Oppenheimer: Atomeksplosioner af ny musik

Foreningen Oppenheimer startede en-dags festivalen ”Oppenheimers eftermiddag” i år 2000 i universitetsparken med at præsentere upcomingbands med lokal tilsnit.. Ambitionen har altid været at hjælpe upcomingbands med at bryde ud af undergrunden.

Af Andreas Kristiansen

Foreningen er opkaldt efter atombombens fader J. Robert Oppenheimer og det danske orkester Kliche’s nummer “Oppenheimers Formiddag”. Oppenheimer skabte atombomben i selskab med en række af verdens mest kreative hjerner, og netop kreativitet er nøgleordet for musikentusiasterne i foreningen Oppenheimer.

  Oppenheimers koncept sætter fokus på talentdyrkning og vækstlaget indenfor den danske musikbranche. Foreningen hjælper talentfulde og ambitiøse upcoming bands på vej mod et gennembrud. Derfor har foreningen også et tæt samarbejde med det etablerede erhvervsliv i musikbranchen, hvor foreningens funktion er at ”bygge bro” mellem undergrunden og de professionelle.

En chimpanse i en rumdragt. Det ses på plakaten ovenfor, men hvad betyder det. Det kan symbolisere opfindelsen og opdagelsesrejsen splejset sammen i en. Det kan være, at det var idéen med plakaten, da den kom ud i 08. Forskellen på at høre og lave ny musik er netop, at du opfinder eller opdager musikken.

Festivalen ”Oppenheimers Eftermiddag” startede i uniparken i år 2000 og har sidenhen været afholdt i både nedlagte DSB fabrikshaller på Train, Voxhall og det nuværende koncertsted Radar. Skiftende bestyrelser af unge ildsjæle har år efter år været med til at realisere målet om at være talerør for talentmassen i dansk musik. 

William De Feuth Michaelsen var formand for foreningen Oppneheimer fra 2006-2009 og han ser tilbage på, en festival, der nød bred opbakning fra både musikere, erhvervsliv, presse og politikere. Festivalen har altid været en festival for upcoming-navne, men tilbage i Williams formandstid kunne festivalen brande sig på, at de præsenterede ny musik.

– Det lyder meget banalt i dag, men dengang var det eneste sted du kunne tage hen og høre ny musik på SPOT. Så vi profilerede os på at være en undergrundspendant til det, fortæller han og uddyber

– Man kunne stadig godt slå sig op på at være independent. Det kan man ikke rigtig længere. I dag er alle jo independent.

I og med at foreningen Oppenheimers aktiviteter igennem årene har bygget på frivilligt arbejde fra skiftende unge ildsjæle, har festivalen også taget sig ud på mange forskellige måder. 

I 2015 blev Jonas Thyrsted formand for Oppenheimer, og foreningen har arbejdet på at styrke samarbejdet mellem musikbranche og upcomingkunstnere.

– Det som har været vores opgave, har været at bygge en bro mellem de fire-fem nye artister, vi præsenterer på festivalen og musikbranchen. Det har vi gjort ved at etablere det arrangement, der hedder ”Meet the Talent” sammen med Promus, forklarer Jonas.

”Meet the Talent” er et møde mellem musikbranche og bands, der foregår i forbindelse med Oppenheimer Festival, hvor artister speeddater med branchen. Kombinationen af koncertaften og speeddating giver en unik oplevelse, og Oppenheimer har stort fokus på at få involveret musikbranchen, fortæller Jonas, og nogle af de største oplevelser, han har haft på festivalen, er, når det er lykkedes

– Jeg synes det er så fedt, når branche-brobygningen giver resultater, fortæller Jonas og fremhæver bands som Lonely Majesty og Saint Best, som ekspempler på bands, der har fået meget ud af det format Oppenheimer tilbyder.

Foreningen Oppenheimer laver koncerter med upcomingbands hele året, men hvis du gerne vil opleve Oppenheimer-festivalen 2018, skal du holde øje med koncertkalenderen henover efteråret 2018.

Promus

Produktionscentret for Rytmisk Musik (Promus) arbejder for at forbedre mulighederne for innovation og styrkelse af netværk indenfor det Aarhusianske musikmiljø.
De laver både kurser, der har til formål at professionalisere det aarhusianske vækstlag, samtidig med de gennem koncepter som ”Meet the Talent” og ”Music City Aarhus” skaber forbindelse mellem det aarhusianske musikmiljø og nationale og internationale aktører indenfor musikbranchen.

Relaterede artikler