til. Alle de her navne fra 60’erne og 70’erne, som stadigvæk var helt vildt, når man opdagede det.

 Hvad er dit ønske for koncerterne? Hvad skal folk tage med sig?

 – Jeg håber selvfølgelig, at de går derfra med fornyet energi og håb, og at det vækker et eller andet. I den alder har man brug for rollemodeller, man har brug for at kunne drømme sig ind i fremtiden. Jeg håber, at det her på en eller anden måde kan nære deres drømme for fremtiden i en positiv retning.

Katrine Stochholm
foto: Michell Smedegaard Boysen

Om Katrine Stochholm

Katrine Stochholm har tidligere slået sine folder i Isles of Dust og særligt Under Byen, som hun stiftede sammen med ungdomsveninden Henriette Sennenvaldt i 1995. Hun bor til daglig i Aarhus, hvor hun bl.a. underviser på flere musikskoler og sangskriverlinjen på Det Jyske Musikkonservatorium. Hun arbejder i øjeblikket på en dansksproget opfølger til solodebuten ’Danser Til Radio’ fra 2016

Relaterede artikler