En Mester fra Ghana

Kweku

Kweku Adisson har med sin internationalt berejste performancegruppe African Footprint sat tunge spor i brobygningen mellem afrikansk og vestlig kultur. Han har lavet musik med døve, spillet på Roskilde Festival, og med musisk aktivisme gjort en betydelig forskel for flere tusind mennesker verden over. Aarhus blev dog byen, der satte det dybeste aftryk i den ghanesiske visionær, der i dag er blevet lidt af en institution i det lokale musikmiljø.

Af Mikkel Sonne Friis

Master, Master – We follow you!

Sådan lyder den første strofe i omkvædet af Master Master – En hyldestsang til grundlæggeren af African Footprints fra det danseindbydende Aarhus orkester Total Hip Replacement. De er dog langt fra de første til at følge efter mesteren fra Ghana. Igennem 17 år, har han lavet fodspor i små og store byer over vores lille klode og skabt et massivt netværk musikere og andet godtfolk, som hver dag bruger musikken til at bringe mennesker tættere på hinanden.

I folkemunde omtales Addison bare som Kweku, der betyder ’født på en onsdag’. Skæbnen ville det, at det også er en kold onsdag eftermiddag, at Kweku byder mig indenfor i hans hjem i Viby J. Med et stort smil og livlig skjorte i sprudlende røde og gule nuancer, kortlægger Kweku sporet af fodtrin, der ledte ham fra Ghanas sydkyst til smilets by.

Computerlæreren fandt mening i musikken

Første stop: Cape Coast, Ghana. Den kurvede by, der størrelsmæssigt ligner Odense, er prominent placeret på Ghanas kyst med udsigt over Guineabugten. Det er her Kweku har sin hjemstavn, og her han i slut 90’erne arbejdede som computerlærer på en lokal skole. Kwekus hjerte bankede dog mere for musikken, der altid har haft en særlig betydning i hans opvækst.

– Musikken har helt andre betydninger og funktioner, hvor jeg er vokset op. Et eksempel er når min mor skulle tale med min far om alvorlige ting. Så plejede hun at synge til ham”

Med musikken som en naturlig del af hverdagen og livet, fik Kweku ideen til at spille på sine trommer i stedet for at ringe ind med klokken på skolen, hvor han arbejdede. Trommespillet fyldte langsomt mere og mere for Kweku, der fandt musikken, som et effektivt redskab til at styre og til at møde mennesker fra alle sociale klasser.

– Hvis du er i en stor folkemængde, og du begynder at synge, så stopper alle op og lytter til dig. Hvis du bruger musikken, og du gør det sammen med andre, så begynder du også at tænke ens, du begynder at fungere på samme måde. Du bliver til én. Så hvis du kan forstå musikken, kan du bryde grænser med den.

Kweku grundlægger African Footprint

Det var den tankegang, der lagde grundstenene for oprettelsen af hans livsværk, organisationen African Footprint. Da Kweku omkring overgangen til det 21. århundrede tog de første spadestik til grundlæggelsen af projektet, var det uden vished om den betydning hans projekt skulle få for flere tusinde mennesker.

Vision om at bruge musikken til at skabe rum, hvor de kulturelle og sociale forskelle mellem mennesker kan udlignes, var dog altid på plads. Siden grundlæggelsen har projektet opnået stor anerkendelse og samarbejdet med et hav af instititutioner, musikkonservatorier, artister, læreinstanser, velgørende organisationer med målet om at bruge musik til at skabe læring, velgørenhed, bæredygtighed og samhørighed.

– Vi startede med at lave musik og dans med døve og handicappede. Mit mål var at bevise for omverden at et handicap ikke er en hindring, med mindre du får at vide, at det er en hindring. Det projekt blev taget op som studie på et musikkonservatorie i Holland.

Europaturne og amerikansk benovelse på Roskilde Festival

Allerede efter de første par år med arbejdet i African Footprint, fik organisationen international opmærksomhed. Derfra begyndte Kwekus spor af fodaftryk at sprede sig rundt i verden og særligt i Europa og Afrika. Et spor, som også ledte til Danmark, som han skulle få et ganske særligt forhold til. Det var særligt Kwekus pædagogiske idealer og rytmiske ekspertise, som trak ham til Danmark. Her har han spillet et hav af shows og samarbejdet med skoler som Det Jyske Musikkonservatorium og Klejtrup Musikefterskole, hvorfra han guidede 150 elever på besøg i Ghana.

Det tætte samarbejde med danske institutioner, og de efterspurgte shows med afrikansk musik og dans som African Footprint turnerede med i hele Europa, gav ham lejlighed til at besøge Danmark igen og igen. I 2007 kastede det en ganske unik oplevelse af sig, og skabte grobund for endnu et internationalt samarbejde. Denne gang fra USA. En oplevelse der bedst beskrives af Dana Janssen, trommeslager med mere i det amerikanske folk/rock-eksperiment AKRON/FAMILY, der spillede på Roskilde Festival netop det år.

– Vi spillede på Roskilde Festival i Danmark denne sommer. Her inviterede vi en gruppe Ghanesiske trommespillere, vi havde mødt på festivalen, med på scenen. De troppede op med 17 mand i traditionel ghanesisk tøj, og halvdelen af dem var dansere. Det var en fantastisk oplevelse. De spillede i hvert fald halvdelen af koncerten med os.

Et bankende hjerte for musikken i Aarhus

Oplevelser som disse synes at være normen for Kweku, som efterlader et eftertrykkeligt indtryk på de mennesker, der omgås ham. I dag har han slået sig ned i Viby J, hvor han bor med sin danske kone og datter. Det huer den ellers omrejste herre, fordi byen giver ham mulighed for at dyrke musikken på helt unik vis.

– Forholdende til at dyrke den globale musik her i Aarhus er meget optimale. For mig føles det som om, alle her er musikere, og alle kan spille noget. Samtidig er alle meget nysgerrige og har lyst til at eksperimentere med musik fra hele verden. Jeg kan ikke forestille mig at flytte væk fra Aarhus igen, her vil jeg gerne være.

Det er heldigt, for musikmiljøet i Århus gengælder glæden for Kweku, der med jævne mellemrum hjælper med at eksportere lokal/global musik til Ghana. Det skete blandt andet i 2013 da Total Hip Replacement besøgte det vestafrikanske land, og pludseligt fandt sig selv på scenen i et kæmpe Ghanesisk TV show. Kweku kan få ting til at ske, og hans visionære lune er højt værdsat. Det mærker man, når forsanger Victor uddyber hans syn på Kwekus betydning.

– Han tror virkelig på ideerne. Også da vi fik den sindsyge idé at tage til Afrika og spille. Han giver os mulighed for at mødes og deltage i musikken på tværs af kulturer. Her er man ikke bare turist i den.

Tidligere har Kweku også haft besøg af både Junglelyd og AddisAbabaBand, som han har inviteret til at spille på en festival, han har stablet på benene Ghana. Nu arbejder han tæt sammen med en lokal singer/songwriter om at producere et album, der er centreret om mødet mellem den afrikanske og vestlige musik.

I stuen i Kwekus lejlighed er det svært ikke at føle sig inspireret og næsten berejst mellem billeder og artekfakter fra de mange oplevelser, African Footprint har givet ham gennem snart 18 år. Fra det tilstødendeværelse, et lille studie, får vi selskab af en smilende Stefan, der udgør den anden bagmand bagved det kommende kollaborative album.

Mens vi runder snakken af, omtaler Kweku det kommende projekt med lige så stor stolthed, som de talrige oplevelser, han i løbet af en lille time har oplistet for mig. Lige så imødekommende, som da jeg troppede op, sender Kweku mig atter ud i februarkulden, nu et afrikansk fodspor rigere.

Relaterede artikler