Jannies sommer med King Diamond

Privat foto

De vante rammer på spillestedet Train i Aarhus, blev i sommer skiftet ud med store scener og titusindevis af vilde fans rundt omkring i Europa – og en arbejdsgiver, der er indbegrebet af en superstjerne med en utvivlsom kultstatus. Jannie Overgaard, der ejer produktionsfirmaet JAYLA Production og derudover er afvikler på TRAIN, blev hyret til at være ansvarlig for King Diamonds store dramatiske koncertsetup på ti datoer, under mange af sommerens metal-festivaler i Europa. Jannie deler her sine oplevelser med Aarhus Echo.

Af Carsten Holm

Det er sjældent, at jeg har hørt så gennemtrængende og dybfølt latter, som den Jannie slår op i. Hele backstage-lokalet på spillestedet TRAIN i Aarhus, runger af dette store umiddelbare og spontane grin. Hun kommer til at tænke på miseren med hendes mistede kuffert, som hun måtte vinke farvel til et sted i Europa denne sommer. Kufferten dukkede først op en måneds tid, og meget logistik, efter. På dét tidspunkt var Jannie hjemme i Aarhus igen, efter en omfattende og energikrævende turne med det danske heavy metal ikon King Diamond.

De fleste kan miste sin kuffert. De færreste kan få tilbudt et sommerjob, som ansvarlig for en produktion med King Diamond. Hun vidste ærlig talt ikke så meget om King Diamond, da hun sagde ja tak. Hun skulle blive klogere, hvilket vi kommer tilbage til! Men selvom hun sagtens kan blive fascineret af de artister hun arbejder med og for, så er det fordybelsen i selve arbejdet, hun tiltrækkes af. Håndværket. De ekstremt lange dage. Teamworket.

Da hun landede i Aarhus i midten af 00’erne fra Vestjylland, var hun omkring 20 år gammel. Hendes første job var som piccolinepå ’Amtsgården’ i Højbjerg.

– Jeg var i postrummet. Pakkede posten, sørgede for den blev sendt. Printede dagsordener ud til dagens møder og den slags. Det var faktisk et helt fantastisk job, smiler Jannie mens hun mindes de første måneder som Aarhusianer.

Samtidig fik hun en tjans som frivillig på Studenterhuset, da det lå i Toldbodenpå havnen. Hun kom hurtigt til at arbejde med booking og afvikling af koncerter. Et koordinerende led, med sans for overblikket, når en lang dags produktioner skal køres over rampen og ud til publikum. Hun har siden været involveret i eventbureauer, spillesteder og managements, hvor den mest intense periode var, da hun og Daniel Aude slog sig sammen om at lave Over & Aude management, som arbejdede med bl.a. Velvet Volume. Det gør Daniel Aude stadigvæk, men Jannie stoppede for et års tid siden som manager og agent, men er dog fortsat Velvet Volume’s tour manager.

– Det at lave turneproduktion og tour management på den måde, driver mig meget mere end at netværke og sælge musikken, som jeg tidligere har gjort i særdeleshed med Velvet Volume. Jeg kan bedst lide, at have ansvaret for produktionerne, køre dem ud i verden og være ’go-to-woman’, fortæller hun.

En onsdag eftermiddag møder jeg Jannie Overgaard i det store backstagelokale på Train. Der er ingen produktion i huset denne dag og alt er larmende stille. En stor kontrast til de koncerter, som her normalt er. På Train er Jannie til daglig afvikler, hvor hun har ansvaret for at alt går som det skal, fra når et band ankommer til spillestedet om morgenen, til det tidspunkt de triller derfra igen, ud på natten. En ’go-to-woman’, som møder artisterne med et smil og en indstilling som signalerer at ’alt kan lade sig gøre’.

Fans foran hotellet!

I løbet af sommeren, blev hun dog stillet over for den mest udfordrende opgave hun indtil videre har kastet sig over. At være ansvarlig for den største sceneproduktion i hendes karriere. Navnet på artisten er egentlig Kim. Oprindelig kommer han fra Hvidovre og bor i USA. Men når han turnerer, transformerer han sig til King Diamond og er et af heavy metal scenens mest ikoniske figurer. Maling i ansigtet og et sceneshow, der har trapper, ramper og masser af okkult udsmykning. Et musikteater, som Jannie havde ansvaret for på ti datoer henover Europa. Spillesteder og festivaler. Ikke bare som et navn, der står øverst på plakaten – men som et af de mest legendariske hovednavne.

– Folk stod tit og ventede udenfor hotellerne når vi ankom eller skulle afsted, bare i håb om at få et glimt af King Diamond. Det var helt crazy, konstaterer Jannie med en respektfuld og overraskende mine.

Hendes opgave var, sammen med resten af crewet, at få læsset hele scenesetup’et ud af lastbilen, når de ankom til festivalerne – og få det hele puttet rigtigt tilbage i lastrummet, så bilen kunne trille videre til næste destination.

Arbejdsdagene startede gerne kl. 7 om morgenen med load-in og sluttede først langt ud på natten – for King Diamond var et af hovednavnene, hele turen rundt.

Det tog fire timer, at få stillet alt udstyr op og gjort klar – inklusiv lydprøve. Det tog et par timer, at få pillet tingene fra hinanden, og sendt videre ud i verden.

Overnatning, rejser, forplejning og den slags andre detaljer, var ikke i Jannies produktionsbog. Som production managerpå sådan en produktion, er hun ene og alene ansvarlig for at alt det tekniske i forbindelse med de pågældende koncerter, spiller som det skal. Den type overblik kender hun også til fra den lille Alive Festival i Thisted, hvor hun har været ansvarlig for produktionen af begge scener – og fra når hun er koordinatorfor de frivillige for sceneproduktionerne på Northside og Tinderbox.

Men forarbejdet på King Diamond produktioner er til dels lidt mere omfattende.

– Det er i forarbejdet, at den største del af arbejdet egentlig ligger, fortæller Jannie og fortsætter. Jeg er i konstant kontakt med pågældende festivals production manager, hvor jeg får koordineret tidsplan, hvad vi skal bruge på scenen, hvor meget strøm vi skal bruge, hvor mange stagehands vi skal bruge, osv.

Hun remser det op som om hun skal til at lave endnu en produktion samme aften – så meget inde i stoffet er hun. Kanalplaner, fysisk placering af instrumenter og andre effekter på scenen, optegnelser og notater fra lys- og lydmand, samt mange andre detaljer, er nøje tilrettelagt og aftalt med festivalerne og spillestederne i lang tid forud. De er løbende blevet tjekket igennem, for at undgå misforståelser, for der er ikke tid til fejl på en produktionsdag – selvom den sagtens kan vare i omfanget af 20 timer i træk.

 

Brudstykker af scene-setupet

 

Slipknot havde skåret hul i gulvet

Alle steder, hvor karavanen kom hen, var scenerne helt klar til at tage imod. Alle steder – undtagen en festival i Spanien. Dér havde der været så meget tryk på, i flere dage. Der var ingen på scenen til at tage imod. Scenen var ikke fejet og gjort klar. Slipknot havde været dér aftenen før, og havde skåret et skæmpe hul i gulvet, der endnu ikke var blevet repareret. Alt flød for øjnene af holdet, da de parkerede lastbilen for at gøre klar.

Jannie ringede til Manuel, ham der står for hele sceneproduktionen. Han udbrød et eller andet højlydt i telefonen. Hans stage manager havde sovet over sig, og Manuel fløj op ad sengen, kom i tøjet i løbet af 25 sekunder og bankede de øvrige mennesker op fra deres sovevogne, ved siden af scenen, som skulle hen og tage i mod.

– Men hele dagen med Manuel var rigtig god. Han var så ydmyg og undskyldte mange gange. Flere gange i løbet af dagen, var vi i kontakt, hvor han nærmest hver gang spurgte om alt nu var, som det skulle være, husker Jannie. Han er et godt billede på den personlighed, jeg mødte generelt rundt omkring.

Hendes facon er altid smilende. Hun tager imod alle folk, med et velkommende ’Hej’ eller ’Hello’ – også hendes flove spanske kollega. For selvom de mistede værdifulde minutter denne tidligere spanske morgen, skulle de nok nå det – og når man skal arbejde sammen en hel dag, skal der ikke være spor af dårlig karma.

Det skulle også nødig smitte af på bandet, når de træder op på scenen 15 timer efter, at Jannie og hendes hold har startet med at få gjort alt klar. Så skal alt bare være klar, om nogen har sovet over sig, eller ej – og bandet har ikke nogen decideret kontakt med hverken Jannie eller andre på scenen. De boede endda på separate hoteller under turneen – som to forskellige arbejdshold, der arbejder for det samme resultat.

 

Jannies tour med King Diamond

 

En stor pærevælling – i stor skala.

Det er få gange, at Jannie har mødt King Diamond. De hilste på hinanden ved det første møde – en otte dage lang produktionsøver i Karlsruhe i Tyskland. Her blev hele holdet samlet – band og crew. Alt blev sat op, testet af, justeret og bandet øvede hele settet af, inden det blev rullet videre ud i Europa.

Jannie blev hyret til holdet, af lysmanden ’Niller’. Han arbejder også på Train, men har i flere år været en del af King Diamonds crew. Da han hørte, at holdet manglede en production manager, kontaktede han Jannie – og hun tog afsted.

Hun kunne straks mærke på både band og crew, at der var meget erfaring i lokalet på det første produktionsmøde i Tyskland. At der var mange, der havde arbejdet sammen før. At alle var klar over deres opgaver. Hun selv blev taget godt imod og var som sådan ikke nervøs, på trods af at setup’et var væsentlig større end noget hun tidligere har været en del af. Men måske netop fordi Jannie har været med et band som Velvet Volumen lige fra starten, har hun et indgående kendskab til hvordan tingene hænger sammen.

– Med Velvet Volume har jeg været med fra starten af. Fra dengang vi spillede for to ludere og en lommetyv. Dengang hvor jeg skulle være fotograf, roadie, mor, chauffør og tour manager i én stor pærevælling. Med King Diamond var det stort set det samme, siger Jannie og tilføjer – bare i en større skala. Sammen med Velvet Volume har vi spillet små venues og kæmpe store festivaler, så jeg ved hvordan de forskellige personer i produktionen arbejder og ikke mindst, hvad der er vigtigt for dem. Så når jeg kommer ud på en festival og møder en stagemanager, så ved jeg hvor den person kommer fra – for jeg har selv været i den rolle.

Totalt ligegyldigt om det er Miley Cyrus eller King Diamond

At King Diamond spillede overfor så mange tusinder mennesker hver aften, kom dog alligevel bag på Jannie. Under de første koncerter, gik det op for hende, hvor stort et navn han egentlig er. Det var også årsagen til, at hun kørte med begrebet ’Lukket Scene’. Ca. 30 minutter før hvert King Diamond show, lukkede Jannie og holdet hele scenen af for andre uvedkommende. Så det kun var de færreste og mest vigtige arbejdsfolk, der måtte komme ind. For at skabe arbejdsro for hele holdet op til og under koncerten med bandet.

– Jeg har nogle stickers til festivalens stage manager og et par enkelte stage hands, så de kan få lov til at være på siden af scenen i det tilfælde, at der skulle ske noget. Men for alle andre, var scenen forbudt område, indtil bandet igen var gået af scenen og kørt væk derfra.

Hun har en forkærlighed for, at arbejde sammen med metalfolk – altså det folk, der dyrker heavy metal. I hendes egne ord er de nemmere og mere behagelige at arbejde med, uanset om det er artisterne eller om det er produktionsfolk. Der er en helt anden vibe, ikke så meget pis og en spade er en spade, ligesom en skovl er en skovl. Det gør det hele nemmere at forstå og agere efter.

Men ellers er de fleste produktionsfolk så professionelle, at genren er ligegyldig, når man arbejder i Jannie Overgaards område.

– Det er er totalt ligegyldigt om det er Miley Cyrus eller King Diamond der spiller, smiler Jannie.

Til gengæld kunne hun godt mærke, at King Diamond var så respekteret et navn. Hun havde lidt mere gennemslagskraft, nu når hun repræsenterede hovednavnet, end hun ville have, hvis hun kom til udlandet med et band som Velvet Volume, der ofte har spillet opvarmningsjob eller som hovednavn på en mindre klub med plads til 200 mennesker.

Når hun åbnede munden, blev der lyttet og taget stilling til det hun sagde, på en helt anden måde end hun tidligere har været vant til.

– Ofte blev jeg mødt af festivalernes repræsentanter der var mænd i slutningen af 50’erne – der har stået overfor mig – kvinde, midt i 30’erne og på sin vis stadig lidt grøn i det. Men på ingen måde har jeg følt mig tilsidesat eller set ned på. Der har været enorm stor respekt for mig og hvad jeg lavede, fortæller Jannie og sætter en streg under, at hun blev positiv overrasket.

Lettelsen var stor, da turneens første job var færdig. For det første, var det længe siden at King Diamond og crew havde været ude sammen og forventningerne var store. Det kunne alle rundt omkring dem mærke. Endelig måtte der heller ikke gå noget galt og alle på holdet krydsede fingre for, at det også gik som det skulle – og helst på den bedste vis. Mange timers arbejde, bar frugt, allerede på første job!

Og så er vi tilbage ved kufferten og det hjertelige grin. På en rampe, fra scene til lastbil, et sted i Europa, stod hendes kuffert. Den havde hun selv placeret dér. Den skulle med én bestemt lastbil – uden at den kom det. Hun så den først en måneds tid efter, da hun var trygt hjemme igen i Aarhus. Fattig på søvn og overskud, men rig på erfaringer og oplevelser. Det er derfor Jannie Overgaard arbejder i musikkens manege og er en stor del af alt det arbejde, vi som musikfans aldrig skænker en tanke, men som rammer ti tusinde og atter ti tusindevis af os!

Relaterede artikler