Hele Danmarks Musikmagasin – startet i Aarhus, stadig i Aarhus

GAFFA's allerførste forside fra 1983

Til sommer fylder hele Danmarks Musikmagasin GAFFA 35 år. Bladet, der startede med kun at udkomme i Aarhus Amt i 1983, har vokset sig større henover årene, og på trods af en rekonstruktion i 2015 er bladet stadig stående. De har blikket vendt fremad med 700.000 unikke bruger online, dækkende Danmark, Norge og Sverige. De udfordringer, GAFFA har, gælder hele den danske mediebranche. Så det er med oprejst pande, at den GAFFA-alvidende web-redaktør Ole Rosenstand Svidt møder Aarhus Echo.

Af Andreas Kristiansen

– Jeg har været her siden 97, begynder Ole og henviser til direktør Robert Borges, der har været på GAFFA siden 1985 eller Dorthe Søholms ”Made in Aarhus” for mere viden om historien før 1997. En bog, der på ganske glimrende vis skitserer GAFFA’s historie.

De starter som lokal musikmagasin, men i takt med at deres forretningsmodel med at udkomme gratis og tjene penge på annoncer viser sig at være gangbar, vokser bladet til at kunne konkurrere på det landsdækkende musikmediemarked. Egentlig var der kun to blade. MM og GAFFA. MM var et musikmagasin med base i København, der i 1983 var det toneangivende blad indenfor rytmisk musik. Men Aarhus havde en spirende musikscene, måske bedst eksemplificeret gennem Thomas Helmig.

– Thomas Helmig var jo helt upcoming dengang og var i Elevatordrengene. Der var en masse bands, som man ikke syntes fik opmærksomhed i de Københavnske medier, fortæller Ole

I bogen ”Made In Aarhus” beretter daværende chefredaktør Henrik Adler om, hvordan de så et helt særligt potentiale i Thomas Helmig, og at de derfor valgte at følge ham, så de kunne ”se, hvordan en stjerne fødes”.

På den måde red GAFFA med på den Aarhus-bølge, der kom ud af 80’erne. De blev landsdækkende, MM endte med at lukke i1989. GAFFA var i 1989 det eneste landsdækkende musikmagasin ifølge ”Made in Aarhus”, hvilket gør dem til det ældste landsdækkende musikmagasin i dag.

thomas helmig i gaffa tilbage i 1986
En af de mange gange Thomas Helmig har prydet forsiden var i 1986

Ser sig ikke som et Aarhus-blad

Således den super korte præhistorie inden at Ole Rosenstand Svidt entrerer GAFFA-redaktionen i 1997 som praktikant. Da Ole starter, er GAFFA vokset til en sådan størrelse, at der er åbnet kontor i København, og den rene Aarhus-tilknytning tilhører de første spæde år, hvilket Ole sætter en tyk streg under.

– Jeg kan allerede nu sige, at GAFFA ser sig ikke som et Aarhus-blad, pointerer han og forklarer, at de har både har flest skribenter og læsere i København, hvilket de selvfølgelig har, fordi de er den største by, og der er flest koncerter.

– Vi forsøger at være til stede med skribenter i landets fire største byer, og hvis der så er en koncert i for eksempel Herning, så kan vi sende en af vores journalister fra de fire storbyer ud og dække. Vi har flest skribenter i København, og så har vi også en del i Aarhus, oplyser Ole.

Udover at fordele skribenterne i de fire storbyer som naturligt fordeler bladets opmærksomhed, anmelder bladet også helst bands turnéstart. For det første har turnéstarterne den største nyhedsværdi ifølge Ole, men det sikrer også, at det ikke kun er koncerter i København og Aarhus, der bliver dækket.

 Svært at være musikmagasin på markedsvilkår

I den periode Ole har været på GAFFA er bladet vokset og blevet professionaliseret.

– Det er jo på mange måder en græsrodsorganisation, men det er også en kommerciel virksomhed, og det er blevet større og større. Det ser man jo ikke, når man er i det, andet end når man kigger tilbage også internt på kontoret, siger Ole og uddyber

– Da jeg startede på Gaffa, der lå det oppe på Sjællandsgade i sådan en baggård, hvor det var sådan nogle totalt hærgede møbler, og der var kaffepletter over det hele. Folk røg indenfor og så videre. Det ville jo slet ikke gå i dag.

Professionaliseringen består af andet og mere end forbedrede kontorforhold på Vester Allé, hvor GAFFA i dag befinder sig ovenpå SPOT og moderorganisationen til SPOT, ROSA – Dansk Rock Samråd med kort distance til helt centrale spillere i den danske musikbranche. GAFFA delte bygning med ROSA fra starten, før der var noget, der hed SPOT. Professionaliseringen er også kommet i kraft af digitaliseringen. Den har gjort det muligt modsat tidligere, hvor læsere blev spurgt indtil hele bladet gennem Gallup-målinger, at måle de enkelte artikler op imod hinanden og se, hvad der er flest læsere i. Det betyder meget for et blad som GAFFA, der udelukkende lever på markedsvilkår. Men bladet kan dog også gå for langt i jagten på læsere ifølge Ole

– Det er klart at vi uden at sælge ud, går efter der, hvor læserne er. Vi havde en periode, hvor vi havde lidt mere sladder-agtige artikler, og det er vi gået væk fra, for det skabte godt nok en masse trafik men også lidt dårlig stemning, siger han og forklarer, at GAFFA meget gerne ville lave mere public service orienteret musikjournalistik, men at, de når de har søgt, har fået afslag fra Public Service-puljen.

Tim Christensen fylder 35 år
GAFFA's 20 års jubilæum blev markeret med denne Tim C kageforside. I år fylder bladet 35 år

Stadig hovedkontor i Aarhus

Med 700.000 unikke online brugere og lokale aktiviteter i både Danmark, Norge og Sverige er GAFFA Nordens største musikmedie. Det trods en sparerunde i 2015, hvor GAFFA lukkede deres kontor i København.

– Fra 97 og helt frem til 2015 altså i 20 år næsten havde vi kontor i København, som lå ovenpå Vega, fortæller Ole og fortsætter:

– Der sad nogle annoncesælgere der, og det var en fordel, at de kunne komme ud i det københavnske miljø. Ole forklarer, at der var en slags københavner-redaktør, men at det også blev forvirrende med to redaktører på to kontorer, da folk ikke altid vidste, hvor de skulle sende albums hen. Det på et tidspunkt, hvor man stadig sendte CD’er ud til anmeldelse. Da der så skulle spares, endte det med, at københavnerkontoret blev sløjfet. Så selv om GAFFA er vokset til ikke bare at være dansk men nordisk musikmagasin med diverse principper til at ligevægt af artikler alt efter mængden af musikaktiviteter i de enkelte byer, er forbindelsen til Aarhus der stadig.

– Når de fuldtids-fastansatte bor i Aarhus, så er vi jo også forbundet til byen, afslutter Ole.

For at læse mere om GAFFA’s historie, anbefaler redaktionen ”Made in Aarhus” af Dorthe Søholm.

Relaterede artikler