Fra lydvilla til lydhavn

Centreret omkring Gnags var det gamle Feedbackstudie i Haraldsgade et ikonisk samlingssted for rigtig meget af det musik, der kom ud af Aarhus i 80’erne og 90’erne. Da Feedbackstudiet lukkede i 2011, besluttede nuværende ejer af Feedbackstudiet Magnus Vad at køre det videre på Sydhavnen – nu som en del af Aarhus nye lydkollektiv Lydhavnen.

Af Andreas Kristiansen

Nede i bunden af Lydhavnen med udsigt til det store indspilningsrum sidder Magnus Vad i Feedbackstudiet. Jeg sætter mig ved sofabordet og synker ned i sofaen med en kop sort kaffe, mens Magnus har indtaget arbejdspladsen på kontorstolen ved computeren. Omkring os er gammelt analogt vintage gear fra det gamle Feedbackstudie blandet med nyere.

Mængden af gear får det egentlig ret store rum til at virke som en hyggelig lille hule.

Det hyggelige studie står i skarp kontrast til de rå omgivelser på havnen udenfor, ligesom havnen står i skærende kontrast til den lilla villa med tilhørende have i Haraldsgade, hvor Feedbackstudiet i mange år lå.

– Jeg savner haven, siger Magnus, og fortæller, at han har en drøm om at tilføre flere grønne områder til Lydhavnen. Eneste grønne område i den umiddelbare nærhed af de store gamle fabriksbygninger på Sydhavnen er et trangt indelukke, i midten af lydhavnen, som med små træer, cafeborde og afskallet maling på murene tager en sydeuropæisk karakter.

Når et band træder indenfor i Feedbackstudiet, fokuserer Magnus på, at de føler sig hjemme. Selv om Feedbackstudiet har godt gear og god lyd er indspilning en helhedsoplevelse, hvor også sådan noget som de nære omgivelser spiller ind. Den gode oplevelse er noget Magnus har taget med sig fra tiden i Feedbackstudiet i Haraldsgade.

Tiden i Haraldsgade

Da Magnus startede som praktikant i Feedback i 2003 var der knap så meget aktivitet, som der havde været, da studiet kørte bedst. Alligevel var det stadig Aarhus’ største lydstudie. Stedet betagede Magnus, og han ville gerne gøre sit for at blive en fast del af det.

På det tidspunkt, var der en del, der kunne strammes op i studiet. Der var ikke altid styr på at få repareret gearet og huset var beskidt.

– Jeg ville gerne gøre mig selv uundværlig, så jeg brugte tid på at give folk en god oplevelse i studiet, hjalp til med at renovere huset og gøre det rent og pænt, fortæller Magnus om betydningen af at gøre noget ekstra.

Magnus blev fast inhouse-tekniker og fulgte studiet i 8 år frem mod lukningen af Feedback Recording-studiet i Haraldsgade i 2011:

– Da det lukkede, fik jeg et behov for at starte noget op selv. Jeg fik lov til at købe det meste gear af den daværende ejer og tidligere Gnags medlem Jacob Riis og betale ham tilbage over tid, fortæller Magnus.

Jeg kigger kort op og ser på det udstyr, vi snakker om. Det er udstyr, der har indspillet Afrika-sangen, Poul Krebs eller Thomas Helmig i 80’erne og er fulgt med hele vejen til Lydhavnen. 

Feedback har stadig den gode lyd

Et eksempel på noget af det gear Magnus har fået med fra det gamle Feedbackstudie, er ti kanaler fra den kæmpe Calrec-pult, der stod i huset i Harladsgade. Den kostede 4.5 millioner, da Feedbackstudiet købte den af Puk-studiet i start 90’erne.

– Der var nogen der havde, spildt cola i den gamle Calrec-pult, så der var en del kanaler, der ikke duede mere, og jeg har egentlig heller ikke haft brug for mere end de ti, fortæller Magnus.

Han bruger det gamle gear af andre og flere grunde end historien omkring det. Selv om teknologien udvikler sig, og digitaliseringen har haft enorm betydning for udviklingen af lydudstyr, kan det ifølge Magnus godt have problemer med at konkurrere med lyden i det gear, han har taget med sig fra Haraldsgade.

– Det gamle gear lyder bare bedre. Folk er altid imponeret af lyden, siger han, og nævner hvordan en indspilning af det Aarhusianske band Astronaut imponerede produceren Claudius Mittendorfer, der har arbejdet med bands som Arctic Monkeys, Paul Simon og britiske Temples. Claudius mente Astronaut skulle indspille med nøjagtig samme trommelyd, næste gang de gik i studiet.

– Det var åbenbart lige i skabet, smiler Magnus.

Arven efter Harlaldsgade

Vores samtale kredser et stykke tid om, hvorvidt Feedbackstudiet egentlig havde bedst af at blive den historie, den har været i Haraldsgade centreret omkring Gangs og lyden af Aarhus i 80’erne og 90’erne.

Så igen er det måske i virkeligheden også fint, at fortællingen fortsætter i Aarhus nye lyd-epicenter ”Lydhavnen”.

Grunden til Magnus’ betænkelighed omhandler en bevidsthed om, at navnet og den nye udgave af Feedback bygger ovenpå en succeshistorie. Respekten er der. Siddende i sofaen ser jeg på alt det udstyr, der er omkring mig og overvejer alt det musik, jeg har hørt, der har været igennem det.

Magnus har det godt med, at Feedbackstudiet stadig eksisterer, men han føler også et stort ansvar for at arbejde i den historie, der er omkring Feedback. Det er et studie, der har været med til at definere lyden af Aarhus siden 1971.

Relaterede artikler