Pop Revo og den aarhusianske indierevolution

I starten af dette årtusinde blev Aarhus landets hovedstad for indie-musik, da to passionerede musikelskere etablerede Pop Revo Festivalen, der præsenterede en genre, der ellers ikke blev booket på byens spillesteder.

Af Kaspar Ottosen

Pop Revo opstod i Badstuegade, hvor Björn Lydén stod bag disken i Badstue Rock, og dér blev et venskab skabt, da Nikolaj Thorenfeldt kom ind fra gaden og spurgte efter en plade med The Clientele, som de endte med at booke til den første Pop Revo Festival i 2004.

– Vi stiftede Pop Revo ud fra et ønske om at præsentere en række kunstnere der på daværende tidspunkt ikke var prioriteret af det etablerede live-miljø i Aarhus og DK. Det skete ud fra en præmis om at vi kunne skabe noget i fællesskab, hvor barrieren imellem kunstneren og fans blev nedbrudt og skabte oplevelser der var dybere end den faktiske koncert og festival, siger Nikolaj Thorenfeldt.

Det var aldrig et ønske om kommerciel succes, der lå bag festivalen, der var ved at dreje nøglen rundt i 2009 efter et større underskud.

– Det var et behov for fælleskab og venskab der drev værket, sammen med en stor passion for de artister vi præsenterede. Samtidig, så var vi heldige at være bosiddende i en kommune som satte pris på den slags initiativer, både i forhold til støtte til os og de forskellige spillesteder. Uden dem havde vi ikke kunne præsentere hele 13 festivaler, understreger Nikolaj Thorenfeldt.

Han har haft mange personlige højdepunkter i de år, festivalen eksisterede, og det er langt fra kun musikken, der bliver husket tilbage på.

– Det er svært at pege på en enkelt ting. Festivalen skabte for mit og Björns vedkommende et hav af venskaber til både publikum og bands. Det endte med at blive det værdisæt festivalen i virkeligheden handlede om, og det er noget jeg er utrolig stolt af i dag. Selvfølgelig har de kunstneriske oplevelser betydet meget, men det faktum at jeg stadig snakker med folk, som er blevet venner og kærester under vores festival vægter meget højere for mig i dag, end nogle af de enkeltstående koncerter, siger Nikolaj Thorenfeldt, der sammen med Björn Lydén besluttede at trække stikket til festivalen på grund af travlhed med andre projekter.

Nikolaj er promoter og CEO i smash!bang!pow!, der booker musik til de danske spillesteder, og Björn Lydén er nu indehaver af Badstuerock.

– Rent lavpraktisk blev det svært for os at blive ved med at drive en frivillig festival, fordi vi begge to driver selvstændig virksomhed til hverdag. Samtidig så har musikbranchen anno 2017 nogle helt andre forudsætninger, end det havde da vi startede. Vilkårene for at drive en festival – med det værdisæt vi havde – blev fra et kommercielt synspunkt? meget vanskeligere i kraft af til dels en øget konkurrence på markedet, men ligeså vel at priserne på artisterne er sprunget i luften.  Samtidig, så blev det ganske enkelt for svært at få det program vi ønskede, og vi sad også med en følelse af, at publikumsbehovet for en festival som Pop Revo ikke længere var til stede, siger Nikolaj Thorenfeldt.

Det var alligevel med vemod, der blev lukket og slukket efter den sidste festival i 2016, der af Århus Stiftstidende blev kaldt et værdigt punktum og en bastion for indie-musikken i Soundvenue.

Relaterede artikler