Det Legendariske Pære Punk

Pære Punk, Dream Police, HUSET
Dream Police til Pære Punk 1978, foto: privat

Pære Punk-festivalen var en 2 dages festival, der fandt sted den 9. Og 10. November 1978, og hvor bands som Sods og Kliché spillede. Efterfølgende blev der indspillet en LP med alle de punk bands, der spillede til festivalen.

Skrevet Af Andreas Kristiansen

Pære Punk, Hardcore, Aarhus
På billedet ses den 10-årige Hardcore-legende Harley Flanagan til Pære Punk, der boede i Aarhus de første år af hans liv. foto: privat

Den 9. November 1978 spadserer Steen Thomsen sammen med sine jævnaldrende 15-årige venner fra øvelokalet ved Opgang 2 og ned til Pære Punk-festivalen på Huset. Året før åbenbarede punken sig for ham på sprogskole i England.

Punk var nyt og farligt

– I 1977 var jeg så heldig at tilbringe sommeren i England, og det var der, det hele eksploderede derovre. Jeg havde altid været glad for høj, larmende rockmusik, og derovre fandt jeg nogle af de første punkplader. Det var før Pistols lavede deres første LP. Jeg kom hjem og sagde til mine venner, ”Det her er simpelthen fedt”.

Derefter kiggede Steen og de venner, der havde samme musiksmag som ham altid efter punk. De var komplet afhængige af, at pladeforretninger som Dandelion og Mimosa kunne få og ville tage pladerne hjem. Det var den eneste måde at få fat i dem.

Punken var ny, lidt farlig og uden standarder, men det kunne Steen godt lide.

– Det var jo ikke defineret. Det var vi med til. Der var ingen Mohawk og nitter på jakken. Den stereotype uniform eksisterede ikke. Vi tog det på, vi lige kunne finde, der kunne se lidt outreret ud, fortæller Steen og nævner, at der ikke skulle meget til for at chokere.

– Jeg kan huske, at jeg kom op på Møllevangskolen med to badges, hvor der stod ”Punk Rules Okay” eller sådan noget på, og folk tænkte, hvad sker der her? Det var nok. Det var lidt farligt, og jeg var både tiltrukket af musikken, men jeg var altså også tiltrukket af attituden.

Så da Pære-Punk festivalen blev annonceret, vidste Steen og hans venner godt, hvad det drejede sig om.

Torsdag spillede Arhus-bandsene Dream Police, Slim, Kliché og Lost Kids.

– Slim går på scenen, og så kommer Marianne ind og laver det her fantastiske, groteske strip-show, og så står man der som 15-årig og tænker, hvad fanden sker der her?

Slim havde stripteasedanseren Marianne med på scenen, nok som en konsekvens af at de ikke kunne spille og derfor valgte at gøre et show ud af det. Men der stod de 15-årige drenge til skramlet punk og en stripper. Steen gik hjem med vennerne om torsdagen og var høj på musikken, og alle de bands, han havde set. Punk var blevet hans ting.

– Jeg tænkte bare, ”Fuck det er fedt”, så da vi gik hjemad besluttede vi at danne et punkband, fortæller han, og de dannede Punk-bandet Zero Point, der året efter havde debút-koncert på selvsamme Huset.

Steen Thomsen, Zero Point,
Steen Thomsen 15 år, 1978
Zero Point, Steen Thomsen, Heroes 2 None
Steen Thomsen sommeren 2016 foto: Jonas Wagner Mikkelsen

Rivalisering mellem Aarhus og København

Aarhus-Bandet Dream Police var det eneste, der spillede både den 9. Og 10. på Pære Punk-festivalen, fordi bandet Elektrochok ikke kunne spille alligevel. Ellers havde festivalen været opdelt i en Københavner-aften og en Aarhus-aften. Det kan lyde meget klike-agtigt, og det var det også, fortæller Dream Police-forsanger Johnny Concrete

– Jeg kan huske, københavnerne hadede os. ”Det er ikke punk det der,” råbte de og spyttede efter os. Det var totalt klike. Der var dem, og så var der os. Lost Kids som fordanskede andre numre, og Slim, ja de var jo Slim. Vi synes, de var skægge, men vi tog os nok heller ikke så selvhøjtidelige, og vi var jo også nogle bonderøve, fortæller Johnny og tilføjer, at københavnerne havde respekt for Kliché, men at Kliché udover Lars Hågensen jo også stort set var et københavnerband.

Udover Dream Police spillede Sods, Brats og No Knox om fredagen.

Smæk på punken

Tilst-Bandet Dream Police startede nytårsaften 1977. Forud for det havde Johnny Concrete spillet i et band, der dyrkede mere heavy-genren. Han havde hørt punk i radioen via programmet Tom Browns London-News på P3, der kørte hver onsdag  og sendte nyt om musiktrends fra England. Johnny havde ligesom Steen været i London i sommeren 77 og hevet et par punkplader med hjem til grammofonen, men han tog et langt tilløb til for alvor at blive grebet af punken.

– I maj 78 erfarer jeg, at der skal være koncert med Lost Kids og Kliché, og det var lidt af en åbenbaring. Jeg tænkte ”Fedt! Det er ikke svært, men det kan vi fandme gøre bedre!”. Og så drøner jeg hjem og går i gang med at lave sættet om, de lange lokker ryger, og jeg stormer i Frelsens Hær for at købe habitter.

I starten agerede folkene i plade-forretningen Dandelion manager for Dream Police, og bandet debuterer i slutningen af august 1978 på Huset til arrangementet ”Det lange ræs 2”, hvor Slim og Lost Kids også spiller. Derefter gik det stærk, og Dream Police fik deres første job som headlinere med 171 betalende gæster en tirsdag aften i efteråret 1978 på Huset, inden de spillede til Pære Punk i November samme år. Efter Pære Punk-festivalen beslutter pladeselskabet Medley, at bandsene fra aftenen skal indspille til en compilation-LP.

Pære Punk-Lp’en

 Dream Police bliver sendt i studiet i Januar 1979 i Nørrebrogade, hvor de indspiller ”Johhny, Come with me” og ”Bubbles”.

– Vi indspillede i et øvelokale, hvor Arp-studiet senere etablerede sig. Dengang tilhørte det et band, der hed Luna. De havde lavet et studie med en firsporsmaskine, eller var det en to-spors… Det var en to-spors, for jeg kan huske, at når jeg skulle gå ind og ligge kor på, så skulle Schriver (Jan Schriver, Guitarist) også ind og ligge solo på ved samme lejlighed. Hvis vi fuckede op, så blev vi jo nødt til at indspille det hele om, men det gjorde vi ikke, siger Johnny.

Pære Punk LP-en udkom i april 1979 med alle bandsene fra festivalen plus Elektrochok, og Johnny husker det som noget helt specielt.

– Jeg glemmer det aldrig. Jeg var inde i byen og ville lige forbi Dandelion før lukketid. Da jeg så kommer hen ad Badstuegade, så kan jeg høre noget, jeg kan genkende, hvor jeg tænker “hold kæft mand, det er ‘Johnny Johnny’ med Dream Police”.

Så havde de lige fået pladen, knaldet den på og så bare i bund.

Pære Punk 25, Johnny Concrete, Lost Kids, Dream Police, Gylle, Danielle Marianne Malfet
Johnny Concrete Fra Dream Police, sammen med Jan "Jet" fra Lost Kids og Danielle Mariane Malfet fra Gylle efter en veloverstået Pære Punk 25. foto: Michael Harder, www.pix.dk

Til november er det 40 år siden Pære Punk-festivalen blev aftholdt og selv om punk for mange var en flygtig trend, som kun holdt ved nogle år, så spiller både Steen og Johnny punk endnu. Steen spiller i bandet Heroes 2 None, der spiller på ungdomshuset i Knudrisgade fredag den 19. Januar mens Johnny Concrete spiller i Dream Police, der blev gendannet i 2003 efter 15 års pause til Pære Punks 25-års jubilæumskoncert.

Når jeg skriver om festivalen i dag, er det også på grund af Pære Punk-Lp’en, for selv om festivalen måske i sig selv er kulturarv for dem, der var til stede i tiden, er det LP’en, der er et lyttebart stykke kulturarv i dag. Det er LP’en, der gør det muligt for alle at sætte sig ind i, hvorfor Pære Punk-festivalen i 1978 er et stykke kulturarv i den danske punk-historie.

Relaterede artikler