Barrow ligger i Alaska – men indspiller i Aabyhøj

Aarhus Echo har i en lille håndfuld artikler kigget nærmere på nogle af de eksempler på aarhusiansk americana, byen råder over. Kajsa Vala, Baby Did a Bad Thing og The Desoto Caucus er nogle af de navne, der i kortere eller længere tid har dyrket genren –  og med de navne kan vi nu binde en sløjfe til et studie i Aabyhøj.

Af Jesper Nyborg

I Skraaplan Recording huserer Mikkel Bøggild, der udover at eje studiet spiller sammen med bassisten fra The Desoto Caucus i sit eget projekt Barrow – og har haft nogle af musikerne fra Baby Did a Bad Thing på det americanahold, han underviser på konservatoriet i Aarhus.

Og det var efter hans egen tid på konservatoriet i starten af dette årtusinde, at Mikkel Bøggild besluttede sig for at gå på opdagelse i den genre, der i høj grad definerer ham som musiker og producer i dag.

Foruden sine egne sange, som han indspiller sammen med trommeslager Eddi Jarl, Ole Albrechtsen på pedal-steel og bassist Henrik Poulsen i bandet Barrow, er han også fast guitarist hos Ester Brohus, der har siddet på toppen af den danske countryscene i mange år. Og har produceret og indspillet hendes seneste album i studiet i Aabyhøj.

En øjenåbner i USA

Han tog til USA, lige efter han blev færdig på konservatoriet i 2005. Det eneste, han havde planlagt hjemmefra, var at deltage i en guitarworkshop i Tennessee. Staten, der huser Nashville, arnestedet for country og americana, og en musikby, som alle, der spiller eller elsker americana på et eller andet tidspunkt er nødt til at besøge.

Guitarworkshoppen var udmærket, men turen blev i højere grad en øjenåbner for Mikkel Bøggilds syn på, hvordan man arbejder i et studie.

Læs også: Der er en ny americana i byen

De erfaringer, han hidtil havde gjort sig i de studier, han havde indspillet i, havde budt på den på det tidspunkt meget brugte ‘lagkageteknik’. I ‘lagkageteknikken’ indspiller man lag på lag på lag og kan altid lige gå ind og rette bagefter, hvis vokalen ikke lige ligger, som den skal, eller der lige var en skæv tone eller tre i guitarsoloen.

De studier, han fik mulighed for at se amerikanske musikere arbejde i på sin første tur til USA, bød på en ganske anden tilgang: alle ind på samme tid, og så indspiller vi live direkte ned på båndet. En metode, man som oftest benytter, når man indspiller håndspillet americana i genrens hjemland, og som tit har noget med økonomi at gøre. Du kan simpelthen nå at indspille flere sange på kortere tid, og så har du jo brug for færre timer i studiet.

– Og så får du selvfølgelig en helt anden live-fornemmelse på dine optagelser, siger Mikkel Bøggild.

– Du bliver en bedre musiker af at indspille dine ting live.

En læreproces i et sommerhus

Siden den første tur har Mikkel Bøggild været i americanaens hjemland flere gange for at dykke dybere ned i genren. Han har dedikeret de seneste par år som musiker til at lære at spille de instrumenter, der hører til bluegrass og roots – genrer, der hører ind under americana.

Da han kom tilbage fra den første rejse, var han klar over, at det var americana, han ville udforske. Både som musiker og som producer og studietekniker. Så han samlede noget udstyr sammen og tog i sommerhus for at indspille sin første plade i eget navn.

– Jeg var meget afsøgende i forhold til, hvad jeg ville, og jeg fik mine første erfaringer med at producere, og det endte med at blive mit første forsøg på at lave en art moderne country, der kom til at ligge i nærheden af noget, der var lidt Sheryl Crow-agtigt. Det var en god læreproces, husker Mikkel Bøggild.

Når han kigger tilbage, kan han også godt få øje på de musikalske byggesten, der har været med til at inspirere ham til at skrive, spille og producere americana. Der er kommet både Dylan, Young og The Band ud af de højttalere, den yngre Mikkel Bøggild har stået foran.

Oppe i Alaska

De sidste seks år har han foruden masser af studiearbejde i Skraaplan i Aabyhøj og masser af jobs med Ester Brohus koncentreret sin sangskrivning i bandet Barrow. Bandets navn er taget efter den nordligst beliggende by i USA, der befinder sig ganske isoleret oppe i Alaska.

Mikkel Bøggild stammer fra Vendsyssel, der i Danmark kan føles som yderspidsen af landet, hvor man også kan føle sig ganske isoleret.

– Jeg døjede også med noget social isolation, da jeg var yngre, og i Barrow ville jeg gerne indfange både min egen og min hjemstavns fornemmelse af isolation.

Barrow var ikke et klart defineret koncept fra start. Til den første plade, Transition, der udkom i 2013, gik de fire musikere sammen for at indspille Mikkel Bøggilds sange. Det eneste dogme var, at der skulle optages på bånd fra start til slut. Der måtte ikke være noget snyd med at ændre lidt vokal eller en stump guitar bagefter.

Her seks år senere har Barrow spillet sig tættere på det udtryk, der skal være deres. Det er blevet til to albums i fuld længde – nummer to, Like A Home fra 2017, blev nomineret til en Danish Music Award – og der er et par nye sange klar, der muligvis ender på et album i en ikke nærmere bestemt fremtid.

Americana lever

Americana har det godt som genre lige nu – ikke bare i Aarhus, hvor Barrow, The Desoto Caucus, Kajsa Vala og Baby Did a Bad Thing er nogle af eksponenterne for genren, men helt generelt.

Som Mikkel Bøggild ser det, er det muligvis en modreaktion mod meget tænkt og programmeret musik, ligesom grunge i starten af 90’erne var en modreaktion på meget af den tyggegummipop, der huserede på det tidspunkt.

Men der ER sket noget på americanafronten i Aarhus i de år, han har spillet.

– Da jeg startede, var dem jeg spillede med næsten allerede pensionister og tilhørte en ældre generation, der havde kastet sin kærlighed på bluegrass. Nu kan jeg nemmere finde yngre musikere, der vil spille banjo og mandolin, og mit americanahold på konservatoriet har været meget populært. Det siger noget om, at der er en generel interesse for genren, siger Mikkel Bøggild.

Relaterede artikler