Aarhus 2017 Finalen
– Across The Floor inviterer Aarhus med under overfladen

Across the Floor udfordrer publikums grænser både visuelt og lydmæssigt. Det sker i høj grad den 9. December, når de indtager Rådhussalen med krautrock og støjrock og viser nye sider af det aarhusianske arkitektoniske monument.

Af Anna Elkjer

Den 9. December bliver den officielle afslutning på Aarhus Kulturhoved 2017 afsluttet på behørig vis rundt omkring i smilets by. Vi på Aarhus Echo redaktionen tog en snak med Stine Kloster, som er bestyrelsesformand i organisationen Across The Floor. De er en af de officielle musikaktører til afslutningen. Begivenheden løber af stablen i- og på Aarhus Rådhus d. 9. December klokken 19.30-00.00. Aftenen er delt op i to og foregår i hhv. Rådhussalen, som præsenterer aftenens hovednavne og i kælderen, hvor arrangementets første halvdel finder sted.

Nils Gröndahl spiller først på den store scene i rådhussalen

Går man på nettet og slår Across The Floor op, kan man læse, at det er en almennyttig forening i Aarhus, som har til formål at skabe aktiviteter, der understøtter og udvikler vækstlaget inde for eksperimenterende musik og lydkunst. Foreningen Across The Floor er blandt de lokale aktører på den Aarhusianske musikscene, som er invitereret til at bidrage med indhold til ét af de mange steder i Aarhus by i forbindelse med afslutningen af Kulturhovedstad ’17. Foreningen har fået stillet Aarhus Rådhus til rådighed til arrangementet, og præsenterer i den forbindelse navne som Krautrock-legenden Michael Rother (NEU!), Narcosatanicos og Nils Gröndahl. I samarbejde med det lokale kassettebånds-label Taarnet Tapes, er der også programlagt tre koncerter til en mindre scene i kælderen under Rådhuset, hvor der kommer talenter fra det eksperimenterende vækstlag på banen. Her spiller Alex Mørch, Tettix Hexer og Pantherhouse. De to sidstnævnte er udvalgt af Taarnet Tapes.

 

Stine, kan du fortælle lidt om, hvad Across The Floor er for en organisation, og hvordan den er blevet til?

Across The Floor er en sammensmeltning mellem Foreningen Aarhus Psych og kollektivet Across The Floor, som har fungeret som et slags non-monetært udgivelseskollektiv. Oprindeligt udsprang ideen til Aarhus Psych Fest blandt folk fra kollektivet, og vi stiftede så foreningen Across The Floor, så Aarhus Psych Fest kunne skabes. Med festivalen Aarhus Psych Fest, ønskede vi at være med til at give vækst til den musikscene, vi selv var en del af som musikere. Vi ønskede at skabe en platform for de mange alternative, skæve og støjende bands, som vi syntes blev overset i Danmark af både af presse, spillesteder og festivaler. Festivalinitiativet, Aarhus Psych Fest, havde også til formål at skabe en platform, hvor aktørvækstlaget kunne prøve kræfter med festivalskabelse. Det skete også for at sikre et godt fundament med aktører, der har knowhow, netværk og forudsætninger for at tage stafetten videre, hvad angår det eksperimenterende vækstlag, når vi engang trækker os.

Organisationen har også sideløbende kørt som et label, hvorpå musikere i kollektivet har haft mulighed for at udgive musik. Ideen bag Across The Floor var at skabe en label-model, som løftede alle de opgaver for bands/artister som IKKE havde noget med økonomi og investering at gøre:

– Det handlede om at dele viden, knowhow, netværk, ideer og ikke mindst tid. Tid til at lave det arbejde som skal til, når man skal have sin musik ud, og så bliver man nødt til at løfte i flok. Især når man starter ud fra bunden dybt i undergrunden med noget meget ikke-kommercielt musik. Det er alt fra at finde ud af, hvordan man distribuerer selv til små niche-pladebutikker verdenen rundt til at få lavet fakturaer og regnskab.

Stine og resten af foreningen besluttede sig i foråret 2017 for at lukke Aarhus Psych Fest ned pga. praktiske årsager, med et ønske om at justere deres visioner på ny, ”fordi vi havde – og har-  en idé om at vi kan, vil og skal mere end Aarhus Psych Fest, og det er hér Across The Floor kommer på banen”. Efter at have plantet idéer og visioner fra mange års erfaring på den eksperimenterende musikscene (hvilket gør sig gældende både for festival Aarhus Psych Fest og foreningen Across The Floor), gav det for dem mening, at slå det hele sammen til Across The Floor, med dét formål at understøtte og udvikle vækstlaget for den eksperimenterende musik og lydkunst. Stine Kloster fortæller, at lydkunsten altid har været i periferien af deres arbejde både med festivalen og i kollektivet, og at det derfor var nærtliggende for dem at sprede sig ud til at rumme lydkunsten i deres arbejde. Da de oprindelige bands i kollektivet har fået pladeselskab siden, er label-aspektet pt. sat på hold, og organisationen tager nu i stedet hul på en bredere vifte af initiativer såsom ”et gear-bibliotek”, mentor-ordning, rådgivning og workshops.

– Som et værdigrundlag er det vigtigt for os at insistere på den idé, at vi i vækstlaget – og især den eksperimenterende del – får noget ud af at støtte og løfte hinanden. Sidst men ikke mindst synes vi, at vi har et ansvar for at sikre, at den næste generation af talenter, som måske sidder derude i soveværelset med gardinerne trukket for og laver musik, kan se en hånd, der kan hjælpe med at komme videre i det unikke genreområde, som vi har fokus på, tilføjer Stine Kloster.

Designtemaet for aftenen d. 9. December, er ”Under Overfladen”. Det henvender sig til byens beliggenhed ved havet, og til netop det felt organisationen opererer i – alle de alternative musikprojekter byen har at byde på, som ligger og lurer lige under den kommercielle overflade. Aftenens formål er at skabe et event, der i design og kuratering indbyder til fordybelse i de lydlige universer, som de bookede artister bringer med. Som skrevet øverst har Across The Floor fået stillet Aarhus Rådhus til rådighed som venue, faktisk både inden- og udendørs. På deres hjemmeside, www.acrossthefloor.net, henvender de sig til byens visuelt kreative talenter, og søger videokunst til projektion på selve festdagen. De tilbyder en unik platform, som når ud til et bred og kulturinteresseret publikum. De valgte værker vil blive vist på projektioner på forskellige flader i Rådhuset, og der er sågar mulighed for at få sit værk projekteret på en storskærm, opsat på bygningens ydre facade. Udover diverse tekniske krav, skal værkerne tematisk tage udgangspunkt i aftenens røde tråd, ”Under Overfladen”. De valgte værker skal derfor, enten bredt eller konkret, arbejde med vand, havet, livet under vandet for mennesker og/eller dyr – gerne i relation til Aarhus og Danmark.

Across The Floor opfordrer alle, der arbejder med mediekunst, digital kunst, interaktiv kunst, installationskunst og videokunst til at ansøge. Derudover rækker de også en hånd ud til unge, ikke-professionelle kunstnere, og opfordrer dem til at ansøge på trods af eventuel manglende erfaring.

I afvikler jeres event i Rådhussalen og i bygningens kælder. I har nævnt, at i vil arbejde med rummets særlige arkitektur og dets dimensioner i jeres eventdesign, hvordan? Og hvilke fordele/ulemper er der ved netop disse rum?

Med et så stort rum som Rådhushallen, er vi kommet frem til, at det er umuligt at “skjule” rummets størrelse, hvis vi gerne vil skabe intimitet omkring koncerterne. En meget uundværlig ting i sådan et rum er en søjlelift til at kunne komme op i højderne for at montere lys og pynt, men det fine gulv i Rådhuset kan ikke tåle, at sådan én køres ind, så vi har måtte sidde inde i tænkeboksen i meget lang tid for at komme rundt om denne udfordring, så vi kan udleve vores planer for rummet.

– Derfor har vi valgt at gå i den anden retning og “pege” på rummets størrelse og lege med dimensionerne med blandt andet lys og projektioner, for at vende vrangen ud på rummet og visuelt omrokere bygningens arkitektoniske linjer. På den måde iscenesættes koncerterne i et “nyt” rum, der er unikt for vores event d. 9.. Det vil dog være rigtig synd at afsløre vores planer nu – det skal opleves!.

Stine maler her efterfølgende et billede af visionen for aftenen:

Forestil dig at springe i Aarhus bugt og så bare holde vejret, læne dig bagover og langsomt udånde under vandet, mens du spærrer øjnene op. Det er den følelse af at blive dejligt omsluttet, men også vækket på sanser og tanker, som vi gerne vil, at publikum tager med videre ind i 2018, lokker bestyrelsesformand, Stine Kloster, afslutningsvist.

Relaterede artikler