Aarhus Calling samler talenterne bag fremtidens hits

Den internationale sangskrivercamp Aarhus Calling har siden 2015 givet unge danske talenter mulighed for at udvikle deres netværk og sangskrivertalent. Det foregår i tre intense dage lige op til SPOT-festival. Aarhus Echo var forbi under SPOT, hvor de skrev sange fra 9.-11. Maj.

Af Andreas Kristiansen

I 2016 var Lars ”Chief 1” Pedersen med til at skrive Ricky Martin-hittet ”Vente Pa’Ca” ft. Maluma, der har næsten 1,4 mia. views på Youtube på sangskrivercampen Aarhus Calling, der foregår i forbindelse med SPOT. Det kunne man godt tro giver spotlight, men Aarhus Calling handler ikke om at stå i rampelyset. Det handler om det specialiserede og hårde arbejde, der ligger i at skrive sange til andre.

Intense dage under SPOT

De skriver sange til kommerciel brug. Aarhus Calling er stedet, hvor en række sangskrivertalenter mødes og lukker sig ind i en kreativ bobbel. De bliver sat sammen i sangskriverteams, typisk to sangskrivere og en producer eller to sangskrivere og to producere, samt en sanger. De har en dag til at skrive en sang, så skal den ligge færdigindspillet og produceret på bordet. Næste morgen står de op igen, og møllen starter forfra. Næste sang. Sådan kører det i tre intense dage.

– Jeg vil næsten kalde det en musikbrainstorm. Vi har arbejdet med mange forskellige typer sangskrivere, og mange af de sangskrivere, skriver også alene, skriver selv og dykker virkelig ned i det, og de kan bruge en uge på en sang eller en tekst eller en måned. Det her er en anden proces, forklarer Claus Nissum Holm en af arrangørerne bag Aarhus Calling, og fortsætter

– Jeg vil kalde den en musikalsk brainstorm, fordi det kan godt være, du ikke har den bedste idé, men du bruger alligevel den idé til at komme videre til en anden idé. Og det skaber bare en anden form for sangskrivning, og du kommer frem til en anden type af produkter, end du gør, når du sidder alene, mener Claus.

Holdet er det vigtigste

Når du skal nå et produkt på en dag som et hold, betyder det også, at det er alfa og omega at være en teamplayer. Det er noget, som sangskriverne har trænet i mange år, at være åben. Det er nødvendigt, når du ikke skriver sange til dig selv. Alligevel er der stor forskel på at skrive i hold og skrive selv, og det kan kræve tilvænning.

18-årige Lucas Hjøllund var den yngste deltager på årets camp, og det var første gang, han mærkede Aarhus Calling. Han sluttede sig til talenterne efter at have været med til SPOT Calling on Tour, hvor organisationen var rundt for at dyrke talentmassen i Herning, Randers og Thy.

– Det har været meget intenst. Det har været meget rart, vi ikke har skullet sørge for noget selv, for så har man kunnet gå op og spise og så direkte ned og arbejde videre, siger Lucas.

Holdet er i fuld gang med at skrive. På billedet ses Lucas Hjøllund til venstre

Da Aarhus Echo lagde vejen forbi, var Lucas’ team netop startet forfra. Den første idé var ikke god nok. Der er ikke fri leg. Der bliver også forventet noget af deltagerne.

– Man når ikke rigtig at fornemme, hvad der sker rundt om, for der er kun et formål, og det er at lave hits. Der er et kæmpe pres. De forventer virkelig, at man kan noget, konstaterer Lucas. Klokken er omkring 14, og teamet har fået lidt ekstra travlt henimod at komme i mål med dagens sang, da de måtte starte forfra en halv time før. Det er sådan vilkårene er. Der er flere på campen på daværende tidspunkt, der har skrottet idé nummer 1, og er rykket videre til idé nummer to.

Kunsten at få det til at lyde af noget uden at lyde som nogen

Rewan Riko arrangerer Aarhus Calling sammen med Claus Nissum Holm, og ellers skriver de producerer sange selv som hold. De står bag flere store danske og internationale hits, og de arbejder også selv meget åbent i sangskrivningsprocessen. De forsøger at drive sangen i den retning, som sangen kræver:

Læs også: Aarhusiansk producer- og sangskriverduo sælger platin sammen med Nik og Jay

 – Vi har sådan en forestilling om, når en sang er færdig, at det kan lyde som en eller anden kunstner, og så begynder vi at pitche rundt. Men du ved det aldrig helt, hvad det er, selv om du kan have en forestilling omkring, at det lyder som Maroon 5, siger Rewan, inden Claus overtager og fortæller, at når de to arbejder på en sang, gør de det, de synes, er bedst for sangen. Det handler om ikke at låse sig fast, for når sangen skal produceres, kan den stadig ændres meget og få et helt andet udtryk:

– Vi gør det ikke stilløst. Vi går ind om morgenen, og gør det, vi føler passer bedst til sangen. Når så sangen er done, så har den fået en retning, forklarer Claus

På den måde handler sangskrivning om håndværk udover passion.

Internationalt netværk og sigte

Selv om Aarhus Calling arrangerer campen for danske sangskrivertalenter og fokuserer på talentudvikling, er der et klart internationalt sigte, og internationale producere deltager i Aarhus Calling og er til stede på campen samtidig med sangskrivertalenterne.

Arrangørerne drømte om at få noget til byen i forhold til international sangskrivning og producering. Et nationalt samarbejde som Aarhus Calling giver mulighed for at bygge et internationalt netværk op, bedyrer Rewan Riko.

– Det vil tage måske ti eller tyve år at opbygge sådan et netværk, hvis man var alene og skulle ud i verdenen og bruge en masse penge. Den vej er hård. Det bliver nemmere også for nye talenter og nye danske sangskrivere med et arrangement som Aarhus Calling.

Aarhus Calling’s hovedmål er at hjælpe med at eksportere dansk musik.

Relaterede artikler