Jul i Den Gamle Musikby: Cut ’N’ Move sanger blev headhuntet på gaden. Nogle måneder efter landede bandet på hitlisterne med et kæmpehit!

Thera Hoeijmans arbejde i en tøjforretning i Aalborg i 1990. Det blev hun ikke ved med ret længe – for en dag mødte hun en fyr, der spurgte om hun kunne synge. Inden længe var hun involveret i et af 90’ernes største dansehits. Et liv med stjernedrys, prisregn og et meget opdelt musikmiljø.

Her er hendes historie om dagene i Cut ’N’ Move og et unikt kig ind i en scrapbog, hvor Thera Hoeijmans i god gammeldags klippe-klistre-stil, har gemt minderne fra dengang!

Artiklen er lavet i samarbejde med Den Gamle By. Redigeret af Aarhus Echo.

Uddrag af Thera's Scrapbog 1

Thera Hoijmans arbejdede i en tøjforretning i Aalborg. Måske ville hun stadig have stået dér i dag, hvis ikke hun var gået lige præcis dén tur, dén dag, igennem Aalborg.

Ud af menneskemængden dukkede der en fyr op. Hans øjne faldt på den smukke kvinde midt på gaden, og da hun svarede ’ja’ til spørgsmåletm om hun kunne synge, inviterede han hende med op på hans kontor.
Uden helt at vide, hvad hun gik ind til, måtte hun have en backup plan – derfor bad hun sin mor ringe til politiet, hvis Thera ikke havde ringet hjem inden en time.

Mødet med John var en gamechanger for Thera og hendes arbejde i tøjforretningen. Han fortalte Thera, at han var manager for bandet Cut ’N’ Move fra Aarhus, og at de desperat havde brug for en sanger! De stod med en fed pladekontrakt og en aftale om at lave en plade – men deres gamle sanger, Christine aka Chris C, havde netop forladt skuden. Vi er et sted i 1990.

Adskilt DJ og musikmiljø I Aarhus

Tre dage senere stod Thera, helt grøn, i Arp Studiet i Aarhus, med et hamrende ambitiøst band omkring sig. Det klikkede med det samme – Theras stemme passede godt til musikken og Cut ’N’ Move startede indspilningerne til debutalbummet ’Get Serious’.

Thera spillede sin første koncert med Cut ’N’ Move på hedengangne Blitz i Klostergade. Det var i juletiden – og få måneder efter gik debutopladen nr. 1 på den danske hitliste.

Singlen ’Get Serious (Take No Crap)’ kunne det meste af Danmark synge med på.

Historien om dance-musikkens gennembrud i Danmark, er også historien om en subkultur i Aarhus, der levede i sin egen verden. Thera husker musikscenen i byen, som meget opdelt. Der var musikerne, der spillede i bands – og så var der miljøet omkring Cut ’N’ Move, med DJ’s og producere.

– Mit indtryk var, at vi var sådan lidt vores egne, for vi opererede med dance musikken, som var relativt nyt dengang, så jeg oplevede ikke, at vi var en del af et musikmiljø. Cut ’N’ Move   var en del af et dance-miljø, som handlede meget om DJ’s, og det var mere diskoteksmiljøet, vi færdedes i, forklarer Thera.

Læs Også: Next Stop Meat King

Der var faktisk mere eller mindre adskillelse mellem DJ-miljøet og musikermiljøet i det hele taget fortæller Thera.

– Vi indspillede i Arp Studiet på off tid. Vi fik lov at indspille, når der ikke var andre. Det var teknikere, og det var Djs. Også de første mange rejser, hvor vi var af sted med Cut’N’Move, var det DJ-miljøet, fortæller Thera, der dog forklarer, at Cut´N`Move brugte musikere. Hun mødte dem bare ikke.

– Jeg stødte ikke ind i nogle rigtige musikere. Jeg ved, vi brugte nogen til at indspille lidt trommer og lidt fløjte. Men det var ikke nogen, jeg mødte. Så for mig var det meget et miljø, der var omkring diskotekerne og DJ’s’ene, og de andre musikere, vi forholdt os til fra Nice Device, som også var der på det tidspunkt herhjemme.

Gennembruddet var svært at kapere.

Det gik stærkt. Fra den ene dag, at stå bag disken i en tøjforretning i Aalborg, til et par dage senere, at være med i et ambitiøst dance-projekt, der skulle komme til at lægge Danmark og dele af verden ned.

For Thera var der et meget markant skifte, som gjorde det svært at finde sig selv i succesen.

– Jeg havde måske ikke helt fanget alvoren i det projekt, da jeg kastede mig ud i det. Det gik rigtigt stærkt, og det er jo klart, at jeg følte, jeg haltede bagefter. Jeg følte aldrig rigtigt, at jeg var med og kunne hvile i det. Det ved jeg ikke, om der var nogen af os, der følte – at vi hvilede i det, indrømmer Thera, der dog samtidig ser det som en positiv oplevelse trods det turbulente.

Der var ikke tid til hvile. Et hit kræver at blive fulgt op. Koncerter og optrædener i en lind strøm – hvor de første var på byens dansescener, Blitz og Klub Fisk.

Thera kæmpede med en snert af sceneskræk i starten, som hun havde tænkt, hun kunne arbejde med på de små scener i Aarhus. Hun fandt anonymiteten tiltalende. Den var ikke til stede i Aalborg, hvor hun ville føle sig udsat overfor at stå på scenen blandt de hjemlige bekendtskaber. Paradoksalt, når man tænker på, hvilken situation, hun lige pludselig stod i.

Kort efter gik bandet i gang med at indspille det opfølgende album ’Peace, Love & Harmony’, der kastede endnu et hit af sig – ’Give it up’. I arbejdet med albummet, begyndte Thera at se sig om, efter andre græsgange. Samtidig fik Cut ’N’ Move endnu en stemme med i gruppen – og det var Theras vej ud.

Uddrag af Thera's Scrapbog 2

Fremhæver World Music Award som den vildeste oplevelse

Det nye medlem hed Zindy Laursen. Da ’Peace, Love & Harmony’ var blevet færdigt, skiltes Thera og Cut ’N’ Move uden den store dramatik. Thera var med til at introducere den første bølge af danske dance-bands i et hurtigt liv, som først rigtigt udfolder sig i nuancer, når man reflekterer over det på afstand.

En af de oplevelser, der stikker ud for Thera, var mødet med udlandet i eksotiske Monaco under overskriften ’World Music Awards’.

– World Music Awards var et event, hvor Europas førende musikere blev inviteret.

Vi repræsenterede så Danmark, og så var der nogen fra England, Tyskland og Holland og alle mulige steder fra. Og det var fyrstefamilien, der inviterede til det her arrangement.

– Jeg kan huske, at vi kommer derned og skulle bo på det her meget fine hotel i Monaco. Danserne kommer altid i deres joggingtøj, og jeg kom i et par smækbukser med huller på knæene. Da vi så kommer op til det her hotel, vil de ikke lukke os ind, fordi det er bare ikke kodeks, at man kommer i sådan noget tøj, beretter Thera og fortsætter.

– Vi slipper endelig igennem. Og der bor vi så, på det her sted med lysekroner og guld, og jeg ved ikke hvad. Jeg kan bare huske de her hotelværelser – det var lige før, jeg ikke turde gå på toilettet, fordi de var simpelt hen så fine, forgyldte og håndmalede.

Udover eksklusiviteten i faciliteterne bød World Music Award også på et eksklusivt musikeropbud.

– Det jo bare en kæmpestor oplevelse, at vi skulle spille til det her arrangement. Vi mødte jo alle de her store navne, der var på det tidspunkt, og det var et kæmpe indtryk at komme hjem med. Så på den ene side var det enormt spændende og dybt fascinerende, og på den anden side var det simpelt hen så surrealistisk, slutter Thera Hoeijmans.

DR lavede denne 40 minutters eksklusive udsendelse om Cut ’N’ Move i Monte Carlo.

Thera forlod Cut ’N’ Move i 1993 og kastede sig over musical og TV i stedet.
Cut ’N’ Move udsendte efterfølgende albummet ’The Sound of Now’, hvor singlen ’I’m Alive’ sikrede dem endnu et verdenshit.

Minderne om tiden i Cut ’N’ Move, har hun foreviget i en god gammeldags skrapbog.

I artiklen kan du bladre rundt i en unik samling af avisudklip, billeder og breve fra manageren John Aagaard, der fortæller om, at jungletrommerne buldrer i det store udland.

På Aarhus Echo holder vi JUL I DEN GAMLE MUSIKBY. I december bringer vi historiske artikler fra dengang da… og alle artikler er lavet i samarbejde med Den Gamle By.

Uddrag af Thera's Scrapbog 3

Relaterede artikler