Nyt eventformat i Aarhus: Katharsis

13/03/2020 Nina Bogicevic

det maniske kompas
Det Maniske Kompas spiller til Katharsis

Katharsis-begrebet stammer tilbage fra Aristoteles, og dækker over en tilstand hvor følelsesmæssigt afløb, en sjælelig forløsning eller en en åndelig fornyelse finder sted. Katharsis er en tilstand, hvor tilskueren kan befries fra angst og stress.

De fleste koncertgængere har noget oplevet denne tilstand, hvor en koncert er så altopslugende at tid og sted glemmes. Det kan vise sig i kraft af en tåre, udløst af et stykke musik, der rører én, triller ned af kinden – og pludselig føles man lettere. Måske genfinder man styrken efter en hård periode i en bestemt sang.

Musikken er universel og unik. Den har fulgt os op gennem historie, og det fortsætter med at røre, bevæge og fænge mennesket. Det kan hurtigt etableres at meningerne om musik er mange delte. Men argumentet for hvorfor noget er bedre end andet, ligger ofte i hvad der rører os. Musik ligger i følelsen, ikke i logikken. Det ligger i teksterne, eller et lydbillede som kan fortælle en historie helt uden lyrik.

 

Musik er nærvær

Nærværet udfordres i dag af konkurrence, social medie kultur og meningsdannende journalistik, hvor musikken måles, vejes og vurderes. Men under overfladen findes et utal af okkulte musikere, der venter på at se dagens lys.

Det kan virke ironisk at skrive en kritik af medierne, når denne artikel netop er en del af medierne. Men medierne, teknologien er et tveægget sværd. Det kan distrahere og centrifugere folk. Det kan også sætte fokus på et vigtigt budskab. Budskabet her er: lad os få nærværet tilbage på scenen.

Utallige festivaler opfordrer publikum til at lade mobilen ligger, og se koncerten med egne øjne frem for gennem en skærm. Snak under koncerter er ligeledes et forstyrrende element, som fortsat påvirker musikoplevelsen for mange mennesker. Selvom det øgede fokus på at respektere dét som en artist fremlægger på scenen, kan opmærksomheden og nærværet til koncerter fortsat styrkes.

 

Undergrundsscenerne er nødvendige

Katharsis er et eventkoncept, hvor nærværet ikke blot opfordres. Der gøres krav på det. Ingen telefoner og ingen snak under koncerterne. Katharsis vil opfordre publikum til at tale i pausen, tale om oplevelsen og hvad det gjorde ved den enkelte, frem for at rapportere begivenheden på sociale medier. Katharsis er et rum der skal opleves og mærkes gennem den fysiske såvel som mentale tilstedeværelse.

Konceptet slår et slag for undergrundsscenerne, som er en essentiel del af dansk musikliv. Det er her at nye artister kan spire og opdages, og rejsen til de større scener kan begynde. 

Katharsis løber af stablen for første gang tirsdag d. 10 maj på Fairbar, hvor aftenen gæstes af Lukas la Cour samt Det Maniske Kompas.

Katharsis opfordrer folk til at tage denne aften som en mulighed, hvor telefonen slukkes og tiden glemmes. Midt i den travle hverdag med indkøb, arbejde og andre gøremål, tilbyder Katharsis et åndehul, hvor man kan slå stressen fra og lade sig opsluge af vedkommende musikeres optræden på Fairbar.

Aarhusianske Lukas la Cour er aftenens første optræden. Han studerer på Forfatterskolen i København, og skriver om psykiatri, sygdom og kærlighed. Han har bidraget til flere tidsskrifter, blandt andet hver mandag, henfald med flere, men arbejder nu på sin plade: Det eneste jeg mangler er at miste modet, men i morgen står jeg op med hønsene, som han optræder med på aftenen.

Pladen består af otte dansksprogede, viseinspirerede sange om vold og ømhed, det rå og det kogte, sorgen som sproget kun tør nærme sig, og en bølge, der ligner et håb. 

Ydermere vil Bjørn Rasmussen synge, brumme og skrige som korpige. Koncerten er for sarte sjæle.

Det Maniske Kompas fyrer op for aftenens anden halvleg, med fængende samt vedkommende musik. Det består af guitar, sprog og alt derimellem. 

Det Maniske Kompas er Kristian Andersen på guitar og Flemming Lund på sprog.

Relaterede artikler