Aarhus Took It gav byen hip hop-identitet

Aarhus Took It's afslutningskoncert i 2011. Foto: Simon Skipper / www.skipperphotography.dk

Gennem tolv år satte Aarhus Took It et særligt præg på Aarhus, og fik stor betydning for det aarhusianske hip hop-miljø. Festivalen var et samlingssted for den danske hip hop-scene, indtil den sluttede i 2011.

Af Sofie Amalie Rasmussen

I år 2000 startede Aarhus Took It som en mindre begivenhed, hvor pladeselskabet Kroner og Ører var medarrangør. For dem fungerede festivalen egentlig mest som et showcase-vindue, hvor de kunne tjekke nye kunstnere ud, og samtidig eksponere deres egne kunstnere for et bredere publikum.

Henning Winther, aka. Kong Winther fra hip hop-gruppen Kongehuset, var en del af pladeselskabet Kroner og Ører, og var også en del af arrangørgruppen på den første Took It festival. Han blev senere festivalens hovedarrangør.

– Det første år var totalt kaos. Der var for mange generaler, og vi brugte for mange penge på for lidt. Kort før festivalen havde vi endnu ikke nogle hovednavne, så jeg ringede lidt desperat til nogle telefonnumre bag på nogle pladecovers og fik lidt tilfældigt kontakt til en nogle agenter, forklarer Henning Winther.


Da den første Took It festival var afviklet, skyldte arrangørerne en stor sum penge væk, og mens de andre arrangører mistede interessen for projektet, kunne Henning Winther se potentiale i det. For til forskel fra pladebranchen, hvor udgifterne konstant er svingende, så rullede pengene faktisk ind på festivalen. Han skulle bare have styr på udgifterne for at det kunne løbe rundt.

Henning Winther fik lov at bruge navnet ”Aarhus Took It”, og han arrangerede festivalen selv fra 2001. Han stod for stort set alt undtagen selve afviklingen. Altså stod han alene for fundraising, booking, produktion, markedsføring, budget, regnskab mm.

– Aarhus Took It var dybest set ’mig og et excelark’ i den periode.

Festivalen udviklede sig hastigt, og i de første år blev den større og større rent publikumsmæssigt. I 2004 fik den dog en alvorlig lussing, og det endte med et stort økonomisk underskud. Herefter gik festivalen over til at være en relativ overskuelig produktion på Voxhall og Train, hvor udgifterne kunne styres bedre. Det gav en sundere økonomi og mulighed for at booke større og bedre navne.

De sidste tre år fra 2009-11 blev der udover koncerter og workshops også tilføjet andre former for sceneproduktioner.

– Det startede med forestillingen Rap-o-fonia i Symfonisk Sal i Musikhuset og videre til Per Vs Danish Operation-album, hvor vi havde 20 rappere på scenen med hver deres nummer. Det inspirerede mig til at lave en hip hop-kavalkade året efter med alle danske raphits fra 1988 og frem. Sidst men ikke mindst var der vores afslutningskoncert, hvor DJ Static lavede en uropførelse af sit album Rolig Under Pres sammen med big bandet Blood Sweat Drum’n’Bass.

DJ Static og big bandet Blood Sweat Drum’n’Bass til Took It’s afslutningskoncert.
Foto: Simon Skipper / skipperphotography.dk

Henning Winther mener, at festivalen havde stor betydning for det århusianske hip hop-miljø, og gav byen identitet som en hip hop-by, på en måde så den kunne konkurrere med København.

– Det skabte et samlingssted og en tradition for hele den danske hip hop-scene. Det gav folk en stolthed og en platform, som de brugte aktivt i deres videre kunstneriske udvikling.

Trods Aarhus Took It’s store succes, sluttede den i 2011. Henning Winther havde arbejdet på at finde en tronfølger i årene op til, men der var ingen, som var ligeså risikovillig som ham i forhold til økonomi.

– Jeg havde i 2011 opnået alt, hvad jeg ville med festivalen. Samtidig begyndte en ny generation af rappere med BOC, Kidd mm. at fylde meget i lydbilledet, og jeg oplevede ikke, at vi fik nogle afgørende nyheder fra den amerikanske undergrundsscene, der i min optik gentog sig selv på 10. år. Så for mig var både det personlige og det kunstneriske projekt overstået, og det var det rigtige tidspunkt at stoppe den.

Relaterede artikler