Fra punkens vugge til cocktails og off-SPOT, fra Østergades Hotel til Scandic

I 2012 åbnede Scandic Hotel på Østergade 10. Før lå Østergades Hotel på adressen i over 100 år og var indimellem samlingssted for musik som livevenue og klub. Det bliver måske især husket som et samlingsted for punken i slutningen af halvfjerserne og starten af firserne under navnene Musikteatret og Teatercaféen. I dag spiller musikken igen på adressen.

Af Andreas Kristiansen

Allerede da det nye hotel Scandic åbnede i 2012, blev livemusikken bragt med ind i form af eksempelvis en jazzduo i lobbyen eller en intimkoncert med Turboweekend. Fredag den 11. maj spillede Ryan Egmont til et off-SPOT arrangement på Scandic Hotel. Konceptet formede sig rundt om den sommerlige drink Aperol Spritz og musik. Gratis Aperol Spritz fra 22 til 23 og koncert fra 23 til 24 – en aften som hotellet godt kunne tjene flere penge på, men hvor de vælger at lade at være.

Læs Også: Hele Danmarks musikmagasin – startet i Aarhus, stadig i Aarhus

Grunden til, at musikken er blevet en central del af det nye hotel, er ikke så meget musikhistorien, der knytter sig til adressen (musikken har spillet før i stor stil eksempelvis i form af Aarhus Musikteater og Teatercaféen, da hotellet hed Østergades Hotel). Snarere har det været et spørgsmål om at skabe liv, fortæller restaurantchef Sander Behnke.

– Det handler mere om, hvad vi kan gøre for at gøre opmærksom på, at vi er her, siger han.

Sander Behnke nyder, når gæsterne på Scandic sidder i baren eller kommer ned fra deres værelser, og stemningen ændrer sig på grund af, at der lige pludselig står et band og spiller. Det giver noget sjov, det bliver et samtaleemne, og det er fremfor alt anderledes. Netop SPOT-koncerterne har dog også en ekstra dimension ifølge Tom Behnke.

– Det er ikke bare for sjovs skyld. Musikerne får også tit noget ud af at spille til eksempelvis vores SPOT-arrangementer, hvor flere branchefolk bor her på hotellet. Det er faktisk nogle gange endt med, at branchefolkene har lavet aftaler med de artister, der spillede her. Det vil vi også gerne være en del af, siger restaurantchefen.

21-årige Nikolai Ryan, frontmand i bandet Ryan Egmont, ser også et plus i, at der er mulighed for at invitere branchefolk ned i lobbyen under SPOT. Derudover er der ret fri rammer for, hvordan man artisterne må bruge lokalet. Da Ryan Egmont gav koncert, fik de nærmest frie hænder til at flytte rundt, indrette og skabe den rette koncertstemning.

– Man kan vælge at se det som en cocktailbar med flotte omgivelser, og det kan også noget særligt, pointerer Nikolai Ryan.

Scandic byder gæsterne ind ad døren bag den kulturhistoriske og fredede facade fra 1890’erne. På den er både pilastre, balustrader, gesimser og to sfinkser bevaret. Inde bagved er en moderne lobby og et moderne hotel med designermøbler og høje barstole. Netop lobbyen står i skærende kontrast til facaden og dermed Østergades Hotel, der før lå på adressen.

Et hotel der kæmpede

Det gamle hotel var stort og husede mange forskellige initiativtagere, restauranter, klubber og koncertsteder. De mange forskellige initiativer var et udtryk for et hotel, der prøvede at overleve kriser. Især fra årene 1969-1991 var der udskiftning, hvor hotellet husede Århus Musikteater, Teatercaféen, Restaurant Flaskehalsen, Diskotek Fyrtøjet, Diskotek Napoleon, Diskotek La Fayette, Natklubben Butterfly og Danserestaurant Palmehaven, der åbnede i 1991 med en koncert af Jodle Birger.

Østergades Hotel var stedet, hvor man kunne få afprøvet sine skøre idéer. Her var dørene åbne for nye og uafprøvede bands. Stedet havde ingen begrænsninger med hensyn til musik. Her kunne man den ene aften komme og høre eksperimenterende jazz og dagen efter folkemusik. Der var plads til alle, selvom samlingsstedet for punk og new wave folket var særligt markant på Østergades Hotel.

Århus Musikteater blomstrede med ungdomskulturen

Især på Århus Musikteater blev ting prøvet af. Spillestedet åbnede i 1977, og her huserede navne som Warm Guns og Kliché. Stedet blev et populært sted blandt ungdommen og især hos punkmiljøet i Aarhus.

En af de store arrangørprofiler, stud. jur. og indehaver af pladeforretningen Fi-Fi Dong Christian Christensen, markerede sig som formand for den kulturelle forening KULFOR. Men hans største bedrift var genåbningen af det lukkede Østergades Hotel som musiktempel.

Læs Også: Huset rummede punkhovederne

Og som kulturminister Niels Mathiassen sagde ved indvielsen af Århus Musikteater den 1. september 1977: “Hvis KULFOR ikke havde vist mod og mandehjerte, var denne sal endt som kontorlandskab. Nu vil den leve videre og trodse øjeblikkets kulturfjendtlige strømninger i Danmark.”

Det gamle Østergades Hotel, en rigt udsmykket bygning fra 1890’erne, lagde under ledelse af Christian Christensen fra efteråret 1977 lokaler til Århus Musikteater og et halv år senere til Teatercafeen. Den nye punk- og New Wave-scene fandt sig hurtigt til rette her, ligesom de var på programmet i Husets Musikteater i Vester Allé, Musikcafeen i Fronthuset, Mejlgade og Vestergade 58.

Århus Musikteater i Østergades Hotel storesal blev hurtigt til stedet, hvor der blev spillet punk og New Wave. Steen Thomsen spillede der med bandet The Zero Point, og han har gode minder fra Aarhus Musikteater:

– Musikteatret var jo et stort sted. Det mindede om et gammelt teater i sin opbygning med en scene i den ene ende og balkon rundt om scenen. Så det var selvfølgelig en stor oplevelse at komme ned og spille på det, der var en stor scene i Aarhus på det tidspunkt, siger Steen Thomsen.

Selv om det var et stort sted, var der godt fyldt til punkkoncerterne – og også dem Steen Thomsen spillede. For ham var det fantastisk at komme som forholdsvist uprøvet band og spille for nærmest fulde huse. Derudover husker han også koncerter med Sort Sol og Simple Minds.

Hvor godt almindelig hotelvirksomhed med at leje værelser ud til gæster har kunnet fungere oveni i alle de initiativer, der var på det gamle hotel, er nok tvivlsomt, da det var et samlingssted for en hel ungdomsbevægelse, der var i oprør.

Og facaden står der endnu. Facaden overlevede lydbølger fra skramlede guitarer, nedrivningen af den gamle røde kolos, og igen indlejrer der sig mere musik, der hvor musik har strømmet igennem i forvejen.

Relaterede artikler