Ambient violininferno i Rådhushallen

Nils Gröndahl spiller i Rådhushallen den 9. december kl 20:30 i forbindelse med afslutningsfest af Kulturhovedstaden 2017. Arrangøren, Across The Floor, vil præsentere programmet af eksperimenterende musik og lydkunst i Aarhus Rådhus fra kl. 18:30 – 01:30.

Af Johan Gudmandsen

  Siden udgivelsen af sin soloplade, Endlos Routinen, har Nils Gröndahl spillet en række roste koncerter. Blandt andet gæstede han Atlas under SPOT festivallen i 2015 og Den Rå Hal på Godsbanerne til Aarhus Psychfest 2016. Med loops, forvrænget violin og ekspressive vokal, danner Gröndahl enemand en rå, intens og inddragende atmosfære. Med sin raffinerede symbiose mellem det elektroniske og hudløse fremstår Gröndahl med en forløsende og forfinet direkthed, med en umiddelbar følelse hentet fra 90’ernes desperate undergrund, der har fået lov til at modne som en god vin.
          Når Gröndahl spiller med sit soloprojekt, kan man forvente en erfaren og velbevandret musiker.
– Jeg begyndte at spille rockmusik i ’92, fortæller den garvede musiker, der har svært ved at sige om det er nemmere eller sværere at begå sig i på den danske undergrundsscene i dag i forhold til dengang.
– Jeg har jo ligesom over 25 års erfaring med at være en del af alt muligt. Jeg ved jo ikke hvordan det er at være helt blank og helt ny i dag, fortsætter Gröndahl, der dog synes at kunne mærke en forandring i miljøet.
– Jeg har på fornemmelsen, at der er mere udveksling. De unge bands, jeg er i kontakt med, er der en anden lyst og vilje og mod på at lave ting på kryds og tværs og arbejde sammen, beretter han og fortsætter,
– Det jeg oplevede dengang var meget sådan en ’et-bands identitetspolitik’. Jeg syntes aldrig vi havde en, men når man var et band var man 4-5 unge mænd, og de holder sammen i tykt og tyndt. Og der var ikke nogen udveksling. Så var man med nogle og så var man kun med dem. Og det synes jeg ikke jeg ser i dag. Ikke på samme måde.
          Trods han er opvokset i Sønderborg og i dag har sin vante gang i København, er Gröndahl ikke helt fremmed for den aarhusianske musikscene. I 90’erne og start 00’erne var han nemlig en del af det Aarhusbaserede ambiente og højt roste undergrundsband Under Byen.
Efterfølgende har Nils Gröndahl indgået i en række andre projekter som Broken Twin, Liberty Balance, Jacob Bellens og har dertil spillet koncerter med Kellermensch.
– Jeg synes folk i dag er vanvittig gode til at indgå i alle mulige forskellige sammenhænge og være sultne og nysgerrige og interesserede og spreder sig over genrer i en anden grad. Man er ikke begrænset på samme måde. Jeg oplevede det meget fastlåst. Når jeg kigger ud, synes jeg ikke jeg oplever det, afslutter Gröndahl, men påpeger også, at det blot er hans indtryk.
– Men det kan være andre har en anden oplevelse.
Når de mere end 75 forskellige koncerter på tværs af generationer og genrer den 9. december vil blive opført og repræsentere kulturbyens rytmiske musikscene, er det altså udsprunget fra et miljø, der nu, mere end nogensinde før, har et mod på at samarbejde og lade sig blive inspireret af hinanden. Og hvilken bedre måde at understrege byens værdier om netop samarbejde og inspiration, og som er indbefattet i årets slogan ”Let’s Rethink”, når de mange ildsjæle, der i fællesskab bidrager til, at runde Aarhus som kulturhovedstad af på den bedst mulige måde.

Relaterede artikler