Drone koryfæer gæster Aarhus festuge

Earth Vs. The Bug

Aarhus Festuge får fornemt besøg af nogle af de helt tunge drenge, når drone-koryfæerne Earth i selskab med det eksperimenterende projekt The Bug gæster Ujazz den 1. september på VoxHall. Derudover gæster Stephen O’Malley, kendt fra blandt andet Sunn O))), Radar den 4. september.

Af Kasper Behrendt

Earth og The Bug vil sammen opføre deres kollaborationsalbum Concrete Desert fra 2017, mens Stephen O’Malley vil hylde avantgardekunstneren Tony Conrad (født Anthony Schmalz Conrad i New Hampshire, USA). Tony Conrad døde den 9. april 20016, 76 år gammel. Han var avantgarde-videoartist, eksperimentel filmproducer, musiker, lærer med mere.

Earth startede i 1990 i Opympia, Washington, USA af Dylan Carlson. Bandet er hovedsageligt instrumentalt med det overordnede tema sci-fi. Med blandingen af drone akkompagneret af elementer fra doom, psych og post-rock satte bandet nye standarder for langsomt og tung musik i start-’90’erne. De dronede aspekter var den storstilede inspirationskilde for SunnO))), der startede i 1998 (navneskift fra Mars som de bar fra 1996-1998). Earth kom på landkortet med deres dronede debutalbum, Earth 2: Special Low Frequency Version, fra 1993.

The Bug er et musikprojekt udført af den britiske musiker Kevin Martin. Kevin (musiker, pladeproducer og journalist) er oprindelig fra Weymouth, flyttede senere til London, men er nu bosiddende i Berlin. Igennem to årtier har hans musikalske udfoldelser i The Bug budt på et mix af dub, jazzcore, industrial hip-hop, dancehall og dubstep. Hans projekter tæller blandt andet GOD, Ice samt Curse of the Golden Vampire. Som The Bug har Kevin Martin udgivet en ep og fem albums, heriblandt Tapping the Conversation (1997) og Angels and Devils (2014). Det bliver spændende at opleve sammensætningen af Earth og The Bug udfolde sig sammen på scenen med kollaborationsalbummet Concrete Desert.

Stephen O´Malley

Stephen O’Malley, kendt fra bands som Sunn O))) og Burning Witch, spiller et soloshow på Radar i Festugen som led i en hyldest til den afdøde avantgardekunstner Tony Conrad. Nedstemte guitarer i et massivt lydbillede kommer til udtryk 4. september.

Stephen O’Malley, også kendt som SOMA, har i stor stil været med til at præge musikmiljøet inden for hovedsageligt drone men også doom-metallen siden 1990’erne. Stephen O’Malley har sat sit aftryk inden for andre områder end musikken, heraf har han blandt andet arbejdet sammen med koreografer, skulptører, filmskabere og journalister. Som med alle musikere inden for dronemusik kan man trække tråde fra Stephen O’Malley tilbage til Tony Conrad, som var en af pionererne inden for genren.

Læs også: Aarhus Festuge vil bygge bro

Vi har fået kontakt til Rud Kjerstein, der står bag bookingen af Earth og The Bug samt kender bevæggrunden for bookingen af Stephen O’Malley, og udspurgt omkring disse bookinger.

The Bug vs Earth:

Som en del af Aarhus Festuge præsenterer den årlige endagsfestival Ujazz på VoxHall og Atlas lørdag den 1. september øverst på plakaten i år drone/doom-pionererne Earth samt The Bug. To bands, der måske ikke ligefrem associeres med jazz i førsteøjemed. Hvad er bevæggrunden for bookingen af netop Earth og The Bug til Ujazz 2018?

– Ujazz er en endagsfestival, der tager udgangspunkt i jazz’en som begreb og ikke som genre. Det er altså jazz forstået som en fremadskuende musikalsk retning, der udfordrer, leger og provokerer. Idéen med festivalen er ikke at præsentere jazz (genren) i traditionelt forstand, men at sætte fokus på den musik, der blandt andet tør være grænsesøgende. Deraf navnet Ujazz.

– Derfor er det selvfølgelig fantastisk og oplagt at præsentere The Bug. vs Earth, da de med deres forskelligeartede musikalske baggrunde er en konstellation, hvor kontrasterne i den grad kommer i spil. Deres udgangspunkt for at arbejde med musikken synes så forskellige: Dylan Carlsson synes at være på jorden for at arbejde med én ting: undersøge grænserne for den repetitive (rock)musik og ikke mindst, forsøge at rykke den yderligere. Hans virke er altså utrolig fokusset på minimalismen, imens The Bug omvendt nærmest er ustoppelige i hans trang til at omfavne et utal af genre og undersøge, hvordan de forholder sig imod og sammen med hinanden. Derfor er det helt nærliggende for os, at The Bug. vs Earth er på plakaten, da de begge og her, sammen, arbejder med den eksperimenterende tilgang til musikken.

Hvornår startede Ujazz, og hvad var tankerne omkring konceptet af denne årlige begivenhed?

– Ujazz stammer helt tilbage fra 2009, hvor det hed “Fremtiden er Jazz”. 24 timer med grænsesøgende jazzmusik. Selve Ujazz-navnet kom først til i 2011.

– Som nævnt er Ujazz en endagsfestival, hvor den musik, der tør eksperimentere, er i fokus, og så er det egentlig underordnet, hvilken genre eksperimentet tager udgangspunkt i. Jo flere genre eller musikalske miljøer der er repræsenteret jo bedre, for så mærkes kontrasterne endnu stærkere, og publikum får en indsigt i forskellige universer og udtryksformer. I år kan man f.eks. opleve den indonesiske duo Tarawangsawelas. Deres navn refererer til musikformen. Tarawangsa er traditionelt spillet på en tarawangsa (et tostrenget strygerinstrument) og en jentreng (et syvstrenget sitarlignende instrument) og fremføres ofte med en improviseret dans. I stedet for den improviserede dans – som publikum selvfølgelig er velkommen til at udføre – får duoen selskab på scenen af den libanesiske DJ og producer Rabih Beaini, der tilføjer effekter til strenge-eksperimenterne og giver det hele et elektronisk særpræg.

Er der et bestemt tilhørsforhold til lige netop Earth og The Bug, der udmundede i netop at booke disse?

– Der er som sådan ikke noget bestemt tilhørsforhold, men det er jo ingen hemmelighed, at Dylan Carlsson er en utrolig meget vigtig figur i heavy-miljøet, og at hans musik har gjort et stort indtryk på mange mennesker igennem årene. Der er blevet arbejdet på denne booking de sidste to år, hvorfor det selvfølgelig er skønt, at vi nu har dem på plakaten.

Læs og hør også: “At least you fucking tried…”

Hvad kan publikum forvente sig af denne koncert?

– Først og fremmest kan man godt forvente sig, at det bliver afgrundsdyb tungt. Derfor bliver det altså en meget fysisk oplevelse af musikken. Og lad det være sagt med det samme: den fysiske oplevelse manifesteres især af, at det bliver højt. Voxhall har et meget, meget propert PA, men det er påkrævet, at vi lejer lidt ekstra bund m.m. ind, da de to herre ved, hvad de vil have.

The Bug vs. Earth – “Boa”

Stephen O’Malley:

Tirsdag den 4. september gæster drone/doom-pionererne Sunn O)))’s frontmand, Stephen O’Malley, ligeledes Aarhus Festuge med en solokoncert og hyldest til avantgardekunstneren Tony Conrad på Radar. Var det til at starte med forsøgt at booke hele Sunn O))) til Aarhus Festuge, eller var det et bevidst ønske med en Stephen O’Malley-solokoncert med udgangspunkt i en hyldest til Tony Conrad?

– Sunn O))) har ikke været på tale, da vi har haft dialog med Stephen O’Malley i forhold til den tour, han er i gang med på nuværende tidspunkt. Det vil selvfølgelig have været fantastisk med en Sunn O)))-koncert, men det er helt oplagt at have fokus på SoMa, da han turnerer med nyere materiale.

Var det ønsket på forhånd at prøve at booke både Earth og Stephen O’Malley til Aarhus Festuge, eller er det tilfældigt at de to drone-koryfæer gæster Aarhus med få dages mellemrum?

– Tilfældigt er det ikke, men de optræder under to forskellige begivenheder og koncepter, hvor de passer ind hver især. Tidspunkterne for deres optræden er tilfældig, men når Festugen finder sted i 10-dage vil de selvsagt være på besøg tæt på hinanden.

Er der andre kunstnere i Aarhus Festuge, der vil hylde Tony Conrad? Hvad er bevæggrunden for at hylde netop denne musiker under Aarhus Festuge?

– Foruden SoMa vil skaberne bag The Overhead, Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis, fremføre Hemmeligheder bygger bro, et koncept inspireret af Tony Conrads samarbejde med klokkenisten Charlemagne Palestine. Hemmeligheder bygger bro er et lydværk i byrummet, der formidler overgangen mellem den intime og den offentlige sfære, idet aarhusianerne sommeren over er blevet opfordret til at dele en hemmelighed på en telefonsvarer. Disse hemmeligheder danner grundlaget for værket, som omsætter hemmelighedernes intonationer, stemninger og pauser til et abstrakt lydværk spillet på Aarhus Rådhus klokker under hele Festugen.

– Derudover bliver der afholdt en salon i Kunsthal Aarhus, hvor et panel bestående af Torben Sandild, Kim Grønborg, Ulrik Schmidt, Louise Alenius og Tobias R. Kirstein vil dykke ned i Tony Conrads minimalistiske avantgardeunivers, og hvordan den har påvirket vores samtid og ikke mindst: hvad kunsten som f.eks. Conrads gør ved os som mennesker.

– Bevæggrunden for at hylde Tony Conrad er selvfølgelig, fordi han er en dybt interessant kunstner, der har sat et stort aftryk på (kunst)verdenen, som vi bliver mindet særlig meget om på grund af hans død i 2016. At valget er faldet præcist på ham hænger sammen med, at han som kunstner skabte nye forbindelser mellem mange forskellige kunstarter. Derfor er han helt nærliggende, nu hvor årets Festuge-tema er bridging, da han altså er særlig kendt for sit eksperimenterende arbejde med multimedier, og ikke mindst er en af pionererne bag den minimalistiske musik og specielt dronemusikken.

 Vil der i fremtiden sættes mere fokus på at booke kunstnere som disse til festugen, der bevæger sig i den tunge ende i skalaen?

– Festugen arbejder ikke ud fra at bestemte genre eller udtryk skal være repræsenteret eller sættes i yderligere fokus. Men da der sker så mange spændende og ikke mindst nye ting i den ende af skalaen vil det ofte være helt naturligt at kigge i den retning.

Hvad kan publikum forvente sig af denne koncert?

– Det helt særlige med koncerter, hvor det gentagende er sat i fokus, er fornemmelsen af, at tiden og rummet i en eller anden forstand elimineres og tilbage står kroppen. På den måde er det en meget kropslig oplevelse, hvor man går i et med lyden, og omgivelserne kortvarigt hviskes væk – hvis man tør at give sig hen, vel og mærke.

Sunn O))) og Earth har tidligere spillet sammen i Aarhus i 2006 på VoxHall, hvor undertegnede var til stede. Vil I måske prøve at samle dem igen under samme tag eller andetsteds i Aarhus?

– Det kunne selvfølgelig være fantastisk, men med (delvist) Earth på plakaten i år sker det i hvert fald ikke næste år

Sunn O))) – Boiler Room Berlin Live Set

Relaterede artikler