Aarhus Festuge x Understrøm: Værket bag Understrøm 2019

Det Århusianske musikliv
Understrøm Aarhus Festuge

Sct. Clemens Bro, Mølleparken og Immervad står atter klar til at blive indtaget af de århusianske musikaktører fra 5. september til den 7. september, som en del af Understrøm 2019. Men hvad sker der egentlig bagved? De 8 udvalgte aktører har i år indgået i et kursusforløb med Aarhus Festuge for at sikre sparring, god afvikling og et bæredygtigt musikmiljø i Aarhus.

Af Nikolaj Juel

Den Århusianske festivalsæson er for alvor gået i gang. I maj kunne SPOT Festival fejre 25 års fødselsdag, og med et forestående Northside Festival er der masser af oplevelser at hente for det Århusianske musikpublikum.

Northside og SPOT står som de to store musikbastioner i dette forår, men når vi er kommet på den anden side af sommerferien, og hverdagen skal begynde igen, kan man få det sidste skud kulturinsulin, nemlig Aarhus Festuge.

Aarhus Festuge må også siges, at være fyldt med oplevelser, og ikke mindst tradition for fejring af aktører fra Aarhus og opland, hvor godt 500.000 gæster årligt svinger vejen forbi.

Aarhus Festuge blev etableret i 1964 og afholdt første gang i 1965. I 1964 var Festugen tænkt som et eksperiment, der skulle aktivere byens institutioner og foreninger og brede det århusianske kulturlivs potentiale til endnu flere.

Vand i åen

Meget vand er løbet under broen siden da, men det er langt fra slut med at brede kulturlivet ud, og aktivere ildsjælene. Det gælder også for de mindre foreninger, der også i år får lov til at lege med under Festugen som en del af dennes Understrøm 2019. I år er der åbnet op for, at foreninger fra hele Region Midtjylland kunne ansøge om at deltage for at nå endnu bredere ud end i foregående år.

De 8 udvalgte arrangører tæller i år: Hul, Kvinder I Musik, Værk. Collective, Mono Goes Metal, Musikhavnen, Syndikatet for Urban Kultur, Sputnik Music Collective og ROU.

De har i den forbindelse gennemgået 4 moduler i løbet af marts og april, hvor de både har haft mulighed for at møde og lære af de etablerede arrangører og spillesteder. Både i forhold til drift af spillesteder, samarbejde mellem aktører, planlægning og naturligvis gode råd i forhold til afvikling inden de selv skal i ilden.

Alt er som det (ikke) plejer at være

Der er i år, traditionen tro, også plads de mere erfarne Understrømmere, som Mono Goes Metal, der var nogle af de første til at søsætte Understrøm tilbage i 2016. Siden har Mono Goes Metal været en fast bestanddel af programmet og inviteret til hårdtslående metalkoncerter. På samme tid er det en velsmurt maskine der har kørt i over 10 år.

– Det er en fantastisk platform til udbredelse af musik blandt mennesker der måske ikke normalt ville høre denne type musik – og selvfølgelig også blandt det eksisterende og altid veloplagte publikum i Aarhus og omegn.

En anden genganger fra 2018 er foreningen ROU, der kunne præsentere navne som Abekejser, Moebius og Fjer. Den erfaring har de kunne tage videre ind i 2019 og bygge endnu mere på. Fordi Festugen har hævet niveauet og tilbudt kursusforløb for de deltagende har ROU kunne inspirere og blive inspireret af andre: – At kunne dele vores erfaringer og sparre med hinanden styrker os alle sammen, og det medvirker til at Aarhus’ kulturliv vokser i både størrelse og diversitet.

Dette har blandt andet betydet at ROU har arrangeret udendørs koncerter på dette års SPOT Festival, hvor de har kunne trække på deres viden, og ligeledes til dette års Understrøm, hvor de har modtaget støtte fra Genlyd og PUKK.

For første gang

Men der er også plads til førstegangs oplevelserne på Understrøm, hvor de nyere aktører får indblik i fondssøgning og fundraisingstrategier samt de kommunale støtteorganer. Herunder Musikudvalget fra Aarhus Festuge.

Den nystartede organisation Hul, der har fokus på rockartisternes udfoldelse beskriver det således:

– Muligheden for at møde Musikudvalget fra Aarhus Kommune var en fantastisk oplevelse, da det jo ikke er noget man som aktør får lov til hver dag.

Også Sputnik, der består af folk fra de to dobbelt A’er, Aarhus og Aalborg, har sat pris på et større indblik i det bagvedliggende og udvidelsen fra 2018, hvor de varetog Immervad:

– Understrøm har været en stor hjælp for os som arrangører. Vi er kommet i dialog med en masse branchefolk som har været rigtig gode til at guide og informere. Forskellen fra sidste år er at Understrøm har givet alle arrangører forskellige kurser hvor vi har fået lov at møde rigtig mange af de mennesker der holder styr på tilladelser fra brandvæsenet eller politi

Stærke profiler

Alle arrangører har i år indgået i det samme kursusforløb, hvor de, udover at møde Musikudvalget, også har kunne sparre med hinanden, og ikke mindst skærpe deres egen profil endnu mere. Arrangørernes bagvedliggende filosofi har ikke nødvendigvis ændret sig af denne grund. De er blevet klogere på, hvordan de musikalsk skal repræsentere sig selv til Understrøm, og ikke mindst til fremtidige arrangementer, så deres agenda forhåbentlig kan smitte af på resten af Aarhus.

Kvinder I Musik, der ligeledes er debutanter til Understrøm har det klare formål at sikre diversiteten på musikscenen:

– Vi præsenterer kvindelige artister for at inspirere og gøre opmærksom på, hvad man får ud af et mangfoldigt musikmiljø. Det har ikke ændret sig. Til gengæld har vi gjort os nogle overvejelser omkring, at arrangere koncerter for det mangfoldige publikum der er til Festugen og som man ikke på samme måde ser på de fleste spillesteder. Det har gjort, at vores bookinger denne gang er mere genremæssigt forskellige.

Læs mere: https://aarhusecho.dk/aarhus-festuge-x-understroem-her-er-understroem-2019/

En anden ny forening er VÆRK. Collective, der består af 21 sangskrivere fra Det Jyske Musikkonservatoriums sangskriverlinje. Deres musikalske og visuelle profil har ikke ændret sig igennem kursusforløbet, og de har fortsat fokus på at repræsentere upcoming musik som de mener mangler en scene på tværs af genrer, etnicitet, køn og seksualitet.

Dette går i øvrigt godt i spænd med Aarhus Festuges samarbejde med Take A Stand-bevægelsen, der netop er sat i verden for at give taletid til alle på trods af forskelligheder.

VÆRK. har dog fået en masse inputs omkring PR, og hvordan man kan styrke sit udtryk i forhold til at trække publikum til netop deres arrangement

– Det var også ret inspirerende at høre, hvilke forskellige dagsordner og profiler de forskellige aktører har både indadtil og udadtil. Eksempelvis i forhold til aflønning af kunstnere, men også i forhold til hvilke strategier de faste spillesteder bruger alt efter, hvilke målgrupper man stræber efter at ramme.

Frem mod nye Festuger

Øjensynligt har Festugen gjort et godt arbejde for, at fremme de århusianske undergrundsaktører og give dem nogle vigtige erfaringer med på vejen. Sammen med dette har aktørerne internt også kunne lære af hinanden, og styrke deres fremtidige virke hvilket er det det hele handler om.

Afviklingen af Understrøm 2019.

Musikhaven, der er en forening med mange forskellige tilknytninger til det århusianske musikmiljø, er også en ny spiller i forbindelse med Festugen. I den forbindelse har de haft mulighed for at gøre deres netværk endnu større, og de håber at udvide endnu mere:

– Vores forventning er, at vi får flere og andre gæster end sædvanlig, da vores koncerter til Understrøm bliver på nye præmisser. Det skal bliver musikalske oplevelser og ikke mindst en fest, der vil glæde dem der allerede opsøger os, og dem der tilfældigt kommer forbi.

Arrangementerne i Mølleparken, Immervad og under Sct. Clemens Bro er igen i år gratis, og det bærer den fordel med sig, at alle gæster har lige mulighed for at opleve det mangfoldige Århusianske musikliv. I forbindelse med Understrøm har publikum også mulighed for at opleve den mere ukendte del af musiklivet som Aarhus Festuge igen i år har gjort sit for at kultivere, så aktørerne får erfaringen til at bære musikfaklen videre i fremtiden.

Relaterede artikler